Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Portfolio


Opleiding Bachelor in het communicatiemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer COM_3134
Studiepunten 10 Studietijd 300 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Neen Tweede examenkans Neen

Docenten

  • Roegiers Godelieve
  • Sambaer Els
  • Vandekerkhof Renaat
  • De Wit Helga
  • Deraet Linda
  • Goovaerts Lutgart
  • Van den Eijnden Geert

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Groepswerk

Begincompetentie

Noodzakelijke voorkennis: opleidingsonderdelen Communicatiestrategie 1 (Public Relations en Voorlichting & Marketingcommunicatie), Beeld, Nederlands schrijf- en presentatietechnieken 1, Computervaardigheden 1 (Word, Powerpoint en Deskresearch)

Eindcompetentie

COM_AC_01COM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Elementair niveau
COM_AC_01COM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Doorgroeiniveau
COM_AC_02COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Elementair niveau
COM_AC_03COM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatieElementair niveau
COM_AC_04COM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Elementair niveau
COM_AC_04COM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Doorgroeiniveau
COM_AC_06COM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Elementair niveau
COM_AC_06COM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Doorgroeiniveau
COM_AC_07COM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagementElementair niveau
COM_AC_08COM_AC_08 - Professioneel omgaan met diverse actoren en partnersElementair niveau
COM_AC_09COM_AC_09 - Initiatief nemen.Elementair niveau
COM_BS_01COM_BS_01 - Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid.Elementair niveau
COM_BS_02COM_BS_02 - Ontwerpen, uitvoeren, analyseren van en rapporteren over toegepast onderzoek in het kader van een communicatievraagstuk.Elementair niveau
COM_BS_03COM_BS_03 - Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan.Elementair niveau
COM_BS_04COM_BS_04 - Realiseren van communicatie in vorm en inhoud.Elementair niveau
COM_BS_05COM_BS_05 - Managen van een communicatieproject.Elementair niveau

Leerresultaten

Het praktijkproject “Portfolio” in 1 COM  is een groepsopdracht waarbij studenten een verzamelmap aanleggen met een selectie van ‘werkstukken binnen het communicatievakgebied’ en die voorzien van eigen commentaar (reflectie).  Daarmee illustreren ze hun vorderingen en/of tonen ze aan dat ze een aantal vooraf bepaalde leerresultaten hebben bereikt.


 


In het praktijkproject ‘Portfolio’ in het 1ste jaar van de opleiding Communicatie bestuderen & analyseren de studenten bestaande, recente uitgevoerde communicatiecases aan de hand van de cursussen uit het 1ste semester nl Communicatiestrategie 1 = Marketingcommunicatie & PR & Voorlichting, Beeld en Schrijf- en presentatietechnieken.  Zo toetsen de studenten de praktijk aan de aangeleerde theorie, als voorbereiding op de praktijkprojecten ‘Campagne’ in 2 COM & ‘Pitch’ in 3 COM waar de studenten zelf in groep communicatiecampagnes moeten ontwikkelen voor echte opdrachtgevers.


 


De cases kunnen zowel uit de PR-, de Marketingcommunicatie- als de Eventsector komen en van verschillende soorten organisaties: profit, non-profit en overheidsorganisaties.

Hoewel de student een onderscheid moet maken tussen deze sectoren, moet hij tegelijk in zijn analyse de overeenkomsten zien tussen deze domeinen. Vanuit de vakgebieden Beeld en SPT worden aanverwante opdrachten geformuleerd op basis van de aangereikte campagnes.


De cases worden bij het begin van het 2de semester ingeleid tijdens de Portfolio Startdag door de communicatieverantwoordelijken van de campagnes.


 




Leerresultaten Portfolio


¢  Basisvaardigheden beheersen



  • Informeren = deskresearch: het verzamelen van bruikbare informatie over de merken & organisaties die het onderwerp vormen = het aanleggen van een knipselmap.                                                                                  De student vertaalt een informatieprobleem in één of meerder concrete zoekvragen. De student zoekt systematisch en doelgericht in vertrouwde maar ook kritische informatiebronnen, integreert de nieuwe gevonden informatie in bestaande informatie. De student geeft informatie & kennis door die voor anderen nuttig & belangrijk kan zijn. Concreet consulteert de student Mediargus, vakliteratuur, online-bronnen, de bibliotheek, ...          Hij refereert in z’n werk correct naar deze bronnen & legt een bronnenlijst aan volgens de richtlijnen van SPT.

  • Analyseren van de opdracht, van de bestaande communicatiecases & schat de bruikbaarheid van de verzamelde informatie in functie van de zoekvraag in.De student maakt onderscheid tussen hoofd- en bijzaken bij het analyseren van de cases en omschrijft de kern van de case. De student werkt volgens de geldende procedures

  • Discussiëren en argumenteren  Bij het samenbrengen van de gevonden informatie, houdt de student rekening met de mening van anderen, neemt voorbereid deel aan het werkoverleg / vergadering

  • Resumeren De student levert overzichtelijke documenten af zodat nazicht door groepsgenoten en begeleiding door docenten mogelijk is

  • Standpunt in nemen

  • Presenteren                                                                                             Bv De analyse van de PR van een organisatie en de Marketing & marketingcommunicatie van een merk in een schriftelijke zakelijk rapport volgens de richtlijnen van Schrijf- & presentatietechnieken                                                                                Bv Mondelinge voorstelling van een organisatie a.d.h.v. een Powerpointpresentatie volgens de richtlijnen van Beeld & SPT


 


 


¢  Het vakoverschrijdend, praktisch toepassen van de 4 vakken die tijdens het 1ste semester in theorie werden aangebracht & geëxamineerd


De verschillende opdrachten vertrekken vanuit verschillende vakken en worden door docenten uit een verschillend vakgebied begeleid, bijgestuurd en beoordeeld.


Bv de advertentie & folder door docenten Beeld & SPT


Bv Het zakelijk rapport door docenten SPT & PR


De student krijgt zo inzicht in de verschillende aspecten en het verloop van een communicatieproject


 


¢  In teamverband werken  (groepjes van 4)


De student aanvaardt groepsbeslissingen, houdt rekening met de mening van anderen, voert de toegewezen opdracht binnen de afgesproken tijd uit, neemt voorbereid deel aan het werkoverleg / vergadering. 


Bv Wekelijks moet er vergaderd worden met een schriftelijk verslag als resultaat volgens de richtlijnen van SPT.


Biedt zijn groepsgenoten hulp bij problemen & denkt teamgericht.


 


¢  Probleemoplossend leren werken


De student zoekt uit zichzelf naar informatie om een probleem op te lossen.  Zoekt zelf naar mogelijk oplossingen en legt die voor aan z’n groepsleden en / of docent


De student vraagt extra begeleiding indien nodig.


 


¢  Zelfwerkzaamheid stimuleren


De student ziet werk liggen en gaat over tot actie.


Neemt uit eigen beweging verantwoordelijkheid op.


 


¢  Efficiënt plannen & deadlines respecteren


De student in groep stelt een werkbare planning op tijdens de eerste groepsvergadering.


Elke student houdt een persoonlijk logboek / agenda bij met z’n tijdsbesteding & vorderingen.


De student is tijdig & voorbereid aanwezig op alle begeleidingen door docenten, op groepsvergaderingen,


De student respecteert de opgestelde deadlines binnen de groep en de deadlines voor het indienen van de opdrachten bij de docenten.


 


¢  Reflecteren over eigen functioneren  (zowel over afgeleverd ‘product’ als leerproces)


 Tijdens verschillende reflectiemomenten (na 6 & 12 weken) over




    • eigen werk en functioneren

    • eigen doorlopen leerproces

    • groepswerking

    • peer-evaluatie: beoordelen van het functioneren van de groepsleden en van het werk van andere groepen



a.d.h.v. standaard reflectiedocumenten in te vullen door:





      • studenten

      • docenten


    • Reflectiegesprekken met docenten als spreekoefening



      De student aanvaardt feedback over eigen functioneren.


      De student herkent sterktes & zwaktes in het eigen functioneren en leert uit  fouten.


      De student neemt tijdens de begeleiding door docenten nota van de feedback.

Inhoud

Concrete opdrachten kunnen zijn


 

























































Vak



Vorm



Inhoud



PR & SPT



Zakelijk rapport


Correct verwijzen naar bronnen



Analyse van de Corporate communication van een organisatie & haar recente communicatiecampagne



MC & SPT



Zakelijk rapport



Analyse van de marketing, marketingcommunicatie & van een recente communicatiecampagne van een merk



Beeld & SPT



Advertentie



Merk van opdracht MC



Beeld & SPT



Folder



Voorlichting



Beeld & SPT



Mondeling presentatie a.d.h.v Powerpoint



Voorstelling organisatie



Beeld



Fotogalerij doelgroep



Doelgroep merk MC



Beeld



Affiche



Aankondiging van een event



SPT



Verslag vergadering



 



SPT



Persbericht



Organisatie PR




 

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Uitrustings- en werkmateriaal

  • Praktijkmateriaal

Evaluatie

Eerste examenkans - tweede examenperiode

Een student 1 COM slaagt voor ‘Portfolio’ als hij/zij proces- en productmatig bewezen heeft dat hij/zij in staat is de geïntegreerde groepsopdrachten van het Portfolio teamgericht uit te voeren en te verdedigen. De mondelinge eindverdediging is in dat geheel een synthesemoment. De portfoliodocenten beslissen gezamenlijk of de student al dan niet slaagt voor het opleidingsonderdeel 'Portfolio' rekening houdend met de creatieve inzet en bijdrage bij de praktische onderdelen, met de deelname aan groepsverplichtingen en het tijdig indienen van werkstukken. Het ‘Portfolio’ wordt beschouwd als één geïntegreerd opleidingsonderdeel; deelvrijstellingen zijn dus niet mogelijk. Zowel product- en procesevaluatie als mondelinge verdediging wordt toegepast. Bij de eerste examenkans is het ‘Portfolio’ een groepsopdracht Tweede examenkans - derde examenperiode Een student 1 COM slaagt voor ‘Portfolio’ als hij/zij bewezen heeft dat hij/zij in staat is de nieuwe geïntegreerde opdrachten van het Portfolio zelfstandig uit te voeren en te verdedigen. De mondelinge eindverdediging is in dat geheel een synthesemoment. De portfoliodocenten beslissen gezamenlijk of de student al dan niet slaagt voor het opleidingsonderdeel 'Portfolio'. Het ‘Portfolio’ wordt beschouwd als één geïntegreerd opleidingsonderdeel; deelvrijstellingen zijn dus niet mogelijk. Zowel product- en procesevaluatie als mondelinge verdediging wordt toegepast. 

Voor het opleidingsonderdeel PORTFOLIO kan geen TOLERANTIE opgenomen worden

Er bestaat GEEN 2de examenkans daar het teamwork en de procesevaluatie onmogelijk is

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Portfolio100%