Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Economie
Bachelor in het communicatiemanagement |
2010-11 |
nvt |
COM_13 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- De Wit Helga
- Verstynen Kristel
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs voor wiskundige bewerkingen
Eindcompetentie
COM_AC_01 | COM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Elementair niveau |
COM_AC_02 | COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Elementair niveau |
COM_AC_02 | COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Doorgroeiniveau |
COM_BS_01 | COM_BS_01 - Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid. | Elementair niveau |
COM_BS_01 | COM_BS_01 - Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
De jonge professoinal werkt bij het oplossen van oefeningen volgens geldende procedures voor berekeningen in micro- of macro-economie
Levert daarbij overzichtelijke berekeningen en grafieken af zodat nazicht mogelijk is.
De jonge professoinal heeft basiskennis van consumenten- en producentenreacties op prijsveranderingen in de markt en inzicht in het effect van een bepaalde prijsstrategie
Dit wil zeggen dat hij / zij communicatiemiddelen kan begroten, het hem toebedeelde budget (communicatiebudget, budget voor organisatie evenement, mediabudget, …) goed kan beheren en uitgaven kan controleren d.w.z..een economisch inzicht hebben in de kosten- en opbrengstenstructuur van een communicatiecampagne of event, hiervoor een breakeven-analyse kan uitvoeren, de gevolgen van een geplande prijs- en promotiecampagne (voor een eigen product of dat van de concurrentie) kan inschatten voor de omzet en de winst van de organisatie dankzij inzicht in de werking van vraag & aanbod op de markt
De jonge professoinal herkent het type vraagstuk in micro- en macro-economie
Maakt duidelijk onderscheid tussen hoofd- en bijzaken bij het analyseren vanuit diverse gezichtspunten
van een economisch vraagstuk of vraag.
Stelt relevante vragen
Beargumenteert een standpunt / oplossing op basis van relevante economische criteria
Formuleert een persoonlijke oplossing.
De jonge professoinal dus kan bestaande economische gegevens efficiënt verzamelen en verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie.
De jonge professoinal herkent macro-economische ontwikkelingen in de externe omgeving van de organisatie en kan de relevante van die economische trend voor de organisatie beoordelen
Vanuit een basiskennis van economie kan hij de verzamelde gegevens kan interpreteren en beoordelen, zelfstandig deze gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie d.w.z. een (kranten)artikel met economische inslag begrijpen en in verband brengen met andere economische artikels, voor zijn organisatie de verschillende mogelijke economische gevolgen van een actuele gebeurtenis inschatten, alle relevante economische informatie m.b.t. zijn organisatie verzamelen en hierover communiceren,
Inhoud
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit 2 grote delen: micro- en macro-economie.
Micro Economie
Hfst 1: Algemene inleiding & economisch begrippenkader
Prijsvorming op de markt met volkomen concurrentie:
Theorie & oefeningen: wiskundig berekenen & grafisch voorstellen in grafieken
Hfst 2: Vraag: theorie & oefeningen
Hfst 3: Aanbod: theorie en oefeningen
Hfst 4: Evenwicht op de markt met volkomen concurrentie & theorie over andere marktvormen die in
realiteit bestaan: theorie & oefeningen
Hfst 5: Kosten, opbrengesten, winst, verleis, breakeven-analyse: theorie & oefeningen
Belangrijk is vooral het principe van vraag & aanbod, het kunnen inschatten van het effect van het toepassen van prijspromoties op de omzet en het effect op de vraag naar ons product van wijzigingen in de markt. Het laatste hoofdstuk handelt over kosten, opbrengsten winst / verlies en de breakeven-analyse vooral belangrijk bij het organiseren van events.
Macro-economie: De Belgische economie in Europese context
theorie & toepassing adhv recente krantenartikels, tabellen & grafieken
Hfst 1: Macro-economische grootheden (BBP), conjunctuur en economische groei
Hfst 2: Werkgelegenheid
Hfst 3: Geld, inflatie en loonindexering
Hfst 4: Overheidsfinanciën
Hfst 5: Internationale economie / betalingen (zeer beknopt
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |