Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Wiskunde 2


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_3129
Studiepunten 8 Studietijd 240 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Van Den Brande Constance

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindtermen van het secundair onderwijs. Eindcompetenties wiskunde 1.

Eindcompetentie

BALSO_01.01BALSO_01.01 - De leraar kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via raadpleging van het leerplan, observatie, bevraging mentor, en kennis over de ontwikkeling van jongerenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.02BALSO_01.02 - De leraar kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.03BALSO_01.03 - De leraar kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.04BALSO_01.04 - De leraar kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten en bordschema’s, en kan zelf een leerlijn uitzettenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.05BALSO_01.05 - De leraar kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creërenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.06BALSO_01.06 - De leraar kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvormGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.07BALSO_01.07 - De leraar kan een krachtige, ervaringsgerichte leeromgeving voorbereiden en realiseren, waarin welbevinden en betrokkenheid worden nagestreefd en waarin aandacht is voor de heterogeniteit binnen de leergroep.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.11BALSO_01.11 - De leraar kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met het taalbeheersingsniveau van de leerlingen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.14BALSO_01.14 - De leraar kan leerlingen laten nadenken over hun eigen leerproces door oriëntatie op een taak, het maken van een planning, het zoeken naar leer- en oplossingsstrategieën, uitkomsten te verifiëren en het leerproces bij te sturen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.04BALSO_02.04 - De leraar kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische contextGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03BALSO_03 - Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expertGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.02BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.03BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.04BALSO_03.04 - De leraar kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden op een duidelijke en inhoudelijk correcte wijze aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijkGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.01BALSO_05.01 - De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.02BALSO_05.02 - De leraar kan uit artikels uit praktijkpublicaties informatie selecteren om de eigen klaspraktijk mee te verrijkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.03BALSO_05.03 - De leraar kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_10.05BALSO_10.05 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het (cultureel)-wetenschappelijke domeinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.02BALSO_11.02 - De leraar hanteert een duidelijk bordschriftGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.05BALSO_11.05 - De leraar kan mondeling opdrachten geven met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoeringGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.06BALSO_11.06 - De leraar kan schriftelijk vragen en opdrachten formuleren met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoeringGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.07BALSO_11.07 - De leraar kan een uiteenzetting geven voor leerlingen om te informeren, activeren of overtuigen op verschillende manieren, met schriftelijke ondersteuning in schrift en beeldGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.03BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.04BALSO_12.04 - LeergierigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.05BALSO_12.05 - OrganisatievermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.06BALSO_12.06 - Zin voor samenwerkingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.07BALSO_12.07 - VerantwoordelijkheidszinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.08BALSO_12.08 - FlexibiliteitGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.11BALSO_12.11 - Voorkomendheid (bescheidenheid, gezonde durf, beleefdheid)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

INHOUDELIJK EXPERT De student - definiëert de eigenschappen van relaties en illustreert ze door middel van voorbeelden en tegenvoorbeelden. - bekijkt het begrip "equivalentierelatie" als hulpmiddel bij het classificeren en gebruikt welgeordende verzamelingen bij de studie van de getallen. - ervaart dat werken met wiskundige structuren een enorme "economie" betekent binnen de wiskunde. - gebruikt de algebraïsche structuren groep en commutatieve groep als kader waarin problemen volgens welbepaalde methoden opgelost kunnen worden. - verwerft inzicht in de opbouw en de praktische toepassingen van de natuurlijke, gehele en rationale getallen. - bouwt de eigenschappen ivm deelbaarheid, congruenties en restklassen op en past de eigenschappen toe. - De student kan transfomaties toepassen op elementaire functies. - bestudeert het voorschrift en de grafiek van elementaire functies. - kan transformaties toepassen op elementaire functies. - kan softwarepakketten DERIVE-GRAPHMATICA- GEOGEBRA gebruiken om grafieken van functies te tekenen en functies te onderzoeken ( domein, bereik,nulpunten, verloop, inverse functie...). -  kan verwijzen naar de leerplannen wiskunde waarin deze leerstof in het secundair onderwijs aan bod komt en kan ,met de theorie als achtergrond, deze leerplandoelen vertalen naar het niveau van leerlingen. - kan de gemaakt grafieken in een tekstdocument plaatsen en van een verzorgde lay-out voorzien.  .  VAKDIDACTIEK LERAAR ALS BEGELEIDER VAN LEER- EN ONTWIKKELINGSPROCESSEN 1.1. De beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen - de student verkent het leerplan en gebruikt het als basis, als leidraad bij het voorbereiden van de lessen. 1.2 Doelstellingen kiezen en formuleren 1.3 De leerinhouden selecteren - de student kent de leerstof van het eerste jaar van de eerste graad van de A-stroom door deze leerstof zelfstandig te bestuderen 1.4 De leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten, opdrachten en bordschema's 1.5 Een aangepaste methodische aanpak en groeperingsvormen bepalen 1.6 Didactische media en materialen kritisch kiezen, aanpassen en gebruiken in functie van de doelstellingen en de beginsituatie. 1.7 Voorbereiden en realiseren van een krachtige, ervaringsgerichte leeromgeving waarin welbevinden en betrokkenheid worden nagestreefd LERAAR ALS INHOUDELIJK EXPERT 3.3 Het eigen aanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod door hier in de lesvoorbereiding rekening mee te houden en naar te verwijzen (eindtermen, leerplandoelstellingen), door verwijzingen te maken naar voorkennis, andere vakken,.. LERAAR ALS ORGANISATOR 4.1. Een gestructureerd werkklimaat bevorderen: voorbereiden in functie van doelstellingen, beginsituatie, leermaterialen en werkvormen 4.2. Realistische en zinvolle invulling van de beschikbare tijd voorzien binnen een les en opeenvolgende activiteiten vlot en soepel laten verlopen (dode momenten en hiaten in de lesgang vermijden, afhakende leerlingen bijsturen) 4.2. bis. Een soepel en efficiënt lesverloop creëren door de timing tijdens de les te respecteren 4.3. Op correcte wijze administratieve taken uitvoeren: stipt en nauwkeurig zijn in het maken van een lesvoorbereiding TAALCOMPETENTIES 1. Gesprekken voeren met leerlingen (onderwijsleergesprek) 4. Schriftelijk vragen en opdrachten formuleren Non-verbale taal: de student heeft een natuurlijke, expressieve en enthousiaste houding. De student hanteert een duidelijk bordschrift OVERIGE De aandacht van de leerlingen vasthouden en interesse wekken. Verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.

Inhoud

INHOUDELIJK EXPERT:

RELATIES Relaties van een verzameling naar een verzameling : koppel, productverzameling, relatie van A naar B, functies, eigenschappen van relaties in één verzameling, geordende verzamelingen.

ALGEBRAÏSCHE STRUCTUREN Bewerkingen : definities , inwendige samenstellingswet , uitwendige samenstellingswet. Groepen : definities en eigenschappen, deelgroepen.

REËLE FUNCTIES  Elementaire functies- Grafieken van reële functies met graphmatica, geogebra en derive.

GETALLENLEER Genetische opbouw van de natuurlijke, gehele en rationale getallen : de natuurlijke getallen, ordening, optelling en vermenigvuldiging, de gehele getallen, optelling en vermenigvuldiging, inbedding, ordening van gehele getallen , de verzameling van de rationale getallen, ordening ; Deelbaarheid in de verzameling van de gehele getallen : euclidisch quotiënt ; rest ; veelvouden : lineaire combinatie, delers van een getal ; Onderling ondeelbare getallen : onderling ondeelbare getallen, stelling van Bezout, hoofdstellingen van deelbaarheid ; VAKDIDACTIEK: Het leerplan, jaarplan en de schoolagenda. Wat zijn wiskundige afspraken,wiskundige begrippen? Hoe nieuwe begrippen aanbrengen? Wat zijn eigenschappen en stellingen? Hoe leren we leerlingen een bewijs maken? Wat zijn formules en technieken en hoe brengen we ze aan? Wat zijn heuristieken? Hoe probleemoplossend denken bevorderen? Hoe maken we een lesvoorbereiding voor wiskunde?

Zelfstudie van de leerstof van het eerste jaar van de eerste graad (getallenleer en meetkunde).

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Vakdidactiek
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
  • Evaluatie

    Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores. Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig): 1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores) 2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar: *8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt *9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is


    Inhoudelijk expert
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
    Vakdidactiek
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen80%
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten20%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%