Begincompetentie
Noodzakelijke voorkennis: opleidingsonderdelen Communicatiestrategie 1 (Public Relations en Voorlichting & Marketingcommunicatie), Beeld, Nederlands schrijf- en presentatietechnieken 1, Computervaardigheden 1 (Word, Powerpoint en Deskresearch)
Leerresultaten
Het praktijkproject “Portfolio” in 1 COM is een groepsopdracht waarbij studenten een verzamelmap aanleggen met een selectie van ‘werkstukken binnen het communicatievakgebied’ en die voorzien van eigen commentaar (reflectie). Daarmee illustreren ze hun vorderingen en/of tonen ze aan dat ze een aantal vooraf bepaalde leerresultaten hebben bereikt.
In het praktijkproject ‘Portfolio’ in het 1ste jaar van de opleiding Communicatie bestuderen & analyseren de studenten bestaande, recente uitgevoerde communicatiecases aan de hand van de cursussen uit het 1ste semester nl Communicatiestrategie 1 = Marketingcommunicatie & PR & Voorlichting, Beeld en Schrijf- en presentatietechnieken. Zo toetsen de studenten de praktijk aan de aangeleerde theorie, als voorbereiding op de praktijkprojecten ‘Campagne’ in 2 COM & ‘Pitch’ in 3 COM waar de studenten zelf in groep communicatiecampagnes moeten ontwikkelen voor echte opdrachtgevers.
De cases kunnen zowel uit de PR-, de Marketingcommunicatie- als de Eventsector komen en van verschillende soorten organisaties: profit, non-profit en overheidsorganisaties.
Hoewel de student een onderscheid moet maken tussen deze sectoren, moet hij tegelijk in zijn analyse de overeenkomsten zien tussen deze domeinen. Vanuit de vakgebieden Beeld en SPT worden aanverwante opdrachten geformuleerd op basis van de aangereikte campagnes.
De cases worden bij het begin van het 2de semester ingeleid tijdens de Portfolio Startdag door de communicatieverantwoordelijken van de campagnes.
Leerresultaten Portfolio
¢ Basisvaardigheden beheersen
- Informeren = deskresearch: het verzamelen van bruikbare informatie over de merken & organisaties die het onderwerp vormen = het aanleggen van een knipselmap. De student vertaalt een informatieprobleem in één of meerder concrete zoekvragen. De student zoekt systematisch en doelgericht in vertrouwde maar ook kritische informatiebronnen, integreert de nieuwe gevonden informatie in bestaande informatie. De student geeft informatie & kennis door die voor anderen nuttig & belangrijk kan zijn. Concreet consulteert de student Mediargus, vakliteratuur, online-bronnen, de bibliotheek, ... Hij refereert in z’n werk correct naar deze bronnen & legt een bronnenlijst aan volgens de richtlijnen van SPT.
- Analyseren van de opdracht, van de bestaande communicatiecases & schat de bruikbaarheid van de verzamelde informatie in functie van de zoekvraag in.De student maakt onderscheid tussen hoofd- en bijzaken bij het analyseren van de cases en omschrijft de kern van de case. De student werkt volgens de geldende procedures
- Discussiëren en argumenteren Bij het samenbrengen van de gevonden informatie, houdt de student rekening met de mening van anderen, neemt voorbereid deel aan het werkoverleg / vergadering
- Resumeren De student levert overzichtelijke documenten af zodat nazicht door groepsgenoten en begeleiding door docenten mogelijk is
- Standpunt in nemen
- Presenteren Bv De analyse van de PR van een organisatie en de Marketing & marketingcommunicatie van een merk in een schriftelijke zakelijk rapport volgens de richtlijnen van Schrijf- & presentatietechnieken Bv Mondelinge voorstelling van een organisatie a.d.h.v. een Powerpointpresentatie volgens de richtlijnen van Beeld & SPT
¢ Het vakoverschrijdend, praktisch toepassen van de 4 vakken die tijdens het 1ste semester in theorie werden aangebracht & geëxamineerd
De verschillende opdrachten vertrekken vanuit verschillende vakken en worden door docenten uit een verschillend vakgebied begeleid, bijgestuurd en beoordeeld.
Bv de advertentie & folder door docenten Beeld & SPT
Bv Het zakelijk rapport door docenten SPT & PR
De student krijgt zo inzicht in de verschillende aspecten en het verloop van een communicatieproject
¢ In teamverband werken (groepjes van 4)
De student aanvaardt groepsbeslissingen, houdt rekening met de mening van anderen, voert de toegewezen opdracht binnen de afgesproken tijd uit, neemt voorbereid deel aan het werkoverleg / vergadering.
Bv Wekelijks moet er vergaderd worden met een schriftelijk verslag als resultaat volgens de richtlijnen van SPT.
Biedt zijn groepsgenoten hulp bij problemen & denkt teamgericht.
¢ Probleemoplossend leren werken
De student zoekt uit zichzelf naar informatie om een probleem op te lossen. Zoekt zelf naar mogelijk oplossingen en legt die voor aan z’n groepsleden en / of docent
De student vraagt extra begeleiding indien nodig.
¢ Zelfwerkzaamheid stimuleren
De student ziet werk liggen en gaat over tot actie.
Neemt uit eigen beweging verantwoordelijkheid op.
¢ Efficiënt plannen & deadlines respecteren
De student in groep stelt een werkbare planning op tijdens de eerste groepsvergadering.
Elke student houdt een persoonlijk logboek / agenda bij met z’n tijdsbesteding & vorderingen.
De student is tijdig & voorbereid aanwezig op alle begeleidingen door docenten, op groepsvergaderingen,
De student respecteert de opgestelde deadlines binnen de groep en de deadlines voor het indienen van de opdrachten bij de docenten.
¢ Reflecteren over eigen functioneren (zowel over afgeleverd ‘product’ als leerproces)
Tijdens verschillende reflectiemomenten (na 6 & 12 weken) over
- eigen werk en functioneren
- eigen doorlopen leerproces
- groepswerking
- peer-evaluatie: beoordelen van het functioneren van de groepsleden en van het werk van andere groepen
a.d.h.v. standaard reflectiedocumenten in te vullen door:
- Reflectiegesprekken met docenten als spreekoefening
De student aanvaardt feedback over eigen functioneren.
De student herkent sterktes & zwaktes in het eigen functioneren en leert uit fouten.
De student neemt tijdens de begeleiding door docenten nota van de feedback.
Inhoud
Concrete opdrachten kunnen zijn
Vak |
Vorm |
Inhoud |
PR & SPT |
Zakelijk rapport Correct verwijzen naar bronnen |
Analyse van de Corporate communication van een organisatie & haar recente communicatiecampagne |
MC & SPT |
Zakelijk rapport |
Analyse van de marketing, marketingcommunicatie & van een recente communicatiecampagne van een merk |
Beeld & SPT |
Advertentie |
Merk van opdracht MC |
Beeld & SPT |
Folder |
Voorlichting |
Beeld & SPT |
Mondeling presentatie a.d.h.v Powerpoint |
Voorstelling organisatie |
Beeld |
Fotogalerij doelgroep |
Doelgroep merk MC |
Beeld |
Affiche |
Aankondiging van een event |
SPT |
Verslag vergadering |
|
SPT |
Persbericht |
Organisatie PR |
Evaluatie
Eerste examenkans - tweede examenperiode
Een student 1 COM slaagt voor ‘Portfolio’ als hij/zij proces- en productmatig bewezen heeft dat hij/zij in staat is de geïntegreerde groepsopdrachten van het Portfolio teamgericht uit te voeren en te verdedigen. De mondelinge eindverdediging is in dat geheel een synthesemoment. De portfoliodocenten beslissen gezamenlijk of de student al dan niet slaagt voor het opleidingsonderdeel 'Portfolio' rekening houdend met de creatieve inzet en bijdrage bij de praktische onderdelen, met de deelname aan groepsverplichtingen en het tijdig indienen van werkstukken. Het ‘Portfolio’ wordt beschouwd als één geïntegreerd opleidingsonderdeel; deelvrijstellingen zijn dus niet mogelijk. Zowel product- en procesevaluatie als mondelinge verdediging wordt toegepast. Bij de eerste examenkans is het ‘Portfolio’ een groepsopdracht Tweede examenkans - derde examenperiode Een student 1 COM slaagt voor ‘Portfolio’ als hij/zij bewezen heeft dat hij/zij in staat is de nieuwe geïntegreerde opdrachten van het Portfolio zelfstandig uit te voeren en te verdedigen. De mondelinge eindverdediging is in dat geheel een synthesemoment. De portfoliodocenten beslissen gezamenlijk of de student al dan niet slaagt voor het opleidingsonderdeel 'Portfolio'. Het ‘Portfolio’ wordt beschouwd als één geïntegreerd opleidingsonderdeel; deelvrijstellingen zijn dus niet mogelijk. Zowel product- en procesevaluatie als mondelinge verdediging wordt toegepast.
Voor het opleidingsonderdeel PORTFOLIO kan geen TOLERANTIE opgenomen worden
Er bestaat GEEN 2de examenkans daar het teamwork en de procesevaluatie onmogelijk is
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Portfolio | 100% | |