Begincompetentie
Eindcompetenties opleidingsonderdelen Fysica 3 en Fysica 4
Leerresultaten
Module “Golven”
De begrippen lopende golf, staande golf, transversale golf, longitudinale golf beheersen, verklaren en kunnen toepassen.
Doppler – effect wiskundig benaderen en toepassen.
De begrippen reflectie, buiging, breking, diffractie, interferentie, verstrooiing en polarisatie kunnen beschrijven en toepassen met golftheorie.
Het quantummechanisch karakter van licht aanbrengen
· Module “Jaarplanning en toetsen”
Aan de hand van de leerplannen en een schoolagenda, de leerstof fysica en WW verdelen tot een evenwichtig jaarplan.
Via duidelijk geformuleerde evaluatiedoelstellingen toetsen van verschillende aard en vorm opstellen voor WW en Fysica.
· Module “Van quark tot kosmos”
Via hoorcollege, literatuur en zelfstudie opvattingen omtrent de moderne fysica bestuderen.
Moderne fysici kunnen situeren in wetenschappelijke context
· Module “Leerinhouden en demonstratieproeven Fysica voor de tweede graad ASO”.
Herhalen en opfrissen van de basiskennis fysica
Experimenteren met - en catalogeren van demonstratieproeven voor de basiskennis fysica
Het leren gebruiken en opstellen van "metaforen" voor het wegwerken van leerlingendenkbeelden in de fysica.
Inhoud
Inhoudelijk expert
Golven
1. Lopende golven
2. Staande golven
3. Het Doppler – effect
4. Het golfkarakter van licht
Moderne Fysica
1. Relativiteit
2. Quantumfysica
Vakdidactiek
Jaarplanning en toetsen
1. Jaarplanning
2. Toetsen
3. Fysica in metaforen
4. Opdrachten
Leerinhouden en demonstratieproeven fysica
1. Wetenschappelijk Werk
2. Fysica 1e en 2e graad ASO
3. Opstellen van een formularium
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Inhoudelijk expert
Handboeken
- Geschiedenis van de natuurkunde
- Lieven Scheire in zijn element: fysica!
- Natuurkunde, deel 1, 4e editie
- Natuurkunde, deel 2, 4e editie
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Vakdidactiek
Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Het respecteren van de deadlines voor werkstukken geldt als voorwaarde voor opname van de punten in het eindcijfer.
Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores
Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is
Inhoudelijk expert |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting | 60% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 40% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting | 60% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 40% | | Vakdidactiek |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 25% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 75% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 75% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting | 25% | |