Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Biologie 3
Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs |
2010-11 |
nvt |
BALSO_3157 |
0 |
0 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Practicum
- Studiereis/excursie
- Groepswerk
- Zelfstudie
Begincompetentie
zie eindcompetenties Biologie 1 en 2
Eindcompetentie
BALSO_03 | BALSO_03 - Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expert | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.01 | BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.02 | BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.03 | BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgeven | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.04 | BALSO_03.04 - De leraar kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden op een duidelijke en inhoudelijk correcte wijze aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijk | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
3.3 leraar als inhoudelijk expert: -bouw, functie en werking kunnen omschrijven van de volgende orgaanstelsels bij gewervelden (meer uitgebreid bij de mens): ademhalinsstelsel, transportstelsel, uitscheidingsstelsel, zintuigstelsel -relaties leggen tussen die stelsels -voornaamste weefsels in die stelsels microscopisch onderzoeken en beschrijven -samenhang en onderlinge relaties kunnen weergeven in een biotoop
3.1 leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsdoelen: -werkvormen uittesten waarbij het actief leren en wetenschappelijk denken wordt gestimuleerd
De leraar als organisator: - praktische opdrachten kunnen opzetten
Taalcompetenties: -beperkte leerinhouden mondeling presenteren aan een groep
Inhoud
Inhoudelijk expert: Ecologie met biotoopstudie ;ademhalingsstelsel en gaswisseling; transportstelsel en bloedsamenstelling; nieren en uitscheidingsstelsel; stofwisseling; zintuigen
Vakdidactiek: Vakdidactiek toegespitst op 1ste en 2de jaar, didactisch materiaal werkmethoden (o.a. experimenten opzetten, dissectie organen), excursietechnieken
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Inhoudelijk expert
Handboeken
- BIOgenie 2 - cd-rom voor de leerling
- BIOgenie 3 - cd-rom voor de leerling
- Moderne Dierkunde
Evaluatie
Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores. Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is
Inhoudelijk expert |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | | Vakdidactiek |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | Permanente evaluatie via opdrachten | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |