Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Economie


Opleiding Bachelor in het communicatiemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer COM_13
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • De Wit Helga
  • Verstynen Kristel

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs voor wiskundige bewerkingen

Eindcompetentie

COM_AC_01COM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Elementair niveau
COM_AC_02COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Elementair niveau
COM_AC_02COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
COM_BS_01COM_BS_01 - Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid.Elementair niveau
COM_BS_01COM_BS_01 - Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid.Doorgroeiniveau

Leerresultaten



De jonge professoinal werkt bij het oplossen van oefeningen volgens geldende procedures voor berekeningen in micro- of macro-economie

Levert daarbij overzichtelijke berekeningen en grafieken af zodat nazicht mogelijk is.



De jonge professoinal heeft basiskennis van consumenten- en producentenreacties op prijsveranderingen in de markt en inzicht in het effect van een bepaalde prijsstrategie

Dit wil zeggen dat hij / zij communicatiemiddelen kan begroten, het hem toebedeelde budget (communicatiebudget, budget voor organisatie evenement, mediabudget, …) goed kan beheren en uitgaven kan controleren d.w.z..een economisch inzicht hebben in de kosten- en opbrengstenstructuur van een communicatiecampagne of event, hiervoor een breakeven-analyse kan uitvoeren, de gevolgen van een geplande prijs- en promotiecampagne (voor een eigen product of dat van de concurrentie) kan inschatten voor de omzet en de winst van de organisatie dankzij inzicht in de werking van vraag & aanbod op de markt





De jonge professoinal herkent het type vraagstuk in micro- en macro-economie

Maakt duidelijk onderscheid tussen hoofd- en bijzaken bij het analyseren vanuit diverse gezichtspunten

van een economisch vraagstuk of vraag.

Stelt relevante vragen

Beargumenteert een standpunt / oplossing op basis van relevante economische criteria

Formuleert een persoonlijke oplossing.

De jonge professoinal  dus kan bestaande economische gegevens efficiënt verzamelen en verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie.



De jonge professoinal herkent macro-economische ontwikkelingen in de externe omgeving van de organisatie en kan de relevante van die economische trend voor de organisatie beoordelen

Vanuit een basiskennis van economie kan hij de verzamelde gegevens kan interpreteren en beoordelen, zelfstandig deze gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie d.w.z. een (kranten)artikel met economische inslag begrijpen en in verband brengen met andere economische artikels, voor zijn organisatie de verschillende mogelijke economische gevolgen van een actuele gebeurtenis inschatten, alle relevante economische informatie m.b.t. zijn organisatie verzamelen en hierover communiceren,




















Inhoud

Dit opleidingsonderdeel bestaat uit 2 grote delen: micro- en macro-economie.



Micro Economie

Hfst 1: Algemene inleiding & economisch begrippenkader



Prijsvorming op de markt met volkomen concurrentie: 

Theorie & oefeningen:  wiskundig berekenen & grafisch voorstellen in grafieken



Hfst 2: Vraag: theorie & oefeningen

Hfst 3: Aanbod: theorie en oefeningen

Hfst 4: Evenwicht op de markt met volkomen concurrentie & theorie over andere marktvormen die in 

            realiteit bestaan: theorie & oefeningen

Hfst 5: Kosten, opbrengesten, winst, verleis, breakeven-analyse: theorie & oefeningen



Belangrijk is vooral het principe van vraag & aanbod, het kunnen inschatten van het effect van het toepassen van prijspromoties op de omzet en het effect op de vraag naar ons product van wijzigingen in de markt. Het laatste hoofdstuk handelt over kosten, opbrengsten winst / verlies en de breakeven-analyse vooral belangrijk bij het organiseren van events.





Macro-economie: De Belgische economie in Europese context


theorie & toepassing adhv recente krantenartikels, tabellen & grafieken



Hfst 1: Macro-economische grootheden (BBP), conjunctuur en economische groei

Hfst 2: Werkgelegenheid

Hfst 3: Geld, inflatie en loonindexering

Hfst 4: Overheidsfinanciën

Hfst 5: Internationale economie / betalingen (zeer beknopt


















Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie


Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%