Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Verruimingsproject 3 & 4
Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs |
2010-11 |
nvt |
BALSO_4853 |
0 |
0 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Hadermann Frank
- De Witte Nele
- Van Den Brande Constance
- Cornelis Ilse
- Van Broeck Christiane
- Kelly Niomi
- Selleslag Christian
- Van Elst Herwig
- Rosiers Herman
- De Puysseleir Joke
- Verreycken Wim
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Hoorcollege
- Oefensessie
- Studiereis/excursie
- Zelfstudie
Begincompetentie
Project algemene vakken
eindtermen secundair onderwijs
niveau 3 in 2 onderwijsvakken met goed gevolg afgelegd hebben
Leefsleutels
Geen specifieke begincompetenties
Internationalisering
Algemene competenties bereikt na 1 BaLSO, communicatieve vaardigheden en leergierigheid naar onderwijs in het buitenland.
Internationalisering@home
Algemene competenties bereikt na 1 BaLSO, communicatieve vaardigheden en leergierigheid naar onderwijs in het buitenland.
Bedrijfsbezoeken
Geen specifieke begincompetenties
OKAN
Algemene competenties bereikt na 1 BALSO en een sterke interesse in multicultureel onderwijs.
E.H.B.O.
Enige algemene kennis van de stelsels van het menselijk lichaam en de samenstellende organen.
Eindcompetentie
BALSO_01 | BALSO_01 - Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.01 | BALSO_01.01 - De leraar kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via raadpleging van het leerplan, observatie, bevraging mentor, en kennis over de ontwikkeling van jongeren | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.07 | BALSO_01.07 - De leraar kan een krachtige, ervaringsgerichte leeromgeving voorbereiden en realiseren, waarin welbevinden en betrokkenheid worden nagestreefd en waarin aandacht is voor de heterogeniteit binnen de leergroep. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02 | BALSO_02 - Functioneel geheel 2: De leraar als opvoeder | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.01.2 | BALSO_02.01.2 - De leraar kan activiteiten inbouwen waarin sociale vaardigheden worden geoefend en waar communicatie, ook over gevoelens en waarden, mogelijk is | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.04 | BALSO_02.04 - De leraar kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03 | BALSO_03 - Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expert | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.03 | BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgeven | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_05 | BALSO_05 - Functioneel geheel 5: De leraar als innovator/onderzoeker | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_05.01 | BALSO_05.01 - De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…) | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_05.02 | BALSO_05.02 - De leraar kan uit artikels uit praktijkpublicaties informatie selecteren om de eigen klaspraktijk mee te verrijken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_07 | BALSO_07 - Functioneel geheel 7: De leraar als lid van een schoolteam | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_07.02 | BALSO_07.02 - De leraar kan binnen het team over een taakverdeling overleggen en de afspraken naleven | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_08 | BALSO_08 - Functioneel geheel 8: De leraar als partner van externen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_08.01 | BALSO_08.01 - De leraar kan met hulp van collega's contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_08.02 | BALSO_08.02 - De leraar kan met de hulp van collega's de nodige relaties met organisaties initiëren, uitbouwen en onderhouden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_08.03 | BALSO_08.03 - De leraar kan met het oog op gelijkeonderwijskansen en in overleg met collega's, contacten leggen, communiceren en samenwerken met de brede sociaal-culturele sector | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_09 | BALSO_09 - Functioneel geheel 9: De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_09.01 | BALSO_09.01 - De leraar kan deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema’s | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_09.02 | BALSO_09.02 - De leraar kan dialogeren over het beroep van de leraar en de plaats ervan in de samenleving | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_10.04 | BALSO_10.04 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het cultureel-esthetische domein | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11 | BALSO_11 - Taalcompetenties van de leraar | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.01 | BALSO_11.01 - De leraar heeft een goede non-verbale taal: hij/zij heeft een natuurlijke, expressieve en enthousiaste houding. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12 | BALSO_12 - Attitudes | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.01 | BALSO_12.01 - Beslissingsvermogen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.02 | BALSO_12.02 - Relationele gerichtheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.03 | BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.04 | BALSO_12.04 - Leergierigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.05 | BALSO_12.05 - Organisatievermogen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.06 | BALSO_12.06 - Zin voor samenwerking | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.07 | BALSO_12.07 - Verantwoordelijkheidszin | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.08 | BALSO_12.08 - Flexibiliteit | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.09 | BALSO_12.09 - Inlevingsvermogen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.10 | BALSO_12.10 - Zorgzaamheid (bekommerd zijn) | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.11 | BALSO_12.11 - Voorkomendheid (bescheidenheid, gezonde durf, beleefdheid) | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
Project algemene vakken
Het vak PAV (uit: www.kerknet.be/vic.onderwijs.mb/SO/.../PAV/VISIEPAV-brochure.pd)
Binnen het vak PAV (Project algemene vakken) kunnen scholen in de 2de, 3de en 4de graad BSO de algemene vakken (Nederlands, wiskunde, aardrijkskunde, geschiedenis) geïntegreerd aanbieden.
PAV kiest niet voor een hoeveelheidsdidactiek, maar voor een goed geselecteerd geheel van doelen in functie van de concrete toepassing in het dagelijks leven van de jongeren. Deze doelen kunnen didactisch ingekleurd worden naar de leer- en leefsituatie van de leerlingengroep. Die inkleuring kan tot uiting komen in voorbeelden, in tekstmateriaal, in het niveau van beheersing, ...
De doelen worden thematisch verwerkt tot één geheel, zoals de leerlingen ook de realiteit van het leven als één geheel ervaren. Dit betekent ook dat een thema/onderwerp een middel is om de doelen te realiseren en geen doel op zich. Om tegemoet te komen aan de heterogeniteit van de klasgroep kan de leraar verschillende accenten leggen wat betreft de snelheid van verwerking, de aard en de complexiteit van de opdrachten. Differentiëring krijgt hier alle kansen.
De leerdoelen worden in 6 domeinen ondergebracht:
– functionele taalvaardigheid
heeft betrekking op het maatschappelijk voldoende communicatief zijn in normale en functionele situaties en met ondersteuning van gepaste hulpmiddelen. Taalvaardigheid beoogt steeds de gewenste effecten van de communicatie.
– functionele rekenvaardigheid
De jongeren kunnen schatten, meten en rekenen in diverse situaties die in het dagelijkse leven voorkomen en met ondersteuning van gepaste hulpmiddelen. Ze kunnen logisch denken ten aanzien van reële problemen en de resultaten van bewerkingen en van hun wiskundig denken evalueren om effectief te handelen.
– functionele informatieverwerving en –verwerking
Jongeren kunnen hun informatiebehoefte omschrijven om daarna gericht te zoeken via diverse kanalen. Hierbij leren ze zinvol selecteren, zodat de gevonden informatie in dienst staat van hun behoefte.
– organisatiebekwaamheid
Jongeren leren hun leven en zichzelf organiseren, ze leren hun activiteiten plannen. Hierbij moeten ze rekening houden met tijdgebruik, beschikbare ruimte, noden en eisen van anderen, materiële vereisten en hun persoonlijke mogelijkheden.
– tijd- en ruimtebewustzijn
Ons menselijk handelen wordt beïnvloed door het verleden en het hypothekeert op zijn beurt de toekomst. Om maatschappelijke gebeurtenissen te begrijpen, te situeren, is inzicht in de ons omgevende wereld noodzakelijk.
Dit VP wil de studenten voorbereiden op het vak PAV en de PAV-stage in het derde opleidingsjaar. Ze werken hierbij vooral aan:
- Inhoudelijke competenties: de studenten beheersen de inhouden noodzakelijk om met de functionele vaardigheden aan de slag te gaan.
- Didactische competenties: de studenten zijn vertrouwd met die aspecten van de vakdidactiek Nederlands, wiskunde, Aardrijkskunde, geschiedenis die zij nodig hebben om aan de functionele vaardigheden te werken.
Het thematisch werken en de didactische keuzes geven studenten een voorbeeld van de specifieke aanpak van PAV.
Leefsleutels
- Het doel van Leefsleutels verwoorden en verklaren
- Zich de begeleiderstijl eigen maken
- Zich een duidelijk beeld van het mogelijk verloop van een Leefsleutelmoment vormen
- Ervaren een evolutie in het groepsproces
- Het theoretisch kader van groepsdynamica en interactieprocessen plaatsen
- Een Leefsleutelmoment voorbereiden
- Omgaan met verwerkingsvragen na een interactieve oefening.
Internationalisering
De leraar als innovator en onderzoeker: De student reist naar een nieuwe omgeving, in Wallonië of in het buitenland. De student zoekt er naar vernieuwende werkvormen, vernieuwt zijn reeds gekende werkvormen, en kan dankzij de nieuwe cultuur en omgeving zijn eigenonderwijsvisie opnieuw onderzoeken.
De leraar als cultuurparticipant: De student neemt deel aan culturele activiteiten, zoekt deze te vertalen naar een eigen school-praktijk, en brengt de culturele verrijking terug mee naar de KHMechelen.
De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap: De student komt in aanraking met buitenlandse deelnemers, tijdens de short-exchange, en neemt ook deel in stagebezoeken in het buitenland. de student leert zich aanpassen aan een eiuwe school omgeving, en wordt begeleid in het plaatsen van eventuele culturele verschillen.
Internationalisering@home
De leraar als innovator en onderzoeker: De student leert een multiculturele week opstarten, plannen en belegeiden. De student gaat zelf op zoek naar geschikte activiteiten, innoverend van aard en inborst, en begeleidt de binnenkomende studenten van de short-exchange.
De leraar als cultuurparticipant: Het organiseren van de short-exchange behelst een cultureel luik. Selecteren van het culturele aanbod in Mechelen gaat gepaard met het organiseren en uitvoeren van een cultureel stadsspel voor alle deelnemers.
De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap: De student neemt contact op met verschillende scholen in het Mechelse om binnen het kader van de short-exchange schoolbezoeken te organiseren. Deze schoolbezoeken kijgen een internationale invulling, waar een instap-activiteit door de short-exchangers mee voorbereid wordt.
Bedrijfsbezoeken
Bedoeling van deze bedrijfsbezoeken is bij de leerkrachten een positieve beeldvorming rond ondernemen te bevorderen en leerlingen aan te moedigen tot ondernemen. Iedere student met een positieve ingesteldheid t.a.v. deze materie kan hieraan deelnemen. Je krijgt de uitzonderlijke gelegenheid om het productieproces van kortbij te kunnen volgen.
Wij zijn een ondernemend volk met te weinig ondernemers : Vlaanderen heeft een hoge productiviteit, veel kennisintensieve diensten met een relatief hoog aandeel creatieve beroepen, maar.......Vlamingen hebben een gebrek aan ondernemingszin, durven geen risico’s nemen, hebben te weinig vertrouwen in eigen ondernemerskwaliteiten en blijven teveel hangen in traditionele sectoren. Wil Vlaanderen overleven in de 21ste eeuw, dan heeft het nood aan enthousiaste leerkrachten die een mentaliteitsverandering bij de jongeren kunnen teweeg brengen.
Met een bedrijfsbezoek toetst de student zijn verworven kennis vanuit vakken als Economie, Technische Vakken, Wetenschappen, Boekhouden, Recht, Taalvakken, Informatica, Maatschappelijke Vorming aan de economische, technische en wetenschappelijke realiteit. Het observeren van het bedrijfsproces biedt een belangrijke meerwaarde tot de ontwikkeling van de jongeren. De student als wereldburger, krijgt daarbij groeiend oog voor zijn levenskwaliteit, voor het milieu waarin hij zich beweegt, voor zijn vrije tijd en de afstemming van de arbeid op het gezin.
De student ervaart dat het stimuleren en prikkelen van creatief en innovatief denken onontbeerlijk is om mensen aan te zetten tot het creëren van nieuwe ondernemingen. Door het bedrijfsleven worden nieuwe producten en diensten ontwikkeld en gemaakt. De bedoeling is dat het gebruik van zo’n product/dienst voorziet in een nieuwe behoefte die jij en andere mensen hebben. De student ziet in dat het spuien van ideeën door brainstorming binnen een onderneming noodzakelijk is om te kunnen overleven.
De student maakt kennis hoe bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen voor een minder milieubelastende omgeving door te streven naar een efficiënt watergebruik, het besparen van energie, het minimaliseren en recycleren van afval, duurzaam ondernemen, alternatieve energievormen, ….
De student ervaart hoe bedrijven de principes van ethisch verantwoord ondernemen, kansen voor laaggeschoolden, niet-discriminatie van allochtonen bij aanwerving, gelijke kansen bij opleiding en promotie in praktijk brengen en ontwikkelt daarbij een visie.
De student komt in contact met bedrijfsleiders en hun personeel en ervaart dat nieuwe productietechnieken permanent bijscholing vergen om de theorie praktisch te kunnen toepassen.
De student begrijpt dat zin voor verantwoordelijkheid, nauwkeurigheid en organisatie, het leren spreken in het openbaar, het geven van presentaties en het tonen van ondernemingszin en teamspirit een belangrijke factor zijn voor een goed werkklimaat.
OKAN
De studenten stellen een lessenpakket samen voor de OKAN-klas met een thema naar keuze. Dit pakket kadert in het SneL-Project van de stad Mechelen.
In de onthaalklas wordt aan anderstalige nieuwkomers een jaar lang intensief Nederlands geleerd. Na een jaar worden zij in staat geacht door te stromen naar de gewone klas. Dit verruimingsproject geeft je een inzicht in de specifieke werkvormen en methodes voor een onthaalklas. De focus voor de doelgroep ligt op het verwerven van de Nederlandse taal in een ruime context, daarom wordt ervoor gekozen om te vertrekken van taalvaardigheidsdoelen en taakgericht onderwijs.
E.H.B.O.
Het correct en vlot kunnen reageren op enkele noodsituaties (ongelukjes) die zich kunnen voordoen in een schoolsituatie en de juiste eerste hulp kunnen toepassen.
Inhoud
Project algemene vakken
Wiskunde: breuken, procenten, diagrammen, omzetting eenheden, regel van 3,...
Geschiedenis: kritisch omgaan met informatie, historische informatie en thema’s
Nederlands: tekstsoorten en taaltaken
Aardrijkskunde: atlas- en kaartgebruik
In een instaptest meten we jullie startcompetenties voor de verschillende vaardigheden. Met deze wetenschap in het achterhoofd, kunnen jullie je eigen accenten leggen tijdens het VP. Er zijn introductiecolleges van de verschillende vakken, remediëringsmomenten voor specifieke problemen en verder een hoeken- en contractwerk.
Let op: naast de geroosterde contacturen, worden van jullie dus nog diverse zaken verwacht. Houd deze week volledig vrij!
Internationalisering (taalbad)
Deelnemen aan een Comeniusweek of Short-Exchange betekent dat je ingaat op de uitnodiging van een hogeschool of universiteit in Europa om gedurende één week lessen en activiteiten mee te volgen. De uitnodigingen gaan uit van instellingen de opleiding tot leraar (secundair onderwijs) aanbieden. Je leert hoe een andere instelling werkt, hoe de aanpak en onderwijscontext land- (cultuur-?) gebonden is, en hierdoor kan je je eigen onderwijservaring een betere plaats geven. In de gastinstelling werk je actief mee aan de aangeboden workshops en sessies, en je stelt er je eigen land en hogeschool ook even voor. Deze uitwisseling kan een voorproefje zijn op een Erasmusverblijf van meerdere maanden tijdens het derde programmajaar.
KOST – REIS De lessen en workshops worden gratis gegeven door de gastinstelling. Je reiskost betaal je echter zelf. Merk op dat een uitwisseling naar een partnerinstelling in Wallonië het goedkoopste is.
KOST – VERBLIJF Een eerste mogelijkheid is ter plekke gebruik maken van studentenkamers van de gastinstelling (indien voorhanden), of in een Jeugdherberg slapen. Dit betaal je zelf. Een tweede mogelijkheid is dat je logeert bij een student thuis. Dit wordt dan een student die zelf naar Mechelen komt tijdens ónze Comeniusweek (Zie Verruimingsproject ‘Internationalisering at home’), en bij jou thuis logeert.
Internationalisering@home
KHMechelen verwelkomt tijdens de week van 22 tot 26 maart 2010 studenten uit heel Europa die bij ons een Comenius-week of Short-Exchange komen beleven. Short-Exchanges zijn weken waar studenten uit de lerarenopleiding van verschillende universiteiten en hogescholen komen proeven van de aanpak, de lesinhouden en de sfeer in een partnerinstelling. Dit jaar zijn er 22 inschrijvingen, de studenten komen uit Spanje, Denemarken, Duitsland, Nederland, Slovakije, ... Deelnemers van de Short-Exchange volgen workshops (multimedia, video’s bewerken), sessies en ook ‘gewone’ lessen mee.
BHAGS – De hele week worden er BHAGS gezocht en gevonden (Big Hairy Audacious Goals). Wat zijn de ‘goals’ of doelen van onderwijs in Europa? Van leerkrachten in Vlaanderen? Van jou, en je collega-studenten? Zijn jullie ‘goals’ of doelen ‘big’? Zijn ze ‘hairy’? Zijn ze ‘audacious’?? Ook het inter- en multi-culturele aspect wordt belicht: met de groep wordt er een geleide wandeling door Mechelen georganiseerd op zoek naar het andere en de ander en we bezoeken een interactieve tentoonstelling. Jullie, als hosting team, bereiden enkele van deze sessies mee voor, verzorgen het onthaal van deze studenten, en nemen deel aan de projectweek.
Leefsleutels
dag 1:
- duiding van de werkwijze van Leefsleutels
- studenten ervaren de interactieve werkvormen vanop de stoel van de leerling
- studenten leren van de begeleiderstijl van de trainer
dag 2/3:
- studenten werken zelf een leefsleutelmoment uit en kunnen het toepassen
- studenten leren van elkaars begeleiderstijl, ervaringen en kennis met interactieve werkvormen
- Studenten leren verschillende vormen van reflecteren kennen.
OKAN
Inleidend deel We bekijken het Certificaat Nederlands als Vreemde Taal (CNaVT), het ROTAN (Referentiekader ontwikkelingsdoelen taalvaardigheid anderstalige nieuwkomers), de huidige wetgeving omtrent anderstalige nieuwkomers en andere OKAN-specifieke documenten. We plaatsen dit binnen de Vlaamse onderwijscontext en volgen de actualiteit.
Principes van NT2-onderwijs Functioneel onderwijs, intercultureel onderwijs, taakgericht onderwijs en taalverwervingsgericht onderwijs worden uitgelicht en in de praktijk gebracht.
Onthaalklasleerkracht? Een bezoek aan een onthaalklas in het Mechelse staat op het programma, alsook de praktische uitwerking van een zelfgemaakt lessenpaket voor een onthaalklas. Dit lessenpakket wordt gemaakt in samenwerking met de stad Mechelen en kadert in het SNeL project (Spelend Nederlands Leren). De gemaakte lessen worden gegeven tijdens de zomerklassen in augustus 2010 door leerkrachten van de stad Mechelen, en op vrijwillige basis door studenten van dit VP. Lesgevers van deze zomerklassen komen tijdens het VP een toelichting geven en delen hun ervaringen.
Bedrijfsbezoeken
1. Inleidende sessie rond de praktische organisatie van een bedrijfsbezoek
2. De ingeschreven studenten leggen samen o.l.v. de lectoren 4 bedrijfsbezoeken van een halve dag af. Deze bedrijfsbezoeken worden benaderd vanuit een vakoverschrijdende invalshoek, maar indien nodig wordt het programma opgesplitst volgens de onderwijsvakken. Bij de ene groep wordt dan meer aandacht besteed aan de technisch-wetenschappelijke aspecten. Bij de andere groep ligt dan meer de klemtoon op de economisch en maatschappelijke aspecten. Na de verwelkoming wordt het bedrijf voorgesteld. Een rondleiding op de site en evt. een bedrijfsfilm behoren steeds tot het programma. Voor elk bedrijfsbezoek is een groep van studenten verantwoordelijk. Deze bereiden enkele vragen schriftelijk voor, bekijken vooraf aandachtig de website van het bedrijf en raadplegen vakliteratuur, electronische documenten, artikels uit tijdschriften/kranten die nuttig kunnen zijn tijdens het bezoek. Verder nemen deze studenten foto’s indien toegelaten en bedanken tot slot de spreker. Op het einde van elke dag ontwerpen zij een nieuwsbrief in Publisher met een verslag van het bezoek.
3. De studenten bereiden daarna in groepen van max. 2 personen een bedrijfsbezoek voor.
De student zorgt ervoor dat hij een bedrijf uitkiest dat de aandacht kan trekken van de leerlingen in functie van de lessen, de opleiding en het niveau van een bepaalde klasgroep. De student zal vooraf een draaiboek maken met de datum van het bedrijfsbezoek, het vertrek- en aankomsttijdstip op schoo, het verloop van het bezoek zelf, kledij- en hygiënevoorschriften, waarschuwing ongepast gedrag, organisatie van de reis naar het bedrijf en kostprijs, ligging en routeplan, mogelijke thema’s en vragen die tijdens het bezoek aan bod kunnen komen in het kader van het leerplan
4. De neerslag van het zelf voor te bereiden bezoek komt in een dossier dat je nadien indient en bestaat uit
- Activiteiten van de onderneming (producten, markten)
- Bedrijfsgrootte (omzet, personeel, vestigingen)
- Korte historiek
- Markantste gebeurtenissen tijdens de afgelopen jaren
- Situering binnen de sector (belangrijkste concurrenten, plaats binnen de sector
- Grondige didactische en schematische uitwerking van de thema’s die tijdens het bedrijfsbezoek aan bod zijn gekomen (administratief, technisch, commercieel, productieproces).
- Beroepen
- Algemene gezondheidstoestand
- Verbanden die je hebt gelegd met onderdelen van de leerinhoud. Het kan interessant zijn om de verbanden door te trekken naar thema’s die je in het verleden bestudeerd hebt en thema’s die in de toekomst aan bod komen in de jaarplanning
-Een evaluatie van je bedrijfsbezoek. Welke meerwaarde biedt dit bedrijfsbezoek voor je lessen?
E.H.B.O.
Komen o.a. aan bod:
-de 4 stappen bij hulpverlening
-flauwte
-reanimatie
-letsels aan botten, spieren, gewrichten
-huidwonden (brandwonden)
-hoofd- en wervelletsels
-vergiftiging
-zonneslag en hitteslag
-insectenbeten
-…
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Bedrijfsbezoeken
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
E.H.B.O.
Handboeken
- Eerste hulp voor leerkrachten
Internationalisering@home
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
OKAN
Cursussen
Project Algemene Vakken
CursusToledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Project algemene vakken
De gebruikte werkvormen vereisen de aanwezigheid van de student op les- en oefenmomenten. Het opleidingsonderdeel wordt ook permanent geëvalueerd.
Leefsleutels
De gebruikte werkvormen vereisen de aanwezigheid van de student op les- en oefenmomenten.
Internationalisering
De student neemt deel aan een internationale week in Wallonië of in het buitenland. Volledige deelname aan deze week is vereist, alsook een verslag en/of presentatie na terugkomst.
Internationalisering@home
De gebruikte werkvormen vereisen de aanwezigheid van de student tijdens de activiteiten. Het opleidingsonderdeel wordt ook permanent geëvalueerd.
OKAN
De gebruikte werkvormen vereisen de aanwezigheid van de student op les- en oefenmomenten. Het opleidingsonderdeel wordt ook permanent geëvalueerd.
Bedrijfsbezoeken
geen
E.H.B.O.
geen
Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores
Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar: *8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt *9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is
Project Algemene Vakken |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Geïntegreerde evaluatie | 30% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 70% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | | Leefsleutels |
Eerste examenkans - deel 1 | Tweede examenperiode (juni) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | | Internationalisering@home |
Eerste examenkans - deel 1 | Tweede examenperiode (juni) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | | Bedrijfsbezoeken |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 20% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 80% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | | OKAN |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | | E.H.B.O. |
Eerste examenkans - deel 1 | Tweede examenperiode (juni) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | mondeling examen en vaardigheidsproef aansluitend op de module EHBO |