Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Wiskunde 1


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_3128
Studiepunten 7 Studietijd 210 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Van Den Brande Constance

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindtermen van het secundair onderwijs.

Eindcompetentie

BALSO_03BALSO_03 - Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expertGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.03BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.04BALSO_12.04 - LeergierigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.06BALSO_12.06 - Zin voor samenwerkingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

De leraar als inhoudelijk expert : De student - brengt structuur aan in de aangeboden leerstofonderdelen. - beheerst de inhoud van de aangeboden leerstofonderdelen. - situeert de axiomatische opbouw van de vlakke meetkunde in het kader van de leerplannen meetkunde voor de eerste en de tweede graad van het secundair onderwijs. - verkent de mogelijkheden van de meetkundeprogramma's "CABRI" en "GEOGEBRA" en kan ze gebruiken als didactische ondersteuning bij de lessen meetkunde. - gebruikt de gebruikelijke afleidingsregels uit de logica om correcte definities op te stellen. - versoepelt de logische bewijsvoeringen tot het niveau van het secundair onderwijs. - situeert het eigen vormingsaanbod en integreert het in het geheel van het onderwijsaanbod en de structuur van het onderwijs.
Attitudes : A3 : kritische ingesteldheid A4 : leergierigheid A6 : zin voor samenwerking

Inhoud

MEETKUNDE :

Inleiding en eerste axioma's, dilataties van het vlak, eigenschappen in verband met dilataties, algebraïsche structuur op de verzameling van de dilataties, bijzondere studie van de verschuivingen, equipollentie, bijzondere studie van de homothetieën, de stelling van Desargues, het gepunte vlak of het vectorvlak, geörienteerde rechten, evenwijdige projectie in het vlak, projectie en orde op rechten, optelling en orde op een vectoriële rechte, abscis als isomorfisme en de optelling van de reële getallen, nieuwe identificatie van de reële getallen, algemene eigenschappen van homothetieën, de reële vectorruimte van het gepunte vlak : aanvullende bijzonderheden, het samenstellen van willekeurige homothetieën. Alle meetkundige eigenschappen worden geïllustreerd met CABRI en GEOGEBRA.



RUIMTEMEETKUNDE:Axiomatische opbouw van de ruimtemeetkunde. Onderlinge ligging van punten, rechten en vlakken. Constructie van de vlakke doorsnede van ruimtelichamen. Toepassingen : afstanden en hoeken berekenen binnen ruimtefiguren.



LOGICA: Propositielogica : grondbegrippen , axioma's , waarheidswaarden van uitspraken , logische wetten ; predikatenlogica : uitspraakvorm , referentieverzameling , samengestelde uitspraakvorm, waarheidsverzameling , gekwantificeerde uitspraken , eigenschappen. Gebruik van predikaten in de verzamelingenleer ; Begrippen over definiëren en bewijsvoering


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Van basis tot limiet 3 - Leerboek meetkunde (LW5)

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%