Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Bachelorproef


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_4992
Studiepunten 5 Studietijd 150 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Gilis Annelies
  • Clijsters Lotte
  • Kelly Niomi

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties 2 BALSO (PJ2 = trajectschijf 2 = semesters 3 & 4)

Eindcompetentie

BALSO_05BALSO_05 - Functioneel geheel 5: De leraar als innovator/onderzoekerGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.01BALSO_05.01 - De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.02BALSO_05.02 - De leraar kan uit artikels uit praktijkpublicaties informatie selecteren om de eigen klaspraktijk mee te verrijkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_09BALSO_09 - Functioneel geheel 9: De leraar als lid van de onderwijsgemeenschapGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_09.01BALSO_09.01 - De leraar kan deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema’sGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_10BALSO_10 - Functioneel geheel 10: De leraar als cultuurparticipantGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11BALSO_11 - Taalcompetenties van de leraarGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.12BALSO_11.12 - De leraar kan een presentatie op verschillende manieren (interactief, kort, lang) houden voor volwassen gesprekspartners over de klas- en schoolcontext, met behulp van ondersteuning in schrift en beeldGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.13BALSO_11.13 - De leraar kan specifieke soorten teksten (lesvoorbereidingen, notities,…) voor het functioneren op klas- en schoolniveau, voor de eigen professionalisering en voor communicatieve doeleinden schrijvenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.14BALSO_11.14 - De leraar kan verschillende soorten informatieve, persuasieve en activerende teksten voor het functioneren op klas- en schoolniveau en voor de eigen professionalisering lezenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.15BALSO_11.15 - De leraar is er zich bewust van dat schriftelijk werkmateriaal, bestemd voor leerlingen en andere partners binnen het schoolgebeuren, foutloos moet zijn, en slaagt er in dit te realiserenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.03BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.04BALSO_12.04 - LeergierigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.05BALSO_12.05 - OrganisatievermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.07BALSO_12.07 - VerantwoordelijkheidszinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

BALSO 5: de leerkracht als innovator

5.1 De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…);

5.2 De leerkracht kan uit artikels uit praktijkpublicaties informatie selecteren om de eigen klaspraktijk mee te verrijken.



BALSO 9: de leraar als lid van de onderwijsgemeenschap

De leerkracht kan deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema’s.



BALSO 10: de leraar als cultuurparticipant

De leerkracht kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op verscheidene domeinen (sociaal-politiek, sociaal-economisch, levensbeschouwelijk, cultureel-esthetisch en cultureel-wetenschappelijk).



Taalcompetenties

1. De leraar kan specifieke soorten teksten (lesvoorbereidingen, notities,…) voor het functioneren op klas- en schoolniveau, voor de eigen professionalisering en voor communicatieve doeleinden schrijven;

2. De leraar kan verschillende soorten informatieve, persuasieve en activerende teksten voor het functioneren op klas- en schoolniveau en voor de eigen professionalisering lezen. Bovenstaande basiscompetenties zullen slechts een deel zijn van de verworven basiscompetenties na het succesvol afleggen van het opleidingsonderdeel ‘Bachelorproef’. Daarnaast zal de student de nodige vakinhoudelijke (functioneel geheel 3) en didactische/opvoedkundige (functionele gehelen 1 en 2) aan de dag leggen tijdens de uitwerking van de scriptie.

Inhoud

De student verwerkt één of meerdere curriculumonderde(e)l(en) door uitdieping, uitbreiding en creatieve toepassing en schrijft hierover een scriptie. Het onderwerp moet verband houden met één of meerdere opleidingsonderdelen, illustreert het zoek- en groeiproces en is een persoonlijke en originele verwerking van gegevens.



Bij de keuze van een onderwerp kunnen de studenten zich laten leiden door:

1. Een actuele maatschappelijke tendens of gebeurtenis in de wereld (van het secundair onderwijs): studenten zoeken hiervoor hun inspiratie in diverse soorten media (audio-visuele of gedrukte). Dit onderwerp wordt dan uitgewerkt op een manier die toelaat dat het thema door leerlingen verkend en ervaren kan worden.

2. Een nood/behoefte van het (ruimere) werkveld of een stageschool: studenten leggen hiervoor contacten met externe instanties of bevragen dit in een school waar zij stage zullen lopen/liepen.

3. Uitbreiding/verdieping van specifieke vakinhouden: studenten werken één van de onderwerpen uit die worden voorgesteld door de promotoren (zie Toledo).



De bachelorproef wordt in principe zelfstandig uitgewerkt en dient creatief en vernieuwend te zijn. Eveneens bezit de scriptie voldoende praktijkrelevantie opdat deze vandaag een meerwaarde kan bieden voor leerkrachten secundair onderwijs. In overleg met de promotor bepaalt de student het gewicht van de inhoudelijke verdieping en de didactische toepassing van de aangebrachte inzichten. Meer specifieke informatie kan worden gevonden in de handleiding (zie Toledo).

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Meer specifieke bepalingen voor de evaluatie van de Bachelorproef zijn terug te vinden in de handleiding (zie Toledo).

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Geïntegreerde evaluatie100%