Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Informatica 3


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_3199
Studiepunten 0 Studietijd 0 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Selleslag Christian
  • Van Hecke Kristin

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Zelfstudie
  • Oefensessie
  • Groepswerk
  • Stage/praktijkoefening

Begincompetentie

Inhoudelijk expert : Eindcompetenties van opleidingsonderdelen Informatica 1 en 2

Vakdidactiek : Eindcompetenties van Informatica 2 vakdidactiek






Eindcompetentie

BALSO_01BALSO_01 - Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.01BALSO_01.01 - De leraar kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via raadpleging van het leerplan, observatie, bevraging mentor, en kennis over de ontwikkeling van jongerenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.02BALSO_01.02 - De leraar kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.03BALSO_01.03 - De leraar kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.04BALSO_01.04 - De leraar kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten en bordschema’s, en kan zelf een leerlijn uitzettenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.05BALSO_01.05 - De leraar kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creërenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.06BALSO_01.06 - De leraar kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvormGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.07BALSO_01.07 - De leraar kan een krachtige, ervaringsgerichte leeromgeving voorbereiden en realiseren, waarin welbevinden en betrokkenheid worden nagestreefd en waarin aandacht is voor de heterogeniteit binnen de leergroep.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.08BALSO_01.08 - De leraar kan observatie en proces- en productevaluatie voorbereiden, in de vorm van een toets, taak, examen en alternatieve assessmentvorm, individueel en indien nodig in team.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.11BALSO_01.11 - De leraar kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met het taalbeheersingsniveau van de leerlingen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.12BALSO_01.12 - De leraar kan omgaan met de diversiteit van de leergroep.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.13BALSO_01.13 - De leraar kan leer- en ontwikkelingsprocessen opzetten en realiseren vanuit een vakoverschrijdende invalshoekGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.14BALSO_01.14 - De leraar kan leerlingen laten nadenken over hun eigen leerproces door oriëntatie op een taak, het maken van een planning, het zoeken naar leer- en oplossingsstrategieën, uitkomsten te verifiëren en het leerproces bij te sturen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02BALSO_02 - Functioneel geheel 2: De leraar als opvoederGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.01BALSO_02.01 - De leraar kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op schoolGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.01.2BALSO_02.01.2 - De leraar kan activiteiten inbouwen waarin sociale vaardigheden worden geoefend en waar communicatie, ook over gevoelens en waarden, mogelijk isGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.01.3BALSO_02.01.3- De leraar kan luisteren naar gevoelens bij leerervaringen, fouten maken toelaten, positieve relaties tussen leerlingen stimuleren, voldoende feedback gevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.03BALSO_02.03 - De leraar kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereidenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.05BALSO_02.05 - De leraar kan adequaat omgaan met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met leerlingen met gedragsmoeilijkhedenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.08BALSO_02.08 - De leraar kan de aandacht van de leerlingen vasthouden en interesse wekkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03BALSO_03 - Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expertGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.02BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.03BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.04BALSO_03.04 - De leraar kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden op een duidelijke en inhoudelijk correcte wijze aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijkGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.05BALSO_03.05 - De leraar kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen, door hier in de lesvoorbereiding rekening mee te houden en naar te verwijzen (eindtermen, leerplandoelstellingen en jaarplannen) en door tijdens de les verwijzingen te maken naar voorkennis, andere vakken, ...Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04BALSO_04 - Functioneel geheel 4: De leraar als organisatorGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04.01BALSO_04.01 - De leraar kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen door gestructureerd op te treden, door het geven van duidelijke instructies, grenzen te stellen en deze te doen nalevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04.02.aBALSO_04.02.a - De leraar kan een realistische en zinvolle invulling van de beschikbare tijd voorzien binnen een les of lessenreeks.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04.02.bBALSO_04.02.b - De leraar kan een soepel en efficiënt lesverloop creëren door gelijktijdige en/of opeenvolgende activiteiten vlot en soepel te laten verlopen (dode momenten en hiaten in de lesgang vermijden, afhakende leerlingen bijsturen), de timing tijdens de les te respecteren en indien nodig, vlot aan te passenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05BALSO_05 - Functioneel geheel 5: De leraar als innovator/onderzoekerGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.01BALSO_05.01 - De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.02BALSO_05.02 - De leraar kan uit artikels uit praktijkpublicaties informatie selecteren om de eigen klaspraktijk mee te verrijkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.03BALSO_05.03 - De leraar kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.03.2BALSO_05.03.2 - De leraar kan de essentiële aspecten uit het pedagogisch-didactisch handelen formulerenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.03.3BALSO_05.03.3 - De leraar kan alternatieven formuleren voor (minder goede) aspecten uit het eigen pedagogisch-didactisch handelenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11BALSO_11 - Taalcompetenties van de leraarGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.01BALSO_11.01 - De leraar heeft een goede non-verbale taal: hij/zij heeft een natuurlijke, expressieve en enthousiaste houding.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.02BALSO_11.02 - De leraar hanteert een duidelijk bordschriftGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.05BALSO_11.05 - De leraar kan mondeling opdrachten geven met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoeringGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.06BALSO_11.06 - De leraar kan schriftelijk vragen en opdrachten formuleren met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoeringGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.07BALSO_11.07 - De leraar kan een uiteenzetting geven voor leerlingen om te informeren, activeren of overtuigen op verschillende manieren, met schriftelijke ondersteuning in schrift en beeldGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.13BALSO_11.13 - De leraar kan specifieke soorten teksten (lesvoorbereidingen, notities,…) voor het functioneren op klas- en schoolniveau, voor de eigen professionalisering en voor communicatieve doeleinden schrijvenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.15BALSO_11.15 - De leraar is er zich bewust van dat schriftelijk werkmateriaal, bestemd voor leerlingen en andere partners binnen het schoolgebeuren, foutloos moet zijn, en slaagt er in dit te realiserenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12BALSO_12 - AttitudesGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.01BALSO_12.01 - BeslissingsvermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.02BALSO_12.02 - Relationele gerichtheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.03BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.04BALSO_12.04 - LeergierigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.05BALSO_12.05 - OrganisatievermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.06BALSO_12.06 - Zin voor samenwerkingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.07BALSO_12.07 - VerantwoordelijkheidszinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.08BALSO_12.08 - FlexibiliteitGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.09BALSO_12.09 - InlevingsvermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.10BALSO_12.10 - Zorgzaamheid (bekommerd zijn)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

INHOUDELIJK EXPERT

FG 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen - V 1.3 De student selecteert leerinhouden - V 1.4 De student structureert leerinhouden en vertaalt deze in leeractiviteiten - V 1.7 De student realiseert een krachtige leeromgeving



De student verzamelt vooraf relevante gegevens, normaliseert de gegevensstructuur en verwerft inzicht in de principes van de relationele databases. De student voert de geregistreerde gegevens in via tabellen en op een meer gebruiksvriendelijke manier via formulieren De student spoort relevante informatie op met queries. De student drukt geglobaliseerde resultaten af in rapportvorm en maakt mailings aan met behulp van Word en Access. De student werkt geautomatiseerde handelingen uit met macro’s. Vertrekkend van een probleemstelling ontwerpt de student een Visual Basic- en Javascript-programma. De student leert logisch en gestructureerd denken door programmacode te schrijven in de objectgeorienteerde talen Visual Basic en Javascript. De student maakt eenvoudige scripts m.b.v. een webeditor. Door JavaScript toe te passen binnen een webbrowser zorgt hij voor interactiviteit op de website. De student analyseert een bestaand script, brengt kleine wijzigingen aan en breidt indien nodig uit. De student test de programma’s uit op logische en syntactische fouten.



FG 3: De leraar als inhoudelijk expert - V 3.1 De student beheerst de basiskennis en volgt recente evoluties in verband met domeinspecifieke kennis en vaardigheden op - V 3.2 De student wendt de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aan. - V 3.3 De student situeert het eigen vormingsaanbod en integreert in het geheel van het onderwijsaanbod.



De student ontwikkelt zelfstandig aan de hand van het pakket voor gegevensbeheer Access een bedrijfsgerichte toepassing bestaande uit tabellen, formulieren, rapporten, query’s, macro’s en menubalken. De student beheerst de meest voorkomende controle- en herhalingsstructuren en andere functionaliteiten typisch voor Visual Basic en JavaScript De student gaat dieper in op de nieuwigheden en gevorderde mogelijkheden in Excel en leert de finesses om een rekenmodel te ontwerpen en de geïnformatiseerde gegevens op een verantwoorde wijze voor te stellen.



FG 5: De leraar als innovator – de leraar als onderzoeker - V 5.1 De student wendt en brengt vernieuwende elementen aan - V 5.3 De student bevraagt het eigen functioneren en stuurt bij

De student leert beredeneerd omgaan met de pc om het zelfvertrouwen te stimuleren zodat hij andere pakketten durft aan te pakken en de verworven kennis op een didactisch verantwoorde manier in een klassituatie naar voor kan brengen

De student ontdekt de nieuwe objectgeoriënteerde mogelijkheden van Visual Basic.net. De student maakt kennis met de nieuwe mogelijkheden van Javascript : in combinatie met CSS,DOM, en HTML 4.01 (samen de Dynamic HTML) geeft hij aan JavaScript een absolute meerwaarde mee. De student leert beredeneerd omgaan met de pc om het zelfvertrouwen te stimuleren zodat hij nieuwe programmeertalen durft aan te pakken en de verworven kennis op eendidactisch verantwoorde manier in een klassituatie naar voor kan brengen.



VAKDIDACTIEK



LERAAR ALS BEGELEIDER VAN LEER- EN ONTWIKKELINGSPROCESSEN

1.1. De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via studie van de puber, raadpleging leerplan, observatie en bevraging mentor

1.2. De leerkracht kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelen

1.4. De leerkracht kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten, bordschema’s, en en zelf een leerlijn uitzetten

1.5. De leerkracht kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creëren

1.6. De leerkracht kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvorm 1.13 De leerkracht kan leer- en ontwikkelingsprcessen opzetten en realiseren vanuit een vakoverschrijdende invalshoek



LERAAR ALS OPVOEDER

2.4. De leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context Verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.



LERAAR ALS INHOUDELIJK EXPERT

3.3 De leerkracht kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen,door hier in de lesvoorbereiding rekening mee te houden en naar te verwijzen (eindtermen, leerplandoelstellingen en jaarplannen) en door tijdens de les verwijzingen te maken naar voorkennis, andere vakken, ...



LERAAR ALS ORGANISATOR

4.4. De leerkracht kan een stimulerende, gezonde, milieuvriendelijkeen werkbare klasruimte creëren (materialen worden op veilige wijze door leerlingen gebruikt en nadien opgeruimd, …) , rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen



TAALCOMPETENTIES

2 De leraar kan teksten beoordelen op toegankelijkheid voor zijn leerlingen en kan die teksten zo nodig via mondelinge en schriftelijke ingrepen toegankelijk maken

Inhoud

INHOUDELIJK EXPERT



Access: Tabellen ontwerpen, primaire sleutel – selecteren van gegevens met selectiefilter en formulierfilter - Relaties leggen tussen tabellen - Selectiequery's met meerdere criteria, groepstotalen, kruistabellen, parameters, unieke waarden -Formulieren, ontwerp van de secties, aanpassen van de opmaak, wijzigen van de eigenschappen van de besturingselementen – gebruik in de werkset van een label, afhankelijk en niet-afhankelijk object, keuzelijst,keuzelijst met invoervak, aankruisvak, groepsvak,keuzerondje, wisselknop,commandoknop - hoofd- en subformulieren - Rapporten (inclusief groepsonderbreking) en etiketten - Mailmerge - Draaitabel en draaigrafiek - Schakelborden - Macro’s



Excel: Voorwaardelijke opmaak - Gevorderde functies : hoofdletters, kleine.letters, dag, maand, jaar, vandaag, nu, beginletters, bet, vert.zoeken, kiezen, links, rechts, deel, som.als, aantal.als, en, of, percentiel, kwartiel, rang, modus, mediaan, interval, Meerdere werkbladen en werkboeken – Sorteren op meerdere criteria – Filters – Subtotalen – Draaitabel – Draaigrafiekrapport - Macro's – Doelzoeker – Formulieren – Data Tabel – Histogrammen - Fequentieverdelingen



Javascript: Verschil met Java - Externe scripts – Methodes : write, prompt, alert, confirm - Operatoren : vergelijkende,logische, rekenkundige, string- Event handlers - Ingebouwde en eigenhandig opgebouwde functies- Controlestructuren- Objecten: date, math, array



Visual Basic: Begrippen project, object, property, method en event - Declaratie van variabelen - Functies en subprocedures - Eenzijdige-,tweezijdige en meerzijdige selectie - Begrensde en onbegrensde herhalingscontrolestructuren , Message- en inputbox - Fouten opsporen en opvangen - Arrays



VAKDIDACTIEK

Studenten leren werken met de leerplannen, in het bijzonder hoe leerplandoelstellingen om te zetten naar lesdoelen. Via micro-teaching worden de principes van vakdidactiek ingeoefend. De nadruk ligt hierbij op het werken met verschillende versies (Open Office) van tekstverwerking, rekenblad, gegevensverwerking en presentaties. Een didactische bundel wordt hierbij opgesteld.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Cursussen

  • Gegevensverwerking met Access 2007
  • Javascript - Visual Basic - Excel gevorderden

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Vakdidactiek
  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
  • Evaluatie

    Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen

    Algemene regel: de totaalscore is het gewogen gemiddelde van de deelscores.
    Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden)(toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):

    1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
    2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
    *8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
    *9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

    Inhoudelijk expert
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen met computer80%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten20%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer80%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten20%
    Vakdidactiek
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer100%