Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Economie 5


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_3173
Studiepunten 0 Studietijd 0 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Rijmenams Marleen

Onderwijsvorm

  • Oefensessie
  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

* Economie 5 Inhoudelijk expert:
Eindcompetenties economie 1,2 en 3.

* Economie 5 Vakdidactiek:
Eindcompetenties Didactische thema’s en Vakdidactiek programmajaar 2.

Eindcompetentie

BALSO_01.08BALSO_01.08 - De leraar kan observatie en proces- en productevaluatie voorbereiden, in de vorm van een toets, taak, examen en alternatieve assessmentvorm, individueel en indien nodig in team.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02BALSO_02 - Functioneel geheel 2: De leraar als opvoederGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.04BALSO_02.04 - De leraar kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische contextGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03BALSO_03 - Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expertGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.02BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.03BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05BALSO_05 - Functioneel geheel 5: De leraar als innovator/onderzoekerGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.01BALSO_05.01 - De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.02BALSO_05.02 - De leraar kan uit artikels uit praktijkpublicaties informatie selecteren om de eigen klaspraktijk mee te verrijkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_10BALSO_10 - Functioneel geheel 10: De leraar als cultuurparticipantGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_10.02BALSO_10.02 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het sociaal-economische domeinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11BALSO_11 - Taalcompetenties van de leraarGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.04BALSO_11.04 - De leraar kan teksten beoordelen op toegankelijkheid voor zijn leerlingen en kan die teksten zo nodig via mondelinge en schriftelijke ingrepen toegankelijk makenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.06BALSO_11.06 - De leraar kan schriftelijk vragen en opdrachten formuleren met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoeringGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.08BALSO_11.08 - De leraar kan een schriftelijke evaluatie formuleren over leerprocessen en over producten, over gedrag en attitudes van leerlingen in functie van hun totale ontwikkelingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.13BALSO_11.13 - De leraar kan specifieke soorten teksten (lesvoorbereidingen, notities,…) voor het functioneren op klas- en schoolniveau, voor de eigen professionalisering en voor communicatieve doeleinden schrijvenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.15BALSO_11.15 - De leraar is er zich bewust van dat schriftelijk werkmateriaal, bestemd voor leerlingen en andere partners binnen het schoolgebeuren, foutloos moet zijn, en slaagt er in dit te realiserenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12BALSO_12 - AttitudesGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.01BALSO_12.01 - BeslissingsvermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.03BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.04BALSO_12.04 - LeergierigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.05BALSO_12.05 - OrganisatievermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.06BALSO_12.06 - Zin voor samenwerkingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.07BALSO_12.07 - VerantwoordelijkheidszinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

INHOUDELIJK EXPERT: De student: - heeft een behoorlijke kennis van de faillissementswetgeving; - heeft het nodige inzicht in de hoofdlijnen van het belastingrecht; - is in staat (aan de hand van zijn basiskennis m.b.t. het belastingrecht en de faillissementswetgeving) wijzigingen in de wetgeving te situeren en zelfstandig te leren; - heeft inzicht in de conjunctuur-en groeibeweging van de economie; - ziet het belang in van de economische politiek van de overheid; - heeft inzicht in de overheidsfinanciën; - is in staat een economisch wetenschappelijk werk te lezen en te begrijpen; - geeft blijk van een verruimde kijk op het economisch leven; - hij krijgt d.m.v. de jaarrekening inzicht in de financiële en in de economische toestand van de onderneming. VAKDIDACTIEK: De student: - kan observatie en proces- en productevaluatie voorbereiden, in de vorm van een toets, taak, examen en alternatieve assessmentvorm, individueel en indien nodig in team; - kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context; - kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden op een duidelijke en inhoudelijk correcte wijze aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijk; - kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…); - kan uit artikels, uit praktijkpublicaties informatie selecteren om de eigen klaspraktijk mee te verrijken; - kan teksten beoordelen op toegankelijkheid voor zijn leerlingen en kan die teksten zo nodig via mondelinge en schriftelijke ingrepen toegankelijk maken; - kan een schriftelijke evaluatie formuleren over leerprocessen en over producten, over gedrag en attitudes van leerlingen; - is er zich bewust van dat schriftelijk werkmateriaal, bestemd voor leerlingen en andere partners binnen het schoolgebeuren, foutloos moet zijn en slaagt er in dit te realiseren.

Inhoud

* Economie 5 INHOUDELIJK EXPERT bestaat uit 3 onderdelen: algemene economie 4, recht  en boekhouden 4. ALGEMENE ECONOMIE 4: - Conjunctuur en economische groei. - De rol van de overheid in de economie: . doelstellingen van de economische politiek; . vormen van economische politiek; . de overheidsfinanciën. - Verplichte lectuur van een actueel economisch wetenschappelijk werk. RECHT: - De hoofdlijnen van het belastingrecht; - De faillissementswetgeving. BOEKHOUDEN: Beleidsinstrumenten: analyse van de jaarrekening.  * Economie 5 VAKDIDACTIEK: - Algemene evaluatieconcepten; - Wat is evalueren en waarom evalueren ? - Nagaan wat de leerplannen, vademecums en vakdocumenten hierover vermelden; - Evaluatievormen; - Evalueren van een schriftelijk werkstuk, van (presentatie)vaardigheden en van groepswerk; - Bestaande synthesetoetsen/ opdrachten en evaluatiebladen bespreken; - Zelf een synthesetoets/opdracht en evaluatieblad opstellen bij een aangeduid deel van de leerstof; - Een WebQeust uitwerken.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Boekhouden voor het beleid.
  • Economie vandaag
Vakdidactiek

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer voor inhoudelijk expert bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de twee deelvakken.In geval van een zwaar tekort op een deelvak wordt onderstaande uitzonderingsregel toegepast.(Toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig.)
De data voor het indienen van taken of voor het realiseren van presentaties worden tijdens de lessen meegedeeld en gepubliceerd op Toledo. De studenten die de afgesproken data niet respecteren, krijgen een nul op de betreffende opdracht.

Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores.

Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

Inhoudelijk expert
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen75% Algemene economie 30 % + Recht 30 % + Boekhouden 15 %
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100% Algemene economie 55 % + Recht 30 % + Boekhouden 15 %
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie25% Lectuur van een actueel economisch wetenschappelijk werk.
Vakdidactiek
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%