Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Godsdienst 3


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_3189
Studiepunten 0 Studietijd 0 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Pannier Paul

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

eindcompetenties godsdienst 1 en 2

Zich tijdens de vakantie verdiept hebben in de leefwereld van jongeren tussen 12 en 16 jaar, bij voorkeur door middel van een kamp.

Eindcompetentie

BALSO_01.02BALSO_01.02 - De leraar kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.03BALSO_01.03 - De leraar kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.05BALSO_01.05 - De leraar kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creërenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.06BALSO_01.06 - De leraar kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvormGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.12BALSO_01.12 - De leraar kan omgaan met de diversiteit van de leergroep.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.14BALSO_01.14 - De leraar kan leerlingen laten nadenken over hun eigen leerproces door oriëntatie op een taak, het maken van een planning, het zoeken naar leer- en oplossingsstrategieën, uitkomsten te verifiëren en het leerproces bij te sturen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.01BALSO_02.01 - De leraar kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op schoolGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.01.1BALSO_02.01.1 - De leraar kan bewust contact nemen met de leerlingenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.01.2BALSO_02.01.2 - De leraar kan activiteiten inbouwen waarin sociale vaardigheden worden geoefend en waar communicatie, ook over gevoelens en waarden, mogelijk isGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.05BALSO_02.05 - De leraar kan adequaat omgaan met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met leerlingen met gedragsmoeilijkhedenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.06BALSO_02.06 - De leraar kan het fysieke en geestelijke welzijn van de leerlingen bevorderenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.08BALSO_02.08 - De leraar kan de aandacht van de leerlingen vasthouden en interesse wekkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.02BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.04BALSO_03.04 - De leraar kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden op een duidelijke en inhoudelijk correcte wijze aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijkGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04.02.aBALSO_04.02.a - De leraar kan een realistische en zinvolle invulling van de beschikbare tijd voorzien binnen een les of lessenreeks.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04.02.bBALSO_04.02.b - De leraar kan een soepel en efficiënt lesverloop creëren door gelijktijdige en/of opeenvolgende activiteiten vlot en soepel te laten verlopen (dode momenten en hiaten in de lesgang vermijden, afhakende leerlingen bijsturen), de timing tijdens de les te respecteren en indien nodig, vlot aan te passenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.01BALSO_05.01 - De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.02BALSO_05.02 - De leraar kan uit artikels uit praktijkpublicaties informatie selecteren om de eigen klaspraktijk mee te verrijkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.03BALSO_05.03 - De leraar kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.03.1BALSO_05.03.1 - De leraar kan op mondelinge en schriftelijke wijze terugblikken op stageactiviteitenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_10.03BALSO_10.03 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het levensbeschouwelijke domeinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_10.04BALSO_10.04 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het cultureel-esthetische domeinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.03BALSO_11.03 - De leraar kan gesprekken voeren met leerlingen, zowel individueel als in groep, over onderwerpen die door alle partners kunnen aangebracht worden, en in het bijzonder over leerinhoudenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.04BALSO_11.04 - De leraar kan teksten beoordelen op toegankelijkheid voor zijn leerlingen en kan die teksten zo nodig via mondelinge en schriftelijke ingrepen toegankelijk makenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.05BALSO_11.05 - De leraar kan mondeling opdrachten geven met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoeringGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.09BALSO_11.09 - De leraar kan verschillende soorten teksten op verschillende manieren en voor verschillende doelen (informeren, activeren, overtuigen, …) vertellenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.10BALSO_11.10 - De leraar kan verschillende soorten teksten (verhaal, gedicht, sprookje, …) op verschillende manieren (gewoon, vertellend, dramatiserend, interactief) en voor verschillende doelen (informeren, activeren, overtuigen, …) voorlezenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.02BALSO_12.02 - Relationele gerichtheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.03BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.04BALSO_12.04 - LeergierigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.06BALSO_12.06 - Zin voor samenwerkingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.08BALSO_12.08 - FlexibiliteitGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.09BALSO_12.09 - InlevingsvermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

* De leraar als inhoudelijk expert: 

 - de student beheerst de aangeboden leerstof en kan daaruit de elementen selecteren voor de eigen lespraktijk

 - de student verwerkt de verworven kennis op een deskundige wijze in stagelessen van de eerste stageperiode * De leraar als cultuurparticipant: - de student formuleert gefundeerde standpunten over levensbeschouwelijke en ethische thema's en ontwikkelingen

* De leraar als innovator:

- de student selecteert en raadpleegt relevante literatuur omtrent het eigen vakgebied

- de student reflecteert kritisch op zijn 'G-S-M-functie' als godsdienstleraar

* De leraar als opvoeder:

- de student voelt de interne spanningen in de klasgroep en de eventuele individuele noodkreten aan en weet daar een gepast antwoord op te zijn

- de student bevordert het spirituele welzijn van de leerlingen

- de student getuigt van een doorleefde levensbeschouwelijke diepte

* De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:

- de student (h)erkent de verscheidenheid binnen de leerlingengroep

- de student laat leerinhouden aansluiten bij wat leeft in de klas en in de samenleving

- de student kiest terreinen, terreindoelen en doelstellingen vlgens het raamplan godsdienst

- de student erkent het belang van het goed modereren van het klasgebeuren en het leerproces

Inhoud

INHOUDELIJK EXPERT

De spiritualiteit van de godsdienstleerkracht:

- Geestelijke avondoefeningen

- Het spiritueel dagboek

- Meditatie- en gebedsmomenten

- Bezinningsdagen

- Studiedag rond vieren, symbolen, rituelen

- Twee religieus gerelateerde boeken, te kiezen uit een lijst.

De Bijbel 

- Verdieping van de kennis van het Oude en Nieuwe Testament

- Het dossier Jezus (tweede deel)

- Spiegel-schrift: een grondige bespreking van bijbelverhalen die aan bod komen in het leerplan godsdienst S.O. Het kerkelijk jaar: de kerstcyclus:

- Verloop, oorsprong, diepe geloofsbetekenis

- Organiseren van alternatieve kerstmarkt en/of kerstbezinning 



VAKDIDACTIEK Godsdienst: het vak.

- Deel 1: de basis

- Deel 2: werkvormen en documentatie

- Deel 3: meningen, ervaringen op het veld

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • NBV Studiebijbel
  • Zen of het konijn van ons brein
Vakdidactiek

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie

Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen

Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores

Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):

1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)

2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:

*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt

*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

Een aantal van de beoogde competenties wordt permanent geëvalueerd.

Inhoudelijk expert
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen100% Meebrengen naar het examen: semesteropdrachten en spiritueel dagboek.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100% Meebrengen naar het examen: semesteropdrachten en spiritueel dagboek.
Vakdidactiek
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen100% Meebrengen naar het examen: semesteropdrachten en persoonlijke leerlijst.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100% Meebrengen naar het examen: semesteropdrachten en persoonlijke leerlijst.