Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Handel-Burotica 3


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_4383
Studiepunten 0 Studietijd 0 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Rijmenams Marleen
  • Jacobs Viviane
  • Van Hecke Kristin

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Groepswerk
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Handel-Burotica 3 Inhoudelijk expert:
Boekhouden: de eindcompetenties van handelseconomie en boekhouden uit Handel-Burotica 1.
Documentbehandeling: de eindcompetenties van documentbehandeling uit Handel-Burotica 1 en 2.

Handel-Burotica 3 Vakdidactiek: de eindcompetenties van vakdidactiek uit Handel-Burotica 2.

Eindcompetentie

BALSO_01BALSO_01 - Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.02BALSO_01.02 - De leraar kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.03BALSO_01.03 - De leraar kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.04BALSO_01.04 - De leraar kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten en bordschema’s, en kan zelf een leerlijn uitzettenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.05BALSO_01.05 - De leraar kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creërenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.06BALSO_01.06 - De leraar kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvormGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.07BALSO_01.07 - De leraar kan een krachtige, ervaringsgerichte leeromgeving voorbereiden en realiseren, waarin welbevinden en betrokkenheid worden nagestreefd en waarin aandacht is voor de heterogeniteit binnen de leergroep.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.13BALSO_01.13 - De leraar kan leer- en ontwikkelingsprocessen opzetten en realiseren vanuit een vakoverschrijdende invalshoekGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02BALSO_02 - Functioneel geheel 2: De leraar als opvoederGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.01BALSO_02.01 - De leraar kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op schoolGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03BALSO_03 - Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expertGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.02BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.03BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04.01BALSO_04.01 - De leraar kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen door gestructureerd op te treden, door het geven van duidelijke instructies, grenzen te stellen en deze te doen nalevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04.03BALSO_04.03 - De leraar kan op correcte wijze administratieve taken uitvoeren: stipt en nauwkeurig zijn in het maken van een lesvoorbereiding, invullen van de agenda, verbeteren van taken en toetsen,…Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05BALSO_05 - Functioneel geheel 5: De leraar als innovator/onderzoekerGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.01BALSO_05.01 - De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.03BALSO_05.03 - De leraar kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_10BALSO_10 - Functioneel geheel 10: De leraar als cultuurparticipantGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_10.01BALSO_10.01 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het sociaal-politieke domeinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11BALSO_11 - Taalcompetenties van de leraarGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12BALSO_12 - AttitudesGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.01BALSO_12.01 - BeslissingsvermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.03BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.04BALSO_12.04 - LeergierigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.07BALSO_12.07 - VerantwoordelijkheidszinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

INHOUDELIJK EXPERT: BOEKHOUDEN:  De student: - berekent facturen en creditnota's; - leert boekingen beredeneren en formuleert het waarom van de boekingen; - registreert de handels- en eindejaarsverrichtingen volgens het systeem van dubbel boekhouden; - heeft inzicht in de bedrijfsadministratie van een handelsonderneming; - is vertrouwd met de denkmethodes en de adminstratieve aspecten van het boekhouden; - krijgt door middel van de jaarrekening inzicht in de financiële en in de economische toestand van de onderneming; - heeft inzicht in de centralisatiemethode; - past de centralisatie- (en doorschrijf-) methode toe in het computerboekhouden. - werkt met het didactisch boekhoudpakket BOB. - raadpleegt de boekhouding als belangrijke beleidsinformatiebron. DOCUMENTBEHANDELING:  De leraar volgt de recente evolutie van informatica en de recenste ontwikkelingen van de softwarepakketten  VAKDIDACTIEK:  De student kiest doelstellingen op basis van de leerplannen waarvoor hij onderwijsbevoegdheid zal verwerven, bepaalt de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep en formuleert doelstellingen concreet en operationeel.  De student kan leerinhouden voor de vakken binnen zijn onderwijsbevoegdheid selecteren. Hij kan keuzes maken uit een gegeven aanbod , rekening houdend met de criteria van de beginsituatie, de maatschappelijke relevantie, de beschikbare tijd en relevantie. Hij kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten.  De student kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen voor de vakken met onderwijsbevoegdheid. Rekening houdend met de specificiteit van BSO-leerlingen en de pedagogisch didactische wenken vermeld in de leerplannen, kiest de student een (aan)gepaste methodische aanpak.  Rekening houdend met de specificiteit van BSO-leerlingen en de pedagogisch didactische wenken vermeld in de leerplannen, realiseert de leerkracht een krachtige leeromgeving. De student creëert tijdens de didactische oefeningen een positief leefklimaat in klasverband.  De student hanteert de correcte begrippen bij het uitwerken en voorbereiden van de didactische oefeningen.  Tijdens de didactische oefeningen formuleert de student gepaste organisatorische instructies en bouwt relevante controlemomenten in om een gestructureerd werkklimaat te bevorderen. Bij de didactische oefeningen realiseert de student een lesvoorbereiding op de ter beschikking gestelde lesvoorbereidingsformulieren en overeenkomstig de gekregen richtlijnen.

Inhoud

* Handel-Burotica 3 INHOUDELIJK EXPERT bestaat uit 2 deelvakken: boekhouden en documentbehandeling BOEKHOUDEN: (vervolg dubbel boekhouden Handel-Burotica 1)  - De personeelskosten en hun uitgavenstroom - Uitgebreide studie van de activa - Uitgebreide studie van de passiva - Boekhoudkundige registratie op het einde van het boekjaar - Beleidsinstrumenten: analyse van de jaarrekening - De centralisatie- (en doorschrijf-)methode toepassen in de boekhouding op computer en belangrijke beleidsinformatie raadplegen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het didactisch boekhoudpakket BOB. Realistische (handels)documenten vormen de basis van de boekhouding. DOCUMENTBEHANDELING: Word 2007 Een degelijke kennis verwerven in de gevorderde functies van Word 2007 * Handel-Burotica 3 VAKDIDACTIEK: - De vakdidactisch, algemeen didactisch en communicatief relationele vaardigheden, verworven mede a.d.h.v. de microteaching- en stageopdrachten in het eerste jaar, worden verder uitgediept en aangevuld met het oog op het realiseren van didactisch kwaliteitsvolle lesprestaties in de drie stageperiodes. - Samenvatting van de essenties van de leerinhouden vakdidactiek van semester 2: - werken op toepassingsniveau - relatie: concrete probleemstellende aanpak – zelfstandige denkactiviteiten - Samenstelling van een didactisch verantwoorde oefeningenreeks - Didactisch verantwoorde probleemstellende hantering van de praktijkreële concreetheid via: - inbouwen van betrouwbare oriënteringsbasis - standpuntsbepaling - oriëntering naar waarneembare en niet waarneembare velden - adequaat en correct taalgebruik en vraagstelling - ontoelaatbare veralgemeningen - categoriseren/structureren - logische samenhang. - Explicitering van de voorwaarden die gesteld worden aan het didactisch handelen van de kandidaat-leerkracht tijdens de didactische oefeningen en tijdens de stagelessen; m.n. een didactische methode die gericht is op de maximale inschakeling van de zelfstandige denkactiviteit van de leerlingen i.f.v. een specifieke, functionele én algemene bekwaming.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • BOB 1 - Algemene boekhouding (versie 3.3)
  • Boekhouden voor het beleid
  • MS Word 2007

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Vakdidactiek

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores.

Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

Inhoudelijk expert
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen55%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie45% Computerboekhouden 20 % + Documentbehandeling 25 %.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen55%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer45% Computerboekhouden 20 % + Documentbehandeling 25 %
Vakdidactiek
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%