Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Communicatieve vaardigheden 3


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_3167
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Grimon Anne
  • De Doncker Caroline

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Oefensessie

Begincompetentie

Eindcompetenties van Communicatieve Vaardigheden 2

Eindcompetentie

BALSO_02BALSO_02 - Functioneel geheel 2: De leraar als opvoederGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.01BALSO_02.01 - De leraar kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op schoolGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.01.1BALSO_02.01.1 - De leraar kan bewust contact nemen met de leerlingenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.01.2BALSO_02.01.2 - De leraar kan activiteiten inbouwen waarin sociale vaardigheden worden geoefend en waar communicatie, ook over gevoelens en waarden, mogelijk isGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.01.3BALSO_02.01.3- De leraar kan luisteren naar gevoelens bij leerervaringen, fouten maken toelaten, positieve relaties tussen leerlingen stimuleren, voldoende feedback gevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.02BALSO_02.02 - De leraar kan de emancipatie van de leerlingen bevorderenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.05BALSO_02.05 - De leraar kan adequaat omgaan met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met leerlingen met gedragsmoeilijkhedenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_06BALSO_06 - Functioneel geheel 6: De leraar als partner van ouders/verzorgersGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_06.01BALSO_06.01 - De leraar kan zich informeren over en discreet omgaan met gegevens over de leerlingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_06.02BALSO_06.02 - De leraar kan met ouders/verzorgers communiceren over het kind in de school op basis van overleg met collega's of externenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_06.03BALSO_06.03 - De leraar kan in overleg met het team communiceren met de ouders/verzorgers over het klas- en schoolgebeuren, rekening houdend met de diversiteit tussen de oudersGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_06.04BALSO_06.04 - De leraar kan met ouders/verzorgers een gesprek voeren over opvoeding en onderwijsGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_06.05BALSO_06.05 - De leraar kan in Standaardnederlands of naargelang van de context in een ander passend register, adequaat in interactie treden met ouders en verzorgersGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_06.06BALSO_06.06 - De leraar kan strategieën ontwikkelen om te communiceren met anderstalige oudersGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11BALSO_11 - Taalcompetenties van de leraarGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.03BALSO_11.03 - De leraar kan gesprekken voeren met leerlingen, zowel individueel als in groep, over onderwerpen die door alle partners kunnen aangebracht worden, en in het bijzonder over leerinhoudenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.11BALSO_11.11 - De leraar kan verschillende soorten gesprekken (leerlingenbespreking, evaluatie- of functioneringsgesprek,…) voeren met volwassenen over de klas- en schoolcontextGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12BALSO_12 - AttitudesGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.02BALSO_12.02 - Relationele gerichtheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.03BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.06BALSO_12.06 - Zin voor samenwerkingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.09BALSO_12.09 - InlevingsvermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

1.13 Opzetten van leer- en ontwikkelingsprocessen vanuit een vakoverschrijdende invalshoek

--> De student kan de vakoverschrijdende eindtermen sociale vaardigheden op zinvolle wijze integreren in een les van het eigen onderwijsvak.



Functioneel geheel 2: De leraar als opvoeder

2.1 In overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op school. EN

2.2 De emancipatie van de leerlingen bevorderen door aandacht te hebben voor de eigenheid van elke leerling

--> De student past de drie grondhoudingen van Rogers toe tijdens gesprekken.

--> De student kan actief luisteren.

2.5 Adequaat omgaan met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met leerlingen met gedragmoeilijkheden.

--> De student licht toe hoe hij met woede en spanning in een gesprek moet omgaan en past dit in een gesimuleerde situatie toe.



Functioneel geheel 6: De leraar als partner van de ouders/verzorgers

6.1 Zich op de hoogte stellen van en discreet omgaan met gegevens over de leerling

--> De student licht toe welke kenmerken uit de persoonlijke leer- en leefsituatie van de leerling van belang zijn om een goed oudergesprek te voeren.

6.2 Met ouders/verzorgers communiceren over hun kind in de school

6.3 In overleg met het team communiceren met de ouders/verzorgers over het klas- en schoolgebeuren, rekening houdend met de diversiteit tussen de ouders

--> De student voert een slecht-nieuwsgesprek.

--> De student voert een oudercontact.

6.4 Met ouders/verzorgers in dialoog treden over opvoeding en onderwijs

--> De student is in staat om de opvoeding en het onderwijs van de leerling met de ouders te bespreken.

6.5 De leerkracht kan in Standaardnederlands of naagelang van de context in een ander passend register, adequaat in interactie treden met ouders en verzorgers.

6.6 De leerkracht kan strategieën ontwikkelen om te communiceren met anderstalige ouders.

--> De student kan de mogelijke problemen in de communicatie met allochtone ouders toelichten.

--> De student kan het beleid van een secundaire school inzake de participatie van allochtone ouders kritisch analyseren.



Taalcompetenties:

Doelstelling 1: gesprekken voeren met leerlingen

--> De student gebruikt een ik-boodschap bij ongewenst gedrag van leerlingen.

--> De student bespreekt op genuanceerde wijze de waarde van ik-boodschappen.

--> De student is assertief in een gesprek waarin hij ook het eigen belang moet verdedigen.

Doelstelling 9: gesprekken voeren met volwassenen in de school

--> De student is assertief in een gesprek waarin hij ook het eigen belang moet verdedigen.

Inhoud

Communicatieve vaardigheden in de omgang met leerlingen, collega's en ouders: 


  • De drie grondhoudingen van de groeibevorderende relatie (Rogers) 
  • Actief luisteren 
  • Assertiviteit 
  • Ik-boodschap 
  • Omgaan met woede en agressie in een gesprek 
  • Het voeren van slecht-nieuwsgesprekken 
  • Communiceren met ouders en verzorgers en participatie van ouders op school

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie

De beoogde competenties worden voor 30% permanent geëvalueerd tijdens de lesmomenten of d.m.v. taken. Het te laat indienen van taken wordt verrekend in het eindtotaal. De takenkaart die bij de cursusis gevoegd, omschrijft de precieze regeling.
Clausule:
'Elk evaluatieonderdeel telt mee in het eindtotaal volgens het aangegeven percentage: het examen voor 70% en de permanente evaluatie rond het onderdeel 'ouderparticipatie' voor 30%. In geval van een zwaar tekort op één of beide van deze onderdelen zal dit het totaal resultaat als volgt beïnvloeden.
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie30% Permanente evaluatie van het onderdeel "ouderparticipatie"
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen70%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten30% Permanente evaluatie van het onderdeel "ouderparticipatie"
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen70%