Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Wiskunde 3


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_3271
Studiepunten 0 Studietijd 0 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Van Den Brande Constance

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties wiskunde 1 en wiskunde 2

Eindcompetentie

BALSO_01.02BALSO_01.02 - De leraar kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.03BALSO_01.03 - De leraar kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.04BALSO_01.04 - De leraar kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten en bordschema’s, en kan zelf een leerlijn uitzettenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.05BALSO_01.05 - De leraar kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creërenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.06BALSO_01.06 - De leraar kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvormGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.07BALSO_01.07 - De leraar kan een krachtige, ervaringsgerichte leeromgeving voorbereiden en realiseren, waarin welbevinden en betrokkenheid worden nagestreefd en waarin aandacht is voor de heterogeniteit binnen de leergroep.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.11BALSO_01.11 - De leraar kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met het taalbeheersingsniveau van de leerlingen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.12BALSO_01.12 - De leraar kan omgaan met de diversiteit van de leergroep.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.13BALSO_01.13 - De leraar kan leer- en ontwikkelingsprocessen opzetten en realiseren vanuit een vakoverschrijdende invalshoekGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.01.2BALSO_02.01.2 - De leraar kan activiteiten inbouwen waarin sociale vaardigheden worden geoefend en waar communicatie, ook over gevoelens en waarden, mogelijk isGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.01.3BALSO_02.01.3- De leraar kan luisteren naar gevoelens bij leerervaringen, fouten maken toelaten, positieve relaties tussen leerlingen stimuleren, voldoende feedback gevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.04BALSO_02.04 - De leraar kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische contextGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.08BALSO_02.08 - De leraar kan de aandacht van de leerlingen vasthouden en interesse wekkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.02BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.03BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.04BALSO_03.04 - De leraar kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden op een duidelijke en inhoudelijk correcte wijze aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijkGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04.02.aBALSO_04.02.a - De leraar kan een realistische en zinvolle invulling van de beschikbare tijd voorzien binnen een les of lessenreeks.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04.02.bBALSO_04.02.b - De leraar kan een soepel en efficiënt lesverloop creëren door gelijktijdige en/of opeenvolgende activiteiten vlot en soepel te laten verlopen (dode momenten en hiaten in de lesgang vermijden, afhakende leerlingen bijsturen), de timing tijdens de les te respecteren en indien nodig, vlot aan te passenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04.03BALSO_04.03 - De leraar kan op correcte wijze administratieve taken uitvoeren: stipt en nauwkeurig zijn in het maken van een lesvoorbereiding, invullen van de agenda, verbeteren van taken en toetsen,…Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.01BALSO_05.01 - De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.02BALSO_05.02 - De leraar kan uit artikels uit praktijkpublicaties informatie selecteren om de eigen klaspraktijk mee te verrijkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.03BALSO_05.03 - De leraar kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_07.03BALSO_07.03 - De leraar kan de eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in het team bespreekbaar makenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_10.05BALSO_10.05 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het (cultureel)-wetenschappelijke domeinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.02BALSO_11.02 - De leraar hanteert een duidelijk bordschriftGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.05BALSO_11.05 - De leraar kan mondeling opdrachten geven met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoeringGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.06BALSO_11.06 - De leraar kan schriftelijk vragen en opdrachten formuleren met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoeringGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.15BALSO_11.15 - De leraar is er zich bewust van dat schriftelijk werkmateriaal, bestemd voor leerlingen en andere partners binnen het schoolgebeuren, foutloos moet zijn, en slaagt er in dit te realiserenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.01BALSO_12.01 - BeslissingsvermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.02BALSO_12.02 - Relationele gerichtheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.03BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.04BALSO_12.04 - LeergierigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.05BALSO_12.05 - OrganisatievermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.06BALSO_12.06 - Zin voor samenwerkingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.07BALSO_12.07 - VerantwoordelijkheidszinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.08BALSO_12.08 - FlexibiliteitGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

Functioneel geheel 3:De leraar als inhoudelijk expert :

De student :
- ervaart dat werken met wiskundige structuren een
enorme "economie" betekent binnen de wiskunde.
- gebruikt de algebraïsche structuren ring, lichaam, veld
als kader waarin problemen volgens welbepaalde methoden
opgelost kunnen worden.
- gebruikt vlot de eigenschappen van ring, lichaam en veld
en past deze eigenschappen op oefeningen toe.
- verwerft inzicht in de theorie van de priemgetallen en kan
deze theorie vlot toepassen.
- verwijst naar de leerplannen wiskunde voor het eerste jaar
van de eerste graad waar deze leerstof aan bod komt.
- situeert een stuk abstractere wiskunde in de leerstof
van het secundair.
- ziet in dat de reële getallen op verschillende manieren
ingevoerd kunnen worden.
- begrijpt de axiomatische opbouw van de reële getallen als
volledig geordend veld en kan deze theorie met behulp van de
eerder geziene eigenschappen over velden verklaren.
- begrijpt dat het continuïteitstheorema essentieel is bij de
opbouw van reële getallen en onderkent hier het verschil met de
rationale getallen.
- formuleert het verband tussen de reële getallen en de
decimale vormen zodat deze laatste kunnen dienen als notatie
voor de eerste.
- verwerft inzicht in het ruimtelijk denken.
- classificeert de verschillende ruimtefiguren.
- begrijpt de axiomatische opbouw van de ruimtemeetkunde.
- heeft inzicht in de onderlinge ligging van rechten en vlakken
en kan eigenschappen onderzoeken.
- krijgt inzicht in de vlakke doorsnede van vlakken en
ruimtefiguren als kubus, balk en piramide.
- stelt deze doorsneden met behulp van ICT voor.
- berekent afstanden en hoeken binnen ruimtefiguren.
- ontwikkelt door goed uitgekozen concrete problemen in de ruimte, zijn/haar
ruimtelijk inzicht

Functioneel geheel 5: De leraar als innovator- de leraar als onderzoeker

De student
- ontwerpt een samenhangend lessenpakket waarin leerlingen op een interactieve manier nieuwe begrippen aanleren en deze nieuwe begrippen toepassen
- brengt deze leerstof bij de medestudenten aan en past deze leerstof toe.

Functioneel geheel 7: De leraar als lid van een schoolteam

De student
- kan in groep samenwerken

Attitudes :

A1 : beslissingsvermogen
A2 : relationele gerichtheid
A3 : kritische ingesteldheid
A4 : leergierigheid
A5 : organisatievermogen
A6 : zin voor samenwerking
A8 : creatieve gerichtheid

Inhoud

INHOUDELIJK EXPERT

GETALLENLEER Priemgetallen, ontbinden in priemfactoren, stelling van Bezout, g.g.d. en k.g.v., onbepaalde analyse, methode van Euler Toepassingen op priemgetallen : RSA-code

REËLE GETALLEN Axiomatische opbouw van de reële getallen, stelling van Archimedes, dichtheid, eigenschappen van supremum en infimum, continuïteitstheorema,decimale voorstelling van de reële getallen.



VAKDIDACTIEK - De studenten werken in groep aan een kant en klaar lessen/takenpakket van een zestal lessen uit rond een opgelegd thema. Dit lessenpakket bestaat uit een 5 à 6-tal lessen waarin allerlei werkvormen gebruikt worden, om het opgelegde thema aan te brengen.

De student legt een didactiekmap aan met daarin :

Eerste deel : Het leerplan wiskunde van het tweede jaar van de eerste graad van de A-stroom. Dit semester bestuderen jullie zelfstandig de leerstof van het tweede jaar van de eerste graad.

Tweede deel: Een samenvatting van de theorie per deel. Een overzicht van alle oefeningen per deel. De oefeningen worden thuis voorbereid en in de klas in groepjes besproken. Het is niet de bedoeling van elke oefening volledig uit te werken, wel om bij elke oefening de gepaste heuristiek te plaatsen om de oefening te kunnen oplossen.

Derde deel : Als voorbereiding op de lessen in de B-stroom : Deze lln vragen een aparte aanpak. In dit derde deel bestuderen jullie het leerplan en de verschillende handboeken die er voor de B-stroom zijn. Je contacteert een leerkracht die wiskunde geeft in 1B of 2BVL en vraagt naar de specifieke aanpak in deze groep. In de map : Het leerplan van 1Ben 2BVL. Een vergelijking van dit leerplan met het leerplan van de lagere school. Een verslag over de bespreking in groep van het leerplan. Een vergelijking van de verschillende handboeken. Een verslag van het contact met de leerkracht wiskunde in 1B en/of 2BVL.

Uitwerken van een spel voor de B-stroom waarmee de wiskundige vaardigheden kunnen getraind worden (oefenspel!)

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Vakdidactiek

Handboeken

  • Van Basis tot Limiet 2 - Leerboek getallen
  • Van Basis tot Limiet 2 - Leerboek meetkunde

Evaluatie

Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores. Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig): 1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores) 2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar: *8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt *9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is Een aantal van de beoogde competenties wordt permanent geevalueerd. Indien de deadline van een opdracht niet gerespecteerd wordt, dan kunnen de punten niet opgenomen worden in het geheel. Als bij groepstaak onvoldoende verantwoordelijkheid wordt opgenomen leidt dit tot een negatieve afronding van het semestercijfer.



Van de leerstof van het tweede jaar van de eerste graad wordt een test afgenomen. De student moet 70% behalen om te slagen voor de test.

Inhoudelijk expert
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
Vakdidactiek
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten80%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen20%