Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: zorgverbreding en remediërend leren

Spelbegeleiding


Opleiding Bachelor in het onderwijs: zorgverbreding en remediërend leren Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BAZO_4492
Studiepunten 6 Studietijd 180 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Fournier Myriam Thérése Elisabeth
  • Yserbyt Sofie

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Stage/praktijkoefening
  • Zelfstudie

Begincompetentie

1. Planmatig begeleider van leerlingen met specifieke onderwijsnoden • Op zoek gaan naar kennis en advies omtrent de ontwikkelingsmogelijkheden van kwetsbare kinderen. • Het recht op communicatie en sociaal contact erkennen als fundamentele behoefte en als voorwaarde tot leren • Signalen zien van problemen bij kinderen. • Herkennen van signalen van leer-,gedrags- of ontwikkelingsproblemen bij het kind. • Beluisteren van het beeld dat CLB, collega’s en ouders geven van een leerling met speciale noden • Bevragen van collega’s omtrent diagnostische gegevens, schoolloopbaan en andere relevante informatie betreffende de leerlingen • Zich bewust zijn van de vereiste om deontologisch om te gaan met gegevens van leerlingen • In alle omstandigheden deontologisch correct omgaan met de gegevens van individuele leerlingen en hun omgeving • Bereid zijn doelen aan te passen aan de individuele noden van leerlingen • De nood erkennen aan systematische begeleiding van individuele leerlingen • Op zoek gaan naar voorschriften en tips omtrent de aanpak van leerlingen met speciale noden • Bereid zijn tot intensieve en individueel aangepaste evaluatie van leerlingen • Zich verantwoordelijk voelen voor een systematische opvolging van leerlingen met speciale noden • De betrokken partijen aanspreken en uitnodigen voor overleg 2.Vertaler van het onderwijsaanbod, de leerlijnen en inhouden uit diverse leerdomeinen, rekening houdend met de specifieke onderwijsnoden van de leerlingen • Iedere individuele leerling in de groep erkennen en betrekken bij de activiteiten • Op zoek gaan naar het kind achter het ‘label’ • Spontaan in interactie gaan met alle leerlingen, hoe verschillend zij ook zijn • Het recht erkennen op individualisering van de aanpak bij leer-, gedrags- en ontwikkelingsverschillen in de klasgroep • Kennis hebben van volgsystemen. • Objectief observeren in verschillende situaties en op verschillende ontwikkelingsdomeinen. • Herkennen van grote verschillen tussen kinderen • Zich bewust zijn van de nood aan aanpassingen bij grote verschillen tussen leerlingen • Lezen van de ondersteuningsvragen als indicaties voor aanpassingen van het klasaanbod • Differentiatiemaatregelen tav de individuele leerlingen hanteren. • Het belang kennen van communicatie en interactie voor de sociale en cognitieve ontwikkeling • Geen pestgedrag tolereren in de klas- of schoolgroep • Werk maken van verbondenheid in de klas • Waarderen van spontane interacties en open communicatie tussen leerlingen • Bevragen van de ouders en ondersteuners naar verbetering van de communicatiemogelijkheden • Bereid zijn het tempo, het aanbod en de instructie aan te passen aan de individuele verwerkingsmogelijkheden van de leerling met speciale noden • Verkennen en toetsen van kleine aanpassingen van het programma aan de noden van de leerling • Zich bewust zijn van de nood aan afstemming van een geïndividualiseerd aanbod op het groepsprogramma, met het oog op aansluiting bij de klasgroep 3. Partner van ouders, leerlingen en een ruim team van betrokkenen uit de omgeving van de leerling met specifieke onderwijsnoden, vanuit een maatschappelijke verbondenheid • Opkomen voor kwetsbare leerlingen • Bevragen van collega’s naar procedures voor samenwerking • Herkennen van problematische opvoedingssituaties • Openstaan voor vragen en bekommernissen van alle partijen rond leerlingen met specifieke onderwijsnoden • Een brede kijk hebben op factoren die tot problematische opvoedingssituaties kunnen leiden • Op de hoogte zijn van de maatschappelijke structuren van achterstelling • (In)formele contacten met alle ouders kunnen aangaan. • Bewust zijn van de risico- en beschermende factoren van de betrokken partijen. • Zich informeren over betekenisvolle relaties voor de leerling • Bereid zijn tot langdurige samenwerking • Zich informeren over de rol van paramedici, vakcollega’s, ondersteuners en andere professionelen in de begeleiding van leerlingen met speciale noden • Oog hebben voor de aanvaardings- en verwerkingsprocessen bij leerlingen, ouders en familie 4. Coach van collega’s en coördinator van beleidsondersteunende maatregelen bij de implementatie van het planmatig handelen op klas- en schoolniveau • De expertise van anderen (h)erkennen • Informatieve vragen stellen over de onderwijspraktijk en –ervaringen van anderen • Delen van ervaringen uit de eigen onderwijspraktijk • De onderwijspraktijk observeren in meerdere scholen • Een ondersteunende rol opnemen in schoolprojecten die onderwijsvernieuwing en visie-ontwikkeling nastreven • Bestaan en belang van een schoolcultuur onderkennen 5. Zichzelf sturende en geëngageerde persoon die voortdurend leert uit eigen en andersmans ervaringen en uit meerdere bronnen • Zich aangesproken en betrokken voelen wanneer informatie over zorgbreed werken op leerling-, klas- of schoolniveau in de actualiteit is. • De noodzaak erkennen van open communicatie rond het eigen handelen als middel tot leren in de praktijk. • Zich bewust zijn van zijn handelingsverlegenheid t.a.v. specifieke zorgnoden op leerling-, klas- en schoolniveau. • Geloven in het eigen aandeel in de ontwikkeling van het zorgbrede werk op leerling-, klas- en schoolniveau. • De eigen maatschappelijke verantwoordelijkheid t.a.v. specifieke zorgnoden op leerling-, klas- en schoolniveau zien.

Eindcompetentie

BAZO_01BAZO_01 - Planmatig begeleider van leerlingen met specifieke onderwijsnoden.Integratieniveau
BAZO_01.1BAZO_01.1 - Een positieve grondhouding bezitten met betrekking tot de mogelijkheden en toekomstkansen van de leerlingenIntegratieniveau
BAZO_01.2BAZO_01.2 - Gegevens verzamelen, selecteren en ethisch correct hanteren als basis voor een goede beeldvorming van de leerling en herkenning van zijn nodenIntegratieniveau
BAZO_01.3BAZO_01.3 - Individuele doelen formuleren en gebruiken als basis voor de planning, uitvoering en opvolging van de begeleiding en het onderwijs van de leerling met speciale nodenIntegratieniveau
BAZO_02BAZO_02 - Vertaler van het onderwijsaanbod, de leerlijnen en inhouden uit diverse leerdomeinen, rekening houdend met de specifieke onderwijsnoden van de leerlingenIntegratieniveau
BAZO_02.1BAZO_02.1 - Waarderen van de diversiteit in de klasgroep, als uitdaging voor het zoeken naar aanpassingen en als meerwaarde voor het leerproces van iedere leerlingIntegratieniveau
BAZO_02.2BAZO_02.2 - Diversiteit breed observeren en in kaart brengenIntegratieniveau
BAZO_02.3BAZO_02.3 - Differentiëren van het aanbod en de aanpak, op basis van de leer-, gedrag- en ontwikkelingsverschillen in de groepIntegratieniveau
BAZO_02.4BAZO_02.4 - Het ontwerpen van een krachtige leeromgeving om de taalvaardigheid, communicatie- en interactiemogelijkheden van de leerling te bevorderenIntegratieniveau
BAZO_02.5BAZO_02.5 - Een deskundige en evenwichtige afstemming bieden van het onderwijsaanbod – incl. de leerlijnen - op de specifieke onderwijsnoden van de leerlingen, rekening houdend met een breed toekomstperspectief, maatschappelijke participatie en alle leerdomeinenIntegratieniveau
BAZO_03BAZO_03 - Partner van ouders, leerlingen en een ruim team van betrokkenen uit de omgeving van de leerling met specifieke onderwijsnoden, vanuit een maatschappelijke verbondenheid.Integratieniveau
BAZO_03.1BAZO_03.1 - In de samenwerking model staan voor een realistische en emancipatorische begeleidingIntegratieniveau
BAZO_03.2BAZO_03.2 - Planmatig werken aan ouderbetrokkenheid en ouder-participatieIntegratieniveau
BAZO_05BAZO_05 - Zichzelf sturende en geëngageerde persoon die voortdurend leert uit eigen en andermans ervaringen en uit meerdere bronnenIntegratieniveau
BAZO_05.2BAZO_05.2 - Bevragen, overleggen en voortdurend bijsturen van het eigen handelen.Integratieniveau

Leerresultaten

 


Planmatig begeleider van leerlingen met specifieke onderwijsnoden


 


Een positieve grondhouding bezitten met betrekking tot de mogelijkheden en toekomstkansen van de leerlingen


 


Geloof tonen in ontwikkelingskansen van iedere leerling.


Verdedigen van het recht op persoonlijke ontwikkeling en de ontplooiingskansen van ieder kind.


Actief op zoek gaan naar ontwikkelingskansen  via observatie, interactie en via gebruik van beschikbare hulpmiddelen.


 


Gegevens verzamelen, selecteren en ethisch correct hanteren als basis voor een goede beeldvorming van de leerling en herkenning van zijn noden 


 


Benoemen van signalen van leer-, gedrags- of ontwikkelingskansen en -problemen bij de leerling.


Leerlingen kritisch en gedetailleerd observeren over een langere periode.


Herkennen en benoemen van kansen en problemen in de brede context.


Actief op zoek gaan naar informatie om zich een totaalbeeld te kunnen vormen van een leerling met een specifieke ondersteuningsvraag.


Kennis bezitten van handelingsgerichte diagnostiek, diagnostische instrumenten en hun toepassingen. 


Gebruik maken van diagnostische gegevens, observaties en informatie uit de brede context (schoolloopbaan, gezin, ruime omgeving).


Gebruik maken van kennis van specifieke ondersteuningsvragen en maatschappelijke achterstellingmechanismen als duiding en als  achtergrondinformatie.


Selecteren van de meest relevante gegevens als basis voor een voorlopige beeldvorming van de leerling.


Rapporteren van relevante gegevens die kunnen bijdragen in de beeldvorming.


In overleg  hypothesen kunnen formuleren omtrent de oorzaken en de aard van grote leer-, gedrags- of ontwikkelingsverschillen bij individuele leerlingen, rekening houdend met alle beschikbare gegevens.


De ondersteuningsvraag steeds verder verfijnen,  rekening houdend met het kind in zijn context,  incl. beperkende en beschermende factoren.


Ondersteuningsvragen  kunnen afleiden uit de beeldvorming.


 


Individuele doelen formuleren en gebruiken als basis voor de planning, uitvoering en opvolging van de begeleiding en het onderwijs van de leerling met speciale noden


 


In overleg en op basis van een ondersteuningsvraag relevante doelen selecteren, uit ondermeer de “eindtermen” en de ontwikkelingsdoelen, rekening houdend met een breed toekomstperspectief van de leerling en met de gegeven context.


In overleg  prioritaire doelen koppelen aan de ondersteuningsvraag, op individueel niveau, gelinkt aan de doelen op groepsniveau.


 


 


Vertaler van het onderwijsaanbod, de leerlijnen en inhouden uit diverse leerdomeinen, rekening houdend met de specifieke onderwijsnoden van de leerlingen


 


Waarderen van de diversiteit in de klasgroep, als uitdaging voor het zoeken naar aanpassingen en als meerwaarde voor het leerproces van iedere leerling


 


Een leerbevorderende, responsieve onderwijs- en begeleidingsstijl hanteren t.a.v. individuele leerlingen.


De groepsdynamiek gebruiken en versterken als leerbevorderende factor voor alle leerlingen.


Coöperatief leren gevarieerd en doelgericht inzetten als middel tot interactie en samenwerking.


 


Diversiteit breed observeren en in kaart brengen


 


Analyseren van objectief verzamelde gegevens in verschillende situaties en op verschillende ontwikkelingsdomeinen.


Hanteren van observatiemethoden in schoolcontext.


 


Differentiëren van het aanbod en de aanpak, op basis van de leer-, gedrag- en ontwikkelingsverschillen in de groep


 


Lezen van de ondersteuningsvragen als indicaties voor aanpassingen van het klasaanbod.


Een brede waaier aan  differentiatievaardigheden hanteren en gevarieerd inzetten.


Soepel omgaan met differentiatiemaatregelen (incl. pre-teaching, tutoring...).


Differentiëren in instructie en verwerking in functie van de noden van de leerlingen.


Moeilijk gedrag van een groep begrijpen in een gegeven context.


De eigen begeleidingsstijl aanpassen aan grote verschillen in gedrag.


 


Het ontwerpen van een krachtige leeromgeving om de taalvaardigheid, communicatie- en interactiemogelijkheden van de leerling te  bevorderen


 


De communicatiemogelijkheden van de leerlingen kennen.


Actief op zoek gaan naar aangepaste communicatiemiddelen en –ondersteuning voor leerlingen met communicatieve beperkingen.


Het eigen aandeel erkennen in het ontwikkelen van de communicatievaardigheid van de leerlingen.


Actief gevarieerde sociale contacten en interacties tussen de leerlingen en met bredere netwerken bevorderen.


Specifieke communicatiemiddelen kennen.


Gebruik maken van een interactiestijl en beschikbare middelen die de communicatie en taalvaardigheid bevorderen van leerlingen met beperkingen op vlak van communicatie en / of taalvaardigheid.


 


Een deskundige en evenwichtige afstemming bieden van het onderwijsaanbod – incl. de leerlijnen - op de specifieke onderwijsnoden van de leerlingen, rekening houdend met een breed toekomstperspectief, maatschappelijke participatie en alle leerdomeinen


 


De verschillende niveaus van planmatig handelen benoemen en gebruiken (groepsniveau).


Vanuit de verschillende ondersteuningsvragen doelen selecteren voor het groepswerkplan.


Aanbieden van leerinhouden die recht doen aan diversiteit in de maatschappij.


Op zoek gaan naar authentieke en realistische leercontexten, zoals de brede school.


Individualiseren en aanpassen van het onderwijsaanbod, rekening houdend met het kind in zijn context.


Leerlijnen aanpassen voor de individuele afstemming van het onderwijsaanbod.


Het geïndividualiseerd aanbod weer afstemmen op de groepsaanpak met het oog op maximale participatie.


Leeftijdsadequaat handelen ten aanzien van leerlingen met specifieke onderwijsnoden.


 


Partner van ouders, leerlingen en een ruim team van betrokkenen uit de omgeving van de leerling met specifieke onderwijsnoden, vanuit een  maatschappelijke verbondenheid


 


In de samenwerking model staan voor een realistische en emancipatorische begeleiding


 


Dromen en toekomstplannen beluisteren die ouders voor hun kinderen koesteren.


Erkennen en waarderen van het geloof dat ouders tonen in de mogelijkheden van hun kind.


Een positieve kijk hebben op de eigen inbreng van ouders en leerlingen.


In het schoolteam opkomen voor de mening van de ouders en de leerling.


De kansen om ouders en leerlingen weerbaar te maken tegen achterstelling, zien en benutten.


Informatie kennen en ter beschikking stellen omtrent schooleigen procedures, netwerken en andere vormen van ondersteuning.


 


3.2 Planmatig werken aan ouderbetrokkenheid en ouder-participatie


 


Moeilijk bereikbare ouders betrekken bij de klaswerking.


Toegankelijk maken van mondelinge en schriftelijke informatie voor alle ouders.


 


 


 


Zichzelf sturende en geëngageerde persoon die voortdurend leert uit eigen en andermans ervaringen en uit meerdere bronnen.


 


 


Bevragen, overleggen en voortdurend bijsturen van het eigen handelen.


 


Vanuit introspectie over eigen biografie, referentiekader en normen zich inleven en respect tonen voor anderen.


Voortdurend bevragen van het eigen handelen t.a.v. alle leerlingen via mentoring en intervisie.


Het eigen aandeel zien in het tot stand komen van moeilijk of positief gedrag van de leerlingen.


Open staan voor en aanvaarden van collegiale ondersteuning.


Handelen in voortdurend overleg, open voor tips en kritische bemerkingen van andere partijen.


De expertise van anderen integreren in het eigen functioneren.


Handelen vanuit een maatschappijgericht verantwoordelijkheidsgevoel t.a.v. specifieke zorgnoden op leerling-, klas- en schoolniveau.

Inhoud

Verschil tussen spel, spelbegeleiding en speciale spelbegeleiding.

Visie op spel Wat is spelen?

Spelvoorwaarden

Problemen die zich kunnen voordoen bij spel

Ontwikkelingspsychologische gegevens over spel

Evolutie in sociale participatie tijdens spel

Soorten spel

Spelbeïnvloedende factoren

Begeleidingsmogelijkheden voor kleuters zonder spelontwikkelingsproblemen

Spelbegeleiding Wat is begeleiden? Houding van de leerkracht en het klasklimaat. Spelruimte en aanbod van materialen.

Taak Reflectie Speciale spelbegeleiding

Wat is speciale spelbegeleiding?

De vier fasen in speciale spelbegeleiding

o Signalering

o Verder onderzoek

o Analyse

o Hypothese

De speciale spelbegeleiding zelf

o Twee soorten speciale spelbegeleiding

o Begeleidingsmodel

o Wanneer welk niveau van speciale spelbegeleiding?

o Spelsituaties uitwerken i.f.v. het begeleide spel

o Opbouw van een spelsituatie

o Voorwaarden voor het uitvoeren van speciale spelbegeleiding

o Evaluatie van de speciale spelbegeleiding

Ouders en spelbegeleiding

Tips voor ouders Kansarme en/of allochtone ouders betrekken bij spel

Kan je via spel aan competenties werken?



MISC

Interactie leidt tot ontwikkeling

Situering van MISC en Pnina Klein

Belang van de mediaties

Aandachtspunten bij het mediëren

De vijf mediaties

De basisboodschappen

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Geïntegreerde evaluatie100%