BALSO_01.02 | BALSO_01.02 - De leraar kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.03 | BALSO_01.03 - De leraar kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.04 | BALSO_01.04 - De leraar kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten en bordschema’s, en kan zelf een leerlijn uitzetten | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.05 | BALSO_01.05 - De leraar kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creëren | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.06 | BALSO_01.06 - De leraar kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvorm | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.07 | BALSO_01.07 - De leraar kan een krachtige, ervaringsgerichte leeromgeving voorbereiden en realiseren, waarin welbevinden en betrokkenheid worden nagestreefd en waarin aandacht is voor de heterogeniteit binnen de leergroep. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.11 | BALSO_01.11 - De leraar kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met het taalbeheersingsniveau van de leerlingen. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.12 | BALSO_01.12 - De leraar kan omgaan met de diversiteit van de leergroep. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.13 | BALSO_01.13 - De leraar kan leer- en ontwikkelingsprocessen opzetten en realiseren vanuit een vakoverschrijdende invalshoek | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.01.2 | BALSO_02.01.2 - De leraar kan activiteiten inbouwen waarin sociale vaardigheden worden geoefend en waar communicatie, ook over gevoelens en waarden, mogelijk is | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.01.3 | BALSO_02.01.3- De leraar kan luisteren naar gevoelens bij leerervaringen, fouten maken toelaten, positieve relaties tussen leerlingen stimuleren, voldoende feedback geven | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.04 | BALSO_02.04 - De leraar kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.08 | BALSO_02.08 - De leraar kan de aandacht van de leerlingen vasthouden en interesse wekken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.01 | BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.02 | BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.03 | BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgeven | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.04 | BALSO_03.04 - De leraar kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden op een duidelijke en inhoudelijk correcte wijze aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijk | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_04.02.a | BALSO_04.02.a - De leraar kan een realistische en zinvolle invulling van de beschikbare tijd voorzien binnen een les of lessenreeks. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_04.02.b | BALSO_04.02.b - De leraar kan een soepel en efficiënt lesverloop creëren door gelijktijdige en/of opeenvolgende activiteiten vlot en soepel te laten verlopen (dode momenten en hiaten in de lesgang vermijden, afhakende leerlingen bijsturen), de timing tijdens de les te respecteren en indien nodig, vlot aan te passen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_04.03 | BALSO_04.03 - De leraar kan op correcte wijze administratieve taken uitvoeren: stipt en nauwkeurig zijn in het maken van een lesvoorbereiding, invullen van de agenda, verbeteren van taken en toetsen,… | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_05.01 | BALSO_05.01 - De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…) | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_05.02 | BALSO_05.02 - De leraar kan uit artikels uit praktijkpublicaties informatie selecteren om de eigen klaspraktijk mee te verrijken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_05.03 | BALSO_05.03 - De leraar kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_07.03 | BALSO_07.03 - De leraar kan de eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in het team bespreekbaar maken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_10.05 | BALSO_10.05 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het (cultureel)-wetenschappelijke domein | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.02 | BALSO_11.02 - De leraar hanteert een duidelijk bordschrift | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.05 | BALSO_11.05 - De leraar kan mondeling opdrachten geven met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoering | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.06 | BALSO_11.06 - De leraar kan schriftelijk vragen en opdrachten formuleren met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoering | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.15 | BALSO_11.15 - De leraar is er zich bewust van dat schriftelijk werkmateriaal, bestemd voor leerlingen en andere partners binnen het schoolgebeuren, foutloos moet zijn, en slaagt er in dit te realiseren | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.01 | BALSO_12.01 - Beslissingsvermogen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.02 | BALSO_12.02 - Relationele gerichtheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.03 | BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.04 | BALSO_12.04 - Leergierigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.05 | BALSO_12.05 - Organisatievermogen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.06 | BALSO_12.06 - Zin voor samenwerking | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.07 | BALSO_12.07 - Verantwoordelijkheidszin | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.08 | BALSO_12.08 - Flexibiliteit | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |