Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Technologische opvoeding 1
Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs |
2010-11 |
nvt |
BALSO_3890 |
7 |
210 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Van Hecke Kristin
- De Puysseleir Joke
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Practicum
- Zelfstudie
Begincompetentie
De eindtermen secundair onderwijs ASO / TSO.
Eindcompetentie
BALSO_03 | BALSO_03 - Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expert | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.01 | BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.02 | BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.03 | BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgeven | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_05 | BALSO_05 - Functioneel geheel 5: De leraar als innovator/onderzoeker | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_05.01 | BALSO_05.01 - De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…) | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_05.03 | BALSO_05.03 - De leraar kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
(Zie basiscompetenties leraar secundair onderwijs)
A. INFORMATICA
3 De leraar als inhoudelijk expert (ijkniveau 1 en 2)
3.1 Vakinhouden die onderwezen worden beheersen en recente evoluties in verband met domeinspecifieke kennis en vaardigheden opvolgen
3.2 De verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden
5 De leraar als innovator – de leraar als onderzoeker
5.1 Vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen. De leraar volgt de recente evolutie van informatica.
5.3 Het eigen functioneren bevragen en bijsturen
B. TECHNOLOGISCHE OPVOEDING
3 De leraar als inhoudelijk expert (ijkniveau 1 en 2)
3.1 Vakinhouden die onderwezen worden beheersen en recente evoluties in verband met domeinspecifieke kennis en vaardigheden opvolgen
3.2 De verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden
5 De leraar als innovator-onderzoeker
5.1 Vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen. De leraar volgt de evolutie van technologie en techniek om zijn horizon te verruimen en meer draagkracht te ontwikkelen.
5.3 Het eigen functioneren bevragen en bijsturen
Inhoud
A. INFORMATICA Word 2007 Een degelijke kennis van de basisfuncties van het pakket Word 2007 verwerven PowerPoint 2007 Een degelijke kennis en vaardigheid verwerven van het pakket PowerPoint 2007: alle functies die nodig zijn om een eenvoudige tot (semi-)professionele grafische diapresentatie te ontwerpen.
B. TECHNOLOGISCHE OPVOEDING
1. Kennismaking met leervak en leerplan techniek in de eerste graad A: visie op het leervak, algemene doelstellingen, beginsituatie van de leerlingen, verschil tussen het oude en nieuwe leerplan (start 2010 - 2011)
2. De leerinhouden uit het nieuwe leerplan staan centraal. We behandelen (een deel van) het toepassingsgebied 'INFORMATIE EN COMMUNICATIE' uit de A-stroom:
2.1 Wat is techniek? Technologie en techniek; het technisch proces. Werken volgens een gegeven algoritme. Geschiedenis benaderd vanuit een technische hoek. Behoeften, normen en waarden.
2.2 Informatietechnologie: Logische functies; binair en hexadecimaal talstelsel; tellerprincipes; programmeren: muziek, sturen van een wagentje of miniverkeerslicht, kraan, …; sturingen uitvoeren met de didactische paneeltjes; sturingen simuleren en uitvoeren aan de hand van software en hardware die beschikbaar is in het werkveld.
3. Elk project wordt ingeleid met een verwijzing naar het leerplan en een bespreking van de eindtermen en leerinhouden. De mindmaps van de verschillende toepassinggebieden worden besproken. Naast de leerinhouden wordt veel aandacht besteed aan het beschikbare en geschikte didactisch materieel, de mogelijkheden van ICT-ondersteuning, nuttige adressen van leermiddelenbedrijven e.a.
4. Achtergrondinformatie: er wordt op geregelde tijdstippen actuele, relevante achtergrondinformatie aangeboden.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Logisch schakelen 1
- Logisch schakelen 2
- MS Word 2007
- Office 2007 PowerPoint (met CD-rom)
- Schakel 1 - leerplan 2010 - leerwerkschrift
- Techniek Explora opzoekboek
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Berekening totaalscore
Algemene regel: de totaalscore is het gewogen gemiddelde van de deelscores.
Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één onderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 15% | Informatica: WORD | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 20% | Informatica: opdracht + tussentijdse evaluatie POWERPOINT | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met computer | 15% | Informatica: WORD | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met computer | 20% | Informatica: POWERPOINT | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 45% | Technologische Opvoeding | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 20% | Technologische Opvoeding | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 45% | Technologische Opvoeding | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 20% | Technologische Opvoeding |