BALSO_01 | BALSO_01 - Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.01 | BALSO_01.01 - De leraar kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via raadpleging van het leerplan, observatie, bevraging mentor, en kennis over de ontwikkeling van jongeren | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.02 | BALSO_01.02 - De leraar kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.03 | BALSO_01.03 - De leraar kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.04 | BALSO_01.04 - De leraar kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten en bordschema’s, en kan zelf een leerlijn uitzetten | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.05 | BALSO_01.05 - De leraar kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creëren | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.06 | BALSO_01.06 - De leraar kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvorm | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.07 | BALSO_01.07 - De leraar kan een krachtige, ervaringsgerichte leeromgeving voorbereiden en realiseren, waarin welbevinden en betrokkenheid worden nagestreefd en waarin aandacht is voor de heterogeniteit binnen de leergroep. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.08 | BALSO_01.08 - De leraar kan observatie en proces- en productevaluatie voorbereiden, in de vorm van een toets, taak, examen en alternatieve assessmentvorm, individueel en indien nodig in team. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.11 | BALSO_01.11 - De leraar kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met het taalbeheersingsniveau van de leerlingen. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.12 | BALSO_01.12 - De leraar kan omgaan met de diversiteit van de leergroep. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.13 | BALSO_01.13 - De leraar kan leer- en ontwikkelingsprocessen opzetten en realiseren vanuit een vakoverschrijdende invalshoek | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.14 | BALSO_01.14 - De leraar kan leerlingen laten nadenken over hun eigen leerproces door oriëntatie op een taak, het maken van een planning, het zoeken naar leer- en oplossingsstrategieën, uitkomsten te verifiëren en het leerproces bij te sturen. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02 | BALSO_02 - Functioneel geheel 2: De leraar als opvoeder | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.01 | BALSO_02.01 - De leraar kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op school | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.01.2 | BALSO_02.01.2 - De leraar kan activiteiten inbouwen waarin sociale vaardigheden worden geoefend en waar communicatie, ook over gevoelens en waarden, mogelijk is | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.01.3 | BALSO_02.01.3- De leraar kan luisteren naar gevoelens bij leerervaringen, fouten maken toelaten, positieve relaties tussen leerlingen stimuleren, voldoende feedback geven | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.03 | BALSO_02.03 - De leraar kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.05 | BALSO_02.05 - De leraar kan adequaat omgaan met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met leerlingen met gedragsmoeilijkheden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.08 | BALSO_02.08 - De leraar kan de aandacht van de leerlingen vasthouden en interesse wekken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03 | BALSO_03 - Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expert | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.01 | BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.02 | BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.03 | BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgeven | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.04 | BALSO_03.04 - De leraar kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden op een duidelijke en inhoudelijk correcte wijze aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijk | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.05 | BALSO_03.05 - De leraar kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen, door hier in de lesvoorbereiding rekening mee te houden en naar te verwijzen (eindtermen, leerplandoelstellingen en jaarplannen) en door tijdens de les verwijzingen te maken naar voorkennis, andere vakken, ... | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_04 | BALSO_04 - Functioneel geheel 4: De leraar als organisator | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_04.01 | BALSO_04.01 - De leraar kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen door gestructureerd op te treden, door het geven van duidelijke instructies, grenzen te stellen en deze te doen naleven | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_04.02.a | BALSO_04.02.a - De leraar kan een realistische en zinvolle invulling van de beschikbare tijd voorzien binnen een les of lessenreeks. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_04.02.b | BALSO_04.02.b - De leraar kan een soepel en efficiënt lesverloop creëren door gelijktijdige en/of opeenvolgende activiteiten vlot en soepel te laten verlopen (dode momenten en hiaten in de lesgang vermijden, afhakende leerlingen bijsturen), de timing tijdens de les te respecteren en indien nodig, vlot aan te passen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_05 | BALSO_05 - Functioneel geheel 5: De leraar als innovator/onderzoeker | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_05.01 | BALSO_05.01 - De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…) | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_05.02 | BALSO_05.02 - De leraar kan uit artikels uit praktijkpublicaties informatie selecteren om de eigen klaspraktijk mee te verrijken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_05.03 | BALSO_05.03 - De leraar kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_05.03.2 | BALSO_05.03.2 - De leraar kan de essentiële aspecten uit het pedagogisch-didactisch handelen formuleren | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_05.03.3 | BALSO_05.03.3 - De leraar kan alternatieven formuleren voor (minder goede) aspecten uit het eigen pedagogisch-didactisch handelen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11 | BALSO_11 - Taalcompetenties van de leraar | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.01 | BALSO_11.01 - De leraar heeft een goede non-verbale taal: hij/zij heeft een natuurlijke, expressieve en enthousiaste houding. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.02 | BALSO_11.02 - De leraar hanteert een duidelijk bordschrift | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.05 | BALSO_11.05 - De leraar kan mondeling opdrachten geven met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoering | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.06 | BALSO_11.06 - De leraar kan schriftelijk vragen en opdrachten formuleren met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoering | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.07 | BALSO_11.07 - De leraar kan een uiteenzetting geven voor leerlingen om te informeren, activeren of overtuigen op verschillende manieren, met schriftelijke ondersteuning in schrift en beeld | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.13 | BALSO_11.13 - De leraar kan specifieke soorten teksten (lesvoorbereidingen, notities,…) voor het functioneren op klas- en schoolniveau, voor de eigen professionalisering en voor communicatieve doeleinden schrijven | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.15 | BALSO_11.15 - De leraar is er zich bewust van dat schriftelijk werkmateriaal, bestemd voor leerlingen en andere partners binnen het schoolgebeuren, foutloos moet zijn, en slaagt er in dit te realiseren | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12 | BALSO_12 - Attitudes | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.01 | BALSO_12.01 - Beslissingsvermogen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.02 | BALSO_12.02 - Relationele gerichtheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.03 | BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.04 | BALSO_12.04 - Leergierigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.05 | BALSO_12.05 - Organisatievermogen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.06 | BALSO_12.06 - Zin voor samenwerking | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.07 | BALSO_12.07 - Verantwoordelijkheidszin | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.08 | BALSO_12.08 - Flexibiliteit | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.09 | BALSO_12.09 - Inlevingsvermogen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.10 | BALSO_12.10 - Zorgzaamheid (bekommerd zijn) | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |