Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Elektriciteit 5


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_3178
Studiepunten 0 Studietijd 0 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Herbots Herman
  • Op De Beeck Jan
  • De Landtsheer Erik

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Practicum
  • Hoorcollege
  • Stage/praktijkoefening
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs en competenties van elektriciteit 1, 2, 3 en 4 met betrekking tot de geziene leerstof.

Eindcompetentie

BALSO_01.01BALSO_01.01 - De leraar kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via raadpleging van het leerplan, observatie, bevraging mentor, en kennis over de ontwikkeling van jongerenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.02BALSO_01.02 - De leraar kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.03BALSO_01.03 - De leraar kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.04BALSO_01.04 - De leraar kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten en bordschema’s, en kan zelf een leerlijn uitzettenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.05BALSO_01.05 - De leraar kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creërenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.06BALSO_01.06 - De leraar kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvormGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.07BALSO_01.07 - De leraar kan een krachtige, ervaringsgerichte leeromgeving voorbereiden en realiseren, waarin welbevinden en betrokkenheid worden nagestreefd en waarin aandacht is voor de heterogeniteit binnen de leergroep.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.08BALSO_01.08 - De leraar kan observatie en proces- en productevaluatie voorbereiden, in de vorm van een toets, taak, examen en alternatieve assessmentvorm, individueel en indien nodig in team.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.09BALSO_01.09 - De leraar kan proces en product evalueren tijdens en op het einde van een les (synthesemomenten, bij het doen van een toets, tijdens de examenstage), met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.11BALSO_01.11 - De leraar kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met het taalbeheersingsniveau van de leerlingen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.12BALSO_01.12 - De leraar kan omgaan met de diversiteit van de leergroep.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.13BALSO_01.13 - De leraar kan leer- en ontwikkelingsprocessen opzetten en realiseren vanuit een vakoverschrijdende invalshoekGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.14BALSO_01.14 - De leraar kan leerlingen laten nadenken over hun eigen leerproces door oriëntatie op een taak, het maken van een planning, het zoeken naar leer- en oplossingsstrategieën, uitkomsten te verifiëren en het leerproces bij te sturen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.01BALSO_02.01 - De leraar kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op schoolGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.01.1BALSO_02.01.1 - De leraar kan bewust contact nemen met de leerlingenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.01.2BALSO_02.01.2 - De leraar kan activiteiten inbouwen waarin sociale vaardigheden worden geoefend en waar communicatie, ook over gevoelens en waarden, mogelijk isGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.01.3BALSO_02.01.3- De leraar kan luisteren naar gevoelens bij leerervaringen, fouten maken toelaten, positieve relaties tussen leerlingen stimuleren, voldoende feedback gevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.03BALSO_02.03 - De leraar kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereidenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.07BALSO_02.07 - De leraar kan strategieën inzetten om te communiceren met anderstalige leerlingenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.08BALSO_02.08 - De leraar kan de aandacht van de leerlingen vasthouden en interesse wekkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.02BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.03BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.04BALSO_03.04 - De leraar kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden op een duidelijke en inhoudelijk correcte wijze aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijkGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04.01BALSO_04.01 - De leraar kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen door gestructureerd op te treden, door het geven van duidelijke instructies, grenzen te stellen en deze te doen nalevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04.02.aBALSO_04.02.a - De leraar kan een realistische en zinvolle invulling van de beschikbare tijd voorzien binnen een les of lessenreeks.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04.02.bBALSO_04.02.b - De leraar kan een soepel en efficiënt lesverloop creëren door gelijktijdige en/of opeenvolgende activiteiten vlot en soepel te laten verlopen (dode momenten en hiaten in de lesgang vermijden, afhakende leerlingen bijsturen), de timing tijdens de les te respecteren en indien nodig, vlot aan te passenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04.04BALSO_04.04 - De leraar kan een stimulerende, gezonde, milieuvriendelijkeen werkbare klasruimte creëren (materialen worden op veilige wijze door leerlingen gebruikt en nadien opgeruimd, …) , rekening houdend met de veiligheid van de leerlingenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.01BALSO_05.01 - De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.02BALSO_05.02 - De leraar kan uit artikels uit praktijkpublicaties informatie selecteren om de eigen klaspraktijk mee te verrijkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.03BALSO_05.03 - De leraar kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.03.1BALSO_05.03.1 - De leraar kan op mondelinge en schriftelijke wijze terugblikken op stageactiviteitenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_06.02BALSO_06.02 - De leraar kan met ouders/verzorgers communiceren over het kind in de school op basis van overleg met collega's of externenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

- met behulp van de leerplannen leren de studenten de beginsituatie bepalen
- uit de leerplannen leren de studenten de doelstellingen te bepalen
- de studenten formuleren de doelstellingen voor de lessen die ze tijdens de stage geven
- klasgesprek
- met de vakleraar worden de leerinhouden geselecteerd
- de studenten leren met behulp van de doelstellingen leerinhouden selecteren
- mentor en studenten bepalen de leerinhouden
- studenten zet de lln aan het werk na de uiteenzetting
- de studenten leren omgaan met de verschillende werkvormen individueel en in groep
- de studenten weet welke didactische middelen er in de school voorhanden zijn
- de studenten leren omgaan met de verschillende leermiddelen welke in een praktijkles aan bod komen
- de studenten weet hoe hij zijn werkvormen of opdrachten kan aanwenden om zo een krachtige leeromgeving te creëren
- de studenten leren evaluatietechnieken (met het oog op bijsturing )
- de studenten leert deze technieken toepassen door zelfevaluatie
- de studenten weet hoe om te gaan met lln met gedragsproblemen alhoewel dat erg uiteenlopend is
- de studenten weet oa dat de lln hun handen moeten wassen alvorens ze het lokaal verlaten
- de studenten kunnen anticiperen en gevat inspelen op deze problematiek
- de studenten weten welke basiskennis verwacht wordt te kennen en te kunnen uitvoeren - zij oefenen deze basiskennis door praktische toepassingen
- de studenten weet welke basiskennis verwacht wordt te kennen en te kunnen uitvoeren - hij oefent de kennis door praktische toepassingen
- de studenten kunnen een praktijkles organiseren, gebruik maken van bevorderende factoren
- de studenten zullen dit inoefenen door in eigen klasgroep het praktijkverloop te organiseren
- de studenten leren omgaan met het veilige gebruik van de leermiddelen
- onveilige situaties bespreken binnen de klasgroep
- studenten weten hoe zij de nieuwe technieken moet aanwenden
- de studenten weten dat zij kritisch moet reflecteren over het eigen functioneren

Inhoud

INHOUDELIJK EXPERT:
Theorie
• Bouw van een stof – geleiders & niet-geleiders
• De elektrische stroomkring & analogie met hydraulica
• SI-stelsel in elektrotechniek
• Hoeveelhied energie – wet van Faraday en wet van Ohm
• Vermogen – arbeid – rendement
• Weerstand van vaste geleiders & temperatuursinvloed
• Serieschakeling van verbruikers
• Parallelschakeling van verbruikers
• Gemengde schakelingen
• Complexe kringen en netwerktheorie
• Berekening van leidingen
• De volledig gesloten stroomkring
• Scheikundige spanningsbronnen
• Magnetisme
• Elektromagnetisme: stroomsterkte als oorzaak van het magnetisch veld
• Elektrodynamische krachten
• Genereren van spanning langs elektromagnetische weg
• Elektromagnetische inductie
• Elektrostatica
• Opwekken van sinusvormige wisselspanning
• Vectoriële voorstelling
• Complexe rekenwijze
• Enkelvoudige wisseltroomketens
• Samengestelde wisselstroomketens – serieschakeling
• Samengestelde wisselstroomketens – parallelschakeling
• Samengestelde wisselstroomketens – gemengde schakeling
• Vermogen en arbeidsfactor van een sinusoïdale wisselstroom
De studenten krijgen de kans zich te oefenen in het onderwijzen van basisleerstof elektriciteit, waardoor deze ook wordt bijgeschaafd en geperfectioneerd.

Praktijk
Contactorschakelingen :
- start – stop schakeling
- start – stop schakeling verschillende plaatsen
- start - stop schakeling met controle lampjes
- omkeerschakeling met verplichte stop
- omkeerschakeling rechtstreeks omschakeling
- omkeerschakeling met einde loopcontacten
- ster-driehoekschakeling
PLC sturing
Domotica

Tekenen
Teken van werkbladen elektriciteit(schakelschema’s)
Teken van een elektriciteitplan woning
Tekenen van een ééndraadsschema
Tekenen van electromechanische schakelingen


VAKDIDACTIEK:
De bovenstaande items worden vakdidactisch uitgewerkt

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Project huisinstallatie Naslagwerk
  • Serie Elektrotechniek - Elektriciteit deel 1
  • Serie Elektrotechniek - Elektriciteit deel 2
  • Serie Elektrotechniek - Elektrotechnisch tekenen schema's lezen deel 1
Vakdidactiek

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Project huisinstallatie Naslagwerk
  • Serie Elektrotechniek - Elektriciteit deel 1
  • Serie Elektrotechniek - Elektriciteit deel 2

Evaluatie

Tweede examenkans, tweede examenperiode(augustus) : Elektriciteit 5 Praktijk : de punten van de praktijkoefeningen (19%) blijven behouden.

Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere delen
Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores. Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één of meerdere delen maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) :
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

Inhoudelijk expert
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten38% Elektriciteit praktijk : herwerken van opdrachten (19%)
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen38% Elektriciteit theorie
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten24% Elektriciteit tekenen
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten24% Elektriciteit tekenen
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie38% Elektriciteit praktijk: 19% praktijkoefeningen en 19% opdrachten
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen38% Elektriciteit theorie
Vakdidactiek
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie100% Permanente evaluatie