Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Fysica 5


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_3183
Studiepunten 0 Studietijd 0 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Verreycken Wim

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Practicum
  • Oefensessie

Begincompetentie

Eindcompetenties opleidingsonderdelen Fysica 3 en Fysica 4

Eindcompetentie

BALSO_01.01BALSO_01.01 - De leraar kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via raadpleging van het leerplan, observatie, bevraging mentor, en kennis over de ontwikkeling van jongerenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.03BALSO_01.03 - De leraar kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.04BALSO_01.04 - De leraar kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten en bordschema’s, en kan zelf een leerlijn uitzettenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.03BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.04BALSO_03.04 - De leraar kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden op een duidelijke en inhoudelijk correcte wijze aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijkGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04.02.aBALSO_04.02.a - De leraar kan een realistische en zinvolle invulling van de beschikbare tijd voorzien binnen een les of lessenreeks.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.01BALSO_05.01 - De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.01BALSO_11.01 - De leraar heeft een goede non-verbale taal: hij/zij heeft een natuurlijke, expressieve en enthousiaste houding.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.02BALSO_11.02 - De leraar hanteert een duidelijk bordschriftGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.05BALSO_11.05 - De leraar kan mondeling opdrachten geven met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoeringGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.06BALSO_11.06 - De leraar kan schriftelijk vragen en opdrachten formuleren met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoeringGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.07BALSO_11.07 - De leraar kan een uiteenzetting geven voor leerlingen om te informeren, activeren of overtuigen op verschillende manieren, met schriftelijke ondersteuning in schrift en beeldGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.08BALSO_11.08 - De leraar kan een schriftelijke evaluatie formuleren over leerprocessen en over producten, over gedrag en attitudes van leerlingen in functie van hun totale ontwikkelingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.11BALSO_11.11 - De leraar kan verschillende soorten gesprekken (leerlingenbespreking, evaluatie- of functioneringsgesprek,…) voeren met volwassenen over de klas- en schoolcontextGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.15BALSO_11.15 - De leraar is er zich bewust van dat schriftelijk werkmateriaal, bestemd voor leerlingen en andere partners binnen het schoolgebeuren, foutloos moet zijn, en slaagt er in dit te realiserenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.01BALSO_12.01 - BeslissingsvermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.03BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.04BALSO_12.04 - LeergierigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.05BALSO_12.05 - OrganisatievermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.08BALSO_12.08 - FlexibiliteitGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.09BALSO_12.09 - InlevingsvermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.10BALSO_12.10 - Zorgzaamheid (bekommerd zijn)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

Module “Golven”

De begrippen lopende golf, staande golf, transversale golf, longitudinale golf beheersen, verklaren en kunnen toepassen.


Doppler – effect wiskundig benaderen en toepassen.


De begrippen reflectie, buiging, breking, diffractie, interferentie, verstrooiing en polarisatie kunnen beschrijven en toepassen met golftheorie.


Het quantummechanisch karakter van licht aanbrengen


·         Module “Jaarplanning en toetsen”


Aan de hand van de leerplannen en een schoolagenda, de leerstof fysica en WW verdelen tot een evenwichtig jaarplan.


Via duidelijk geformuleerde evaluatiedoelstellingen toetsen van verschillende aard en vorm opstellen voor WW en Fysica.


·         Module “Van quark tot kosmos”


Via hoorcollege, literatuur en zelfstudie opvattingen omtrent de moderne fysica bestuderen.


Moderne fysici kunnen situeren in wetenschappelijke context


·         Module “Leerinhouden en demonstratieproeven Fysica voor de tweede graad ASO”.


Herhalen en opfrissen van de basiskennis fysica


Experimenteren met - en catalogeren van demonstratieproeven voor de basiskennis fysica


Het leren gebruiken en opstellen van "metaforen" voor het wegwerken van leerlingendenkbeelden in de fysica.




Inhoud

Inhoudelijk expert



Golven

1. Lopende golven

2. Staande golven

3. Het Doppler – effect

4. Het golfkarakter van licht



Moderne Fysica

1. Relativiteit

2. Quantumfysica



Vakdidactiek



Jaarplanning en toetsen

1. Jaarplanning

2. Toetsen

3. Fysica in metaforen

4. Opdrachten



Leerinhouden en demonstratieproeven fysica

1. Wetenschappelijk Werk

2. Fysica 1e en 2e graad ASO

3. Opstellen van een formularium

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Handboeken

  • Geschiedenis van de natuurkunde
  • Lieven Scheire in zijn element: fysica!
  • Natuurkunde, deel 1, 4e editie
  • Natuurkunde, deel 2, 4e editie

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Vakdidactiek
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
  • Evaluatie

    Het respecteren van de deadlines voor werkstukken geldt als voorwaarde voor opname van de punten in het eindcijfer.



    Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen

    Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores



    Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):

    1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)

    2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:

    *8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt

    *9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

    Inhoudelijk expert
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting60%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten40%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting60%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten40%
    Vakdidactiek
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen25%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten75%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten75%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting25%