Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Elektriciteit 4


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_3177
Studiepunten 0 Studietijd 0 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • De Landtsheer Erik
  • Op De Beeck Jan
  • Herbots Herman

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Hoorcollege
  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Practicum
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs en competenties van elektriciteit 1, 2 en 3 met betrekking tot de geziene leerstof.

Eindcompetentie

BALSO_01.01BALSO_01.01 - De leraar kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via raadpleging van het leerplan, observatie, bevraging mentor, en kennis over de ontwikkeling van jongerenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.02BALSO_01.02 - De leraar kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.03BALSO_01.03 - De leraar kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.04BALSO_01.04 - De leraar kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten en bordschema’s, en kan zelf een leerlijn uitzettenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.05BALSO_01.05 - De leraar kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creërenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.06BALSO_01.06 - De leraar kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvormGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.07BALSO_01.07 - De leraar kan een krachtige, ervaringsgerichte leeromgeving voorbereiden en realiseren, waarin welbevinden en betrokkenheid worden nagestreefd en waarin aandacht is voor de heterogeniteit binnen de leergroep.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.08BALSO_01.08 - De leraar kan observatie en proces- en productevaluatie voorbereiden, in de vorm van een toets, taak, examen en alternatieve assessmentvorm, individueel en indien nodig in team.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.09BALSO_01.09 - De leraar kan proces en product evalueren tijdens en op het einde van een les (synthesemomenten, bij het doen van een toets, tijdens de examenstage), met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.03BALSO_02.03 - De leraar kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereidenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.04BALSO_02.04 - De leraar kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische contextGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.05BALSO_02.05 - De leraar kan adequaat omgaan met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met leerlingen met gedragsmoeilijkhedenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.07BALSO_02.07 - De leraar kan strategieën inzetten om te communiceren met anderstalige leerlingenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.02BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04.01BALSO_04.01 - De leraar kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen door gestructureerd op te treden, door het geven van duidelijke instructies, grenzen te stellen en deze te doen nalevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04.02.aBALSO_04.02.a - De leraar kan een realistische en zinvolle invulling van de beschikbare tijd voorzien binnen een les of lessenreeks.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04.02.bBALSO_04.02.b - De leraar kan een soepel en efficiënt lesverloop creëren door gelijktijdige en/of opeenvolgende activiteiten vlot en soepel te laten verlopen (dode momenten en hiaten in de lesgang vermijden, afhakende leerlingen bijsturen), de timing tijdens de les te respecteren en indien nodig, vlot aan te passenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04.04BALSO_04.04 - De leraar kan een stimulerende, gezonde, milieuvriendelijkeen werkbare klasruimte creëren (materialen worden op veilige wijze door leerlingen gebruikt en nadien opgeruimd, …) , rekening houdend met de veiligheid van de leerlingenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.01BALSO_05.01 - De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.02BALSO_05.02 - De leraar kan uit artikels uit praktijkpublicaties informatie selecteren om de eigen klaspraktijk mee te verrijkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.03BALSO_05.03 - De leraar kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_06.02BALSO_06.02 - De leraar kan met ouders/verzorgers communiceren over het kind in de school op basis van overleg met collega's of externenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_07.01BALSO_07.01 - De leraar kan overleggen en samenwerken binnen het schoolteamGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_07.02BALSO_07.02 - De leraar kan binnen het team over een taakverdeling overleggen en de afspraken nalevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

niv 3 lln formuleren de doelstellingen voor de lessen die ze tijdens de stage geven
1.2 bis sem 2 – niv 1 studenten weten hoe doelstellingen te formuleren
niv 3 doelstellingen worden correct geformuleerd op de voorbereiding van hun stage
niv 1 student weet welke leerinhouden van welk leerplan hij kan selecteren en welke criteria hij hanteert
niv 3 mentor en student bepalen de leerinhouden

Als begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen moet een student:
- v1.1 de beginsituatie van de leerlingen achterhalen
- v1.2 doelstellingen kiezen en formuleren
- v1.3 de leerinhouden kunnen selecteren.
- v1.4 de leerinhouden kunnen structureren en vertalen in opdrachten.
- v1.5 een aangepaste methodische aanpak en groeperingvormen bepalen
- v1.7 een adequate leeromgeving kunnen realiseren.
- v1.8 Observatie/evaluatie kunnen voorbereiden.
- v1.9 Observeren/proces en produkt kunnen evalueren.

Als opvoeder moet een student:
- v2.3 door attitudevorming de leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie kunnen voorbereiden.
- v2.6 het fysiek welzijn van de leerlingen kunnen bevorderen?
- v2.7 adequaat kunnen omgaan met meerderjarige leerlingen.

Als inhoudelijk expert moet een student:
- v3.1 basiskennis beheersen en recente evoluties i.v.m. domeinspecifieke kennis en vaardigheden kunnen opvolgen.

Als organisator moet een student:
- v4.1 een gestructureerd werkklimaat kunnen bevorderen.
- v4.2 een soepel en efficiënt les-en dagverloop kunnen creëren.
- v4.4 een stimulerende, veilige en werkbare klasruimte kunnen creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen.

Als innovator en onderzoeker moet een student:
- v5.1 vernieuwende elementen kunnen aanwenden en aanbrengen.
- v5.2 kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek rond de eigen praktijk.
- v5.3 het eigen functioneren bevragen en bijsturen

Als partner van de ouders/verzorgers moet een student:
- v6.1 zich op de hoogte stellen van en discreet omgaan met gegevens over de leerling.
- v6.2 aan de ouders/verzorgers informatie kunnen verschaffen over hun kind in de school.
- v6.3 in overleg met het team de ouders/verzorgers kunnen informeren over het klas- en schoolgebeuren.
- v6.4 met de ouders in dialoog kunnen treden over opvoeding en onderwijs.

Als lid van een schoolteam moet een student:
- v7.1 participeren aan samenwerkingsstructuren.
- v7.2 binnen het team over een taakverdeling kunnen overleggen en deze naleven.


Inhoud

INHOUDELIJK EXPERT:
Theorie
• Keten met weerstand en spoel in serie
• Keten met twee of meer spoelen in serie
• Keten met weerstand en condensator in serie
• Keten met gelijkstroomweerstand, spoel en condensator in serie
• Keten met spoel en condensator in serie
• Serieschakeling bij praktische toepassingen
• Keten met gelijkstroomweerstand en spoel in parallel
• Keten met gelijkstroomweerstand en condensator in parallel
• Keten met gelijkstroomweerstand, spoel en condensator in parallel
• Keten met spoel en condensator in parallel
• Keten met gelijkstroomweerstand en spoel in parallel
• Parallelschakeling bij praktische toepassingen
• Spoel met gelijkstroomweerstand in parallel met condensator
• Spoel met gelijkstroomweerstand in parallel met condensator met gelijkstroomweerstand in serie

Praktijk:
- TL- schakelingen : TL met starter
TL met startloze ontsteking
TL duoschakeling
TL tandemschakeling
- Hallogeenverlichting
- Belschakelingen met eenfazige veiligheidstransformator
- Telefonie en signalisatie : bureel en parlefoonschakeling
- Maken van cursus en didactisch mateiaal
- Onderhoud en herstellen van materiaal in het werkhuis
- Een volledige huisinstallatie leggen en tekennen
- Een volledige bouw opvolgen (vanaf de aarding tot de keuring)

Tekenen:
Werken met tekenlagen
Invoeren van teksten
Invoeren van documenten in een CAD tekening
Opmaken van een symbolenbibliotheek (elektriciteit)


VAKDIDACTIEK:
De bovenstaande items worden vakdidactisch uitgewerkt met aandacht voor:
- Leerplan Elektrotechnieken en Elektrische Installaties
- Eindtermen hoe integreren?
- Handboeken
- Lesvoorbereiding maken
- Lesgeven aan leerlingen TSO of BSO
- Een project uitwerken in groep
- Reflecteren en evalueren van lesvoorbereidingen en lessen


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Project huisinstallatie Naslagwerk
  • Serie Elektrotechniek - Elektriciteit deel 1
  • Serie Elektrotechniek - Elektriciteit deel 2
  • Serie Elektrotechniek - Elektrotechnisch tekenen schema's lezen deel 1
Vakdidactiek

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Project huisinstallatie Naslagwerk
  • Serie Elektrotechniek - Elektriciteit deel 1
  • Serie Elektrotechniek - Elektriciteit deel 2

Evaluatie

Tweede examenkans, tweede examenperiode(augustus) : Elektriciteit 4 Praktijk : de punten van de praktijkoefeningen (25%) blijven behouden.

Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores. Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

Inhoudelijk expert
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen33% Theorie
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie50% Praktijk: 25 % praktijkoefeningen en 25% opdrachten
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten17% Tekenen
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen33% Theorie
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten17% Tekenen
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten50% Praktijk: herwerken van de opdrachten (25%)
Vakdidactiek
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie100% Permanente evaluatie
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%