Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Economie 4


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_3172
Studiepunten 0 Studietijd 0 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Rijmenams Marleen

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Zelfstudie
  • Werkcollege

Begincompetentie

* Economie 4 Inhoudelijk expert: Boekhouden: de eindcompetenties van boekhouden uit Economie 1 en 3 Sociaal recht: geen specifieke voorkennis vereist. Van de studenten wordt wel verwacht dat ze interesse hebben in het actueel sociaal-economisch en politiek gebeuren en dat ze beschikken over voldoende zelfdiscipline. * Economie 4 Vakdidactiek: De eindcompetenties Didactische thema's 1 en 2 en Vakdidactiek uit Economie 2 en 3.

Eindcompetentie

BALSO_01BALSO_01 - Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.02BALSO_01.02 - De leraar kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.04BALSO_01.04 - De leraar kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten en bordschema’s, en kan zelf een leerlijn uitzettenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.05BALSO_01.05 - De leraar kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creërenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.06BALSO_01.06 - De leraar kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvormGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.12BALSO_01.12 - De leraar kan omgaan met de diversiteit van de leergroep.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.13BALSO_01.13 - De leraar kan leer- en ontwikkelingsprocessen opzetten en realiseren vanuit een vakoverschrijdende invalshoekGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02BALSO_02 - Functioneel geheel 2: De leraar als opvoederGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.04BALSO_02.04 - De leraar kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische contextGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03BALSO_03 - Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expertGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.02BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.03BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_10BALSO_10 - Functioneel geheel 10: De leraar als cultuurparticipantGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_10.01BALSO_10.01 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het sociaal-politieke domeinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11BALSO_11 - Taalcompetenties van de leraarGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.04BALSO_11.04 - De leraar kan teksten beoordelen op toegankelijkheid voor zijn leerlingen en kan die teksten zo nodig via mondelinge en schriftelijke ingrepen toegankelijk makenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.05BALSO_11.05 - De leraar kan mondeling opdrachten geven met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoeringGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.06BALSO_11.06 - De leraar kan schriftelijk vragen en opdrachten formuleren met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoeringGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.13BALSO_11.13 - De leraar kan specifieke soorten teksten (lesvoorbereidingen, notities,…) voor het functioneren op klas- en schoolniveau, voor de eigen professionalisering en voor communicatieve doeleinden schrijvenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.15BALSO_11.15 - De leraar is er zich bewust van dat schriftelijk werkmateriaal, bestemd voor leerlingen en andere partners binnen het schoolgebeuren, foutloos moet zijn, en slaagt er in dit te realiserenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12BALSO_12 - AttitudesGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.01BALSO_12.01 - BeslissingsvermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.03BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.04BALSO_12.04 - LeergierigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.05BALSO_12.05 - OrganisatievermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.06BALSO_12.06 - Zin voor samenwerkingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.07BALSO_12.07 - VerantwoordelijkheidszinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

INHOUDELIJK EXPERT: RECHT: De student: - heeft inzicht in de verschillende onderwerpen van de sociale wetgeving, die hij volgens het vigerend leerplan als bachelor mag onderwijzen in het secundair onderwijs; - is in staat -aan de hand van zijn basiskennis m.b.t. het sociaal recht- wijzigingen in de wetgeving te situeren en zelfstandig te leren. BOEKHOUDEN: - registreert de handels- en eindejaarsverrichtingen volgens het systeem van dubbel boekhouden; - leert boekingen beredeneren en formuleert het waarom van de boekingen;  - heeft inzicht in de bedrijfsadministratie van een handelsonderneming; - is vertrouwd met de denkmethodes en de administratieve aspecten van het boekhouden.  VAKDIDACTIEK:De student: - kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelen; - kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten en bordschema’s en zelf een leerlijn uitzetten; - kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creëren; - kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvorm; - kan omgaan met de diversiteit van de leergroep; - kan leer- en ontwikkelingsprcessen opzetten en realiseren vanuit een vakoverschrijdende invalshoek ; - kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context ; - kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen,door hier in de lesvoorbereiding rekening mee te houden en naar te verwijzen (eindtermen, leerplandoelstellingen en jaarplannen) en door tijdens de les verwijzingen te maken naar voorkennis, andere vakken; - kan teksten beoordelen op toegankelijkheid voor zijn leerlingen en kan die teksten zo nodig via mondelinge en schriftelijke ingrepen toegankelijk maken

Inhoud

* Economie 4 INHOUDELIJK EXPERT bestaat uit 2 onderdelen: sociaal recht en boekhouden 3 RECHT: - De collectieve arbeidsverhoudingen - De arbeidsovereenkomsten - De arbeidsreglementering - De sociale zekerheid - De wet op de arbeidsongevallen BOEKHOUDEN 3 (vervolg dubbel boekhouden uit Economie 3)  - Uitgebreide studie van de passiva - Boekhoudkundige registratie op het einde van het boekjaar  * Economie 4 VAKDIDACTIEK: - ICT in de lessen economie (gericht en toegepast op de inhouden van het leerplan van de 2de graad ASO). Studenten krijgen de opdracht om in hun lessen economie verschillende werkvormen te gebruiken waarbij ict een voorwaarde is. Realiseren van lesfragmenten (micro-teaching oefeningen). - Integratie van beeldmateriaal en hierbij gepaste vragen/opdrachten formuleren. - Gebruik van krantenartikels als didactische ondersteuning van de lessen economie en hierbij gepaste vragen/opdrachten formuleren. - De studenten brengen zelfstandig een bezoek aan het museum van de Nationale Bank/aan een rechtbank en maken een opdrachtenbundel voor de lln. - De studenten maken een economisch schoolkrantje. - Gerealiseerde opdrachten worden voorgesteld aan de groep en kritisch geëvalueerd. - Voorbereiden en nabespreken van stagelessen.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Handboeken

  • Boekhouden voor het beleid.
  • Praktisch sociaal recht

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Vakdidactiek

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Economie Online 1e jaar van de 2e graad (incl. cd-rom)
  • Economie Online, 2de jaar 2de graad
  • Economische Topper 3
  • Economische Topper 4 (editie 2007)
  • Economix 3 leerwerkboek + cd-rom

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer voor inhoudelijk expert bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de twee deelvakken.In geval van een zwaar tekort op één deelvak wordt onderstaande uitzonderingsregel toegepast.(Toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig.)
De data voor het indienen van taken of voor het realiseren van presentaties worden tijdens de lessen meegedeeld en gepubliceerd op Toledo. De studenten die de afgesproken data niet respecteren, krijgen een nul op de betreffende opdracht.

Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores.
Het gewicht van de deelopleidingsonderdelen wordt bepaald door het aantal studiepunten voor de deelopleidingsonderdelen.

Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
* 8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
* 9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

Inhoudelijk expert
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100% Sociaal recht 50 % + Boekhouden 50 %
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100% Sociaal recht 50 % + Boekhouden 50 %
Vakdidactiek
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%