Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Technologische opvoeding 2


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_3891
Studiepunten 8 Studietijd 240 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • De Puysseleir Joke

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Practicum
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties van TO 1

Eindcompetentie

BALSO_01BALSO_01 - Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.01BALSO_01.01 - De leraar kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via raadpleging van het leerplan, observatie, bevraging mentor, en kennis over de ontwikkeling van jongerenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.02BALSO_01.02 - De leraar kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.03BALSO_01.03 - De leraar kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.04BALSO_01.04 - De leraar kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten en bordschema’s, en kan zelf een leerlijn uitzettenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.05BALSO_01.05 - De leraar kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creërenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.06BALSO_01.06 - De leraar kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvormGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.07BALSO_01.07 - De leraar kan een krachtige, ervaringsgerichte leeromgeving voorbereiden en realiseren, waarin welbevinden en betrokkenheid worden nagestreefd en waarin aandacht is voor de heterogeniteit binnen de leergroep.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.09BALSO_01.09 - De leraar kan proces en product evalueren tijdens en op het einde van een les (synthesemomenten, bij het doen van een toets, tijdens de examenstage), met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.13BALSO_01.13 - De leraar kan leer- en ontwikkelingsprocessen opzetten en realiseren vanuit een vakoverschrijdende invalshoekGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02BALSO_02 - Functioneel geheel 2: De leraar als opvoederGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.04BALSO_02.04 - De leraar kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische contextGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03BALSO_03 - Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expertGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.02BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.03BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04BALSO_04 - Functioneel geheel 4: De leraar als organisatorGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04.01BALSO_04.01 - De leraar kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen door gestructureerd op te treden, door het geven van duidelijke instructies, grenzen te stellen en deze te doen nalevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04.02.aBALSO_04.02.a - De leraar kan een realistische en zinvolle invulling van de beschikbare tijd voorzien binnen een les of lessenreeks.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04.02.bBALSO_04.02.b - De leraar kan een soepel en efficiënt lesverloop creëren door gelijktijdige en/of opeenvolgende activiteiten vlot en soepel te laten verlopen (dode momenten en hiaten in de lesgang vermijden, afhakende leerlingen bijsturen), de timing tijdens de les te respecteren en indien nodig, vlot aan te passenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04.03BALSO_04.03 - De leraar kan op correcte wijze administratieve taken uitvoeren: stipt en nauwkeurig zijn in het maken van een lesvoorbereiding, invullen van de agenda, verbeteren van taken en toetsen,…Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05BALSO_05 - Functioneel geheel 5: De leraar als innovator/onderzoekerGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.01BALSO_05.01 - De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11BALSO_11 - Taalcompetenties van de leraarGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.01BALSO_11.01 - De leraar heeft een goede non-verbale taal: hij/zij heeft een natuurlijke, expressieve en enthousiaste houding.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.02BALSO_11.02 - De leraar hanteert een duidelijk bordschriftGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.03BALSO_11.03 - De leraar kan gesprekken voeren met leerlingen, zowel individueel als in groep, over onderwerpen die door alle partners kunnen aangebracht worden, en in het bijzonder over leerinhoudenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.06BALSO_11.06 - De leraar kan schriftelijk vragen en opdrachten formuleren met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoeringGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

A. INHOUDELIJK EXPERT

3 De leraar als inhoudelijk expert (ijkniveau 1 en 2)

3.1 Vakinhouden die onderwezen worden beheersen en recente evoluties in verband met domeinspecifieke kennis en vaardigheden opvolgen

3.2 De verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden

5 De leraar als innovator-onderzoeker

5.1 Vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen. De leraar volgt de evolutie van technologie en techniek om zijn horizon te verruimen en meer draagkracht te ontwikkelen.



B. VAKDIDACTIEK (ijkniveau 1B en 2)

1. LERAAR ALS BEGELEIDER VAN LEER- EN ONTWIKKELINGSPROCESSEN

1.1 De beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen door het leerplan te raadplegen.

1.2 Basisdoelen kiezen en concreet-operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelen

1.3 De leerinhouden selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantie.

1.4 De leerinhouden structureren en vertalen in leerstappen, opdrachten en bordschema’s.

1.5 Een aangepaste methodische aanpak (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken om een activerend lesverloop te creëren.

1.6 Didactische media en materialen kritisch kiezen, aanpassen en gebruiken in functie van de doelstellingen en de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvorm.

1.7 Voorbereiden en realiseren van een krachtige, ervaringsgerichte leeromgeving waarin welbevinden en betrokkenheid worden nagestreefd.

1.9 Een leerproces- en product evalueren (synthesemomenten).

1.13 Adequaat omgaan met de specificiteit van de leerlingenpopulatie in het BSO.

2. LERAAR ALS OPVOEDER

2.4 Actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context.

3. LERAAR ALS INHOUDELIJK EXPERT

3.3 Het eigen aanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod door hier in de lesvoorbereiding rekening mee te houden en naar te verwijzen (eindtermen, leerplandoelstellingen), door verwijzingen te maken naar voorkennis, andere vakken, …

4. LERAAR ALS ORGANISATOR

4.1 Een gestructureerd werkklimaat bevorderen: gebruik van de ruimte voorbereiden in functie van doelstellingen, beginsituatie, leermaterialen en werkvormen.

4.2 Realistische en zinvolle invulling van de beschikbare tijd voorzien binnen een les en opeenvolgende activiteiten vlot en soepel laten verlopen (dode momenten en hiaten in de lesgang vermijden, afhakende leerlingen bijsturen).

4.2. bis Een soepel en efficiënt lesverloop creëren door de timing tijdens de les te respecteren.

4.3 Op correcte wijze administratieve taken uitvoeren: stipt en nauwkeurig zijn in het maken van een lesvoorbereiding.

TAALCOMPETENTIES

1. Gesprekken voeren met leerlingen (onderwijsleergesprek).

4. Schriftelijk vragen en opdrachten formuleren. Non-verbale taal: de student heeft een natuurlijke, expressieve en enthousiaste houding. De student hanteert een duidelijk bordschrift.

OVERIGE De aandacht van de leerlingen vasthouden en interesse wekken. Verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.

Inhoud

A. INHOUDELIJK EXPERT

 

1. Kennismaking met leervak en leerplan techniek 1ste leerjaar B:

visie op het leervak techniek in 1B; beginsituatie van de leerlingen; algemene doelstellingen techniek in de B-stroom; algemene pedagogisch-didactische wenken; de elf verkenningsgebieden; leerinhouden, pedagogisch-didactische wenken en didactische hulpmiddelen (besproken per verkenningsgebied)



2. De leerinhouden, zoals ze in het leerplan SO opgenomen zijn, staan centraal. We behandelen de volgende toepassingsgebieden van het eerste jaar A-stroom en volgende verkenningsgebieden van de B-stroom. 

    2.1 INFORMATIE en COMMUNICATIE (A-stroom): 

            Communicatieproces        

            Communicatievormen: tekens en symbolen, handeling

            Communicatiemiddelen: soorten, gebruik, technische tekentaal

            Isometrisch perspectief: tekenen, aanzichten lezen en tekenen

    2.2 KUNSTSTOFFEN (B-stroom)           

            Vanuit een concreet werkstuk leren de studenten werken met kunststoffen. 

            Machines, gereedschappen, technieken, materialen, grondstoffen, methodieken, technische beroepen ... komen aan bod.

    2.3 TRANSPORT (A-stroom)

            Toegepaste systemen

            Overbrengingen: werking, rechtstreekse en onrechtstreekse.

            Riemoverbrenging, kettingoverbrenging, tandwieloverbrenging. 

            Transportmiddelen. 

            Soorten transport: vast, vloeistoffen, gas

            Vanuit een techniekproject worden alle nodige leerinhouden ivm het toepassingsgebied transport behandeld. 

    2.4 HOUT (B-stroom)

            Vanuit een concreet werkstuk leren de studenten werken met hout. 

            Machines, gereedschappen, technieken, materialen, grondstoffen, methodieken, technische beroepen, ... komen aan bod.

    

                       

B. VAKDIDACTIEK

 

Elk project wordt ingeleid met een verwijzing naar het leerplan en een bespreking van de eindtermen, ontwikkelingsdoelen of leerinhouden. De mindmaps van de verschillende toepassinggebieden of verkenningsgebieden worden besproken. Naast de leerinhouden wordt veel aandacht besteed aan het beschikbare en geschikte didactisch materieel, de mogelijkheden van ICT-ondersteuning, nuttige adressen van leermiddelenbedrijven e.a. Er worden aangepaste opdrachten voorzien om de competenties van het luik vakdidactiek te bereiken. Na het bestuderen van een 'voorbeeld-lesvoorbereiding' wordt begeleiding voorzien bij het opstellen van een eigen lesvoorbereiding.

Achtergrondinformatie: er wordt op geregelde tijdstippen actuele, relevante achtergrondinformatie aangeboden.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Cool! 1 - leerwerkboek
  • Schakel 1 - leerplan 2010 - leerwerkschrift
  • Techniek Explora opzoekboek

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Vakdidactiek

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Cool! 1 - leerwerkboek
  • Schakel 1 - leerplan 2010 - leerwerkschrift
  • Techniek Explora opzoekboek

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores.
Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

Inhoudelijk expert
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen65%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie35%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen65%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten35%
Vakdidactiek
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten50%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100% Permanente evaluatie