Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Biologie 3


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_3157
Studiepunten 0 Studietijd 0 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Hadermann Frank

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Practicum
  • Studiereis/excursie
  • Groepswerk
  • Zelfstudie

Begincompetentie

zie eindcompetenties Biologie 1 en 2

Eindcompetentie

BALSO_03BALSO_03 - Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expertGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.02BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.03BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.04BALSO_03.04 - De leraar kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden op een duidelijke en inhoudelijk correcte wijze aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijkGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

3.3 leraar als inhoudelijk expert: -bouw, functie en werking kunnen omschrijven van de volgende orgaanstelsels bij gewervelden (meer uitgebreid bij de mens): ademhalinsstelsel, transportstelsel, uitscheidingsstelsel, zintuigstelsel -relaties leggen tussen die stelsels -voornaamste weefsels in die stelsels microscopisch onderzoeken en beschrijven -samenhang en onderlinge relaties kunnen weergeven in een biotoop

3.1 leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsdoelen: -werkvormen uittesten waarbij het actief leren en wetenschappelijk denken wordt gestimuleerd

De leraar als organisator: - praktische opdrachten kunnen opzetten

Taalcompetenties: -beperkte leerinhouden mondeling presenteren aan een groep

Inhoud

Inhoudelijk expert: Ecologie met biotoopstudie ;ademhalingsstelsel en gaswisseling; transportstelsel en bloedsamenstelling; nieren en uitscheidingsstelsel; stofwisseling; zintuigen

Vakdidactiek: Vakdidactiek toegespitst op 1ste en 2de jaar, didactisch materiaal werkmethoden (o.a. experimenten opzetten, dissectie organen), excursietechnieken

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Handboeken

  • BIOgenie 2 - cd-rom voor de leerling
  • BIOgenie 3 - cd-rom voor de leerling
  • Moderne Dierkunde

Evaluatie

Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores. Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

Inhoudelijk expert
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100%
Vakdidactiek
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100% Permanente evaluatie via opdrachten
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%