Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Verruimingsproject Maîtrise de la langue française


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_5514
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Kayobotsi Nadine
  • Verreycken Wim

Onderwijstaal

  • Frans

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindtermen S.O. Sterk voldoende taalvaardigheid Frans. Interesse tonen voor het uitdiepen van de mondelinge taalbaheersing in het Frans. Er wordt tevens aan de schriftelijke taalvaardigheid gewerkt.

Eindcompetentie

BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11BALSO_11 - Taalcompetenties van de leraarGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.01BALSO_11.01 - De leraar heeft een goede non-verbale taal: hij/zij heeft een natuurlijke, expressieve en enthousiaste houding.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.07BALSO_11.07 - De leraar kan een uiteenzetting geven voor leerlingen om te informeren, activeren of overtuigen op verschillende manieren, met schriftelijke ondersteuning in schrift en beeldGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.09BALSO_11.09 - De leraar kan verschillende soorten teksten op verschillende manieren en voor verschillende doelen (informeren, activeren, overtuigen, …) vertellenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.10BALSO_11.10 - De leraar kan verschillende soorten teksten (verhaal, gedicht, sprookje, …) op verschillende manieren (gewoon, vertellend, dramatiserend, interactief) en voor verschillende doelen (informeren, activeren, overtuigen, …) voorlezenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.11BALSO_11.11 - De leraar kan verschillende soorten gesprekken (leerlingenbespreking, evaluatie- of functioneringsgesprek,…) voeren met volwassenen over de klas- en schoolcontextGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.12BALSO_11.12 - De leraar kan een presentatie op verschillende manieren (interactief, kort, lang) houden voor volwassen gesprekspartners over de klas- en schoolcontext, met behulp van ondersteuning in schrift en beeldGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12BALSO_12 - AttitudesGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.03BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.04BALSO_12.04 - LeergierigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.06BALSO_12.06 - Zin voor samenwerkingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expert 3.1 De leerkracht beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen. - De student kan de verworven deskundigheid actualiseren, uitbreiden en verdiepen. Concrete domeinspecifieke kennis: Franse mondelinge en schriftelijke taalbeheersing 3.2 De leerkracht kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden. - De student kan flexibel gebruikmaken van domeinspecifieke kennis en vaardigheden. Concreet: de Franse taal op een spontane manier in verschillende contexten gebruiken. Functioneel geheel 5: De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker 5.1 De leerkracht kan vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen. - De student werkt een taalspel uit, schrijft en speelt een toneelstuk, enz. Functioneel geheel 10: De leraar als cultuurparticipant 10.1 De leerkracht kan actuele thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen. - De student blijft op de hoogte van culturele ontwikkelingen binnen zijn vakgebied en daarbuiten. A3 kritische ingesteldheid / A4 leergierigheid: studenten tonen een ruime interesse voor de Franse taal en reflecteren over hun Franse taalbeheersing. Ze zoeken tevens naar manieren om die taalbeheersing (-vooral mondeling- nog te verbeteren). - A10 gerichtheid op adequaat en correct taalgebruik en communicatie: voertaal Frans.

Inhoud

Allerlei activiteiten die de studenten aanzetten tot Frans spreken (en ook schrijven) om hun taalbeheersing te verbeteren.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie

Voorwaarden om te slagen: aanwezigheid tijdens de contacturen (verruimingsweken) en tijdig indienen van de opdrachten.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%