Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Technologische opvoeding 1


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_3890
Studiepunten 7 Studietijd 210 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Van Hecke Kristin
  • De Puysseleir Joke

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Practicum
  • Zelfstudie

Begincompetentie

De eindtermen secundair onderwijs ASO / TSO.

Eindcompetentie

BALSO_03BALSO_03 - Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expertGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.02BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.03BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05BALSO_05 - Functioneel geheel 5: De leraar als innovator/onderzoekerGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.01BALSO_05.01 - De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.03BALSO_05.03 - De leraar kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

(Zie basiscompetenties leraar secundair onderwijs)

A. INFORMATICA

3 De leraar als inhoudelijk expert (ijkniveau 1 en 2)

3.1 Vakinhouden die onderwezen worden beheersen en recente evoluties in verband met domeinspecifieke kennis en vaardigheden opvolgen

3.2 De verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden

5 De leraar als innovator – de leraar als onderzoeker

5.1 Vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen. De leraar volgt de recente evolutie van informatica.

5.3 Het eigen functioneren bevragen en bijsturen

B. TECHNOLOGISCHE OPVOEDING

3 De leraar als inhoudelijk expert (ijkniveau 1 en 2) 

3.1 Vakinhouden die onderwezen worden beheersen en recente evoluties in verband met domeinspecifieke kennis en vaardigheden opvolgen 

3.2 De verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden

5 De leraar als innovator-onderzoeker 

5.1 Vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen. De leraar volgt de evolutie van technologie en techniek om zijn horizon te verruimen en meer draagkracht te ontwikkelen. 

5.3 Het eigen functioneren bevragen en bijsturen

Inhoud

A. INFORMATICA Word 2007 Een degelijke kennis van de basisfuncties van het pakket Word 2007 verwerven PowerPoint 2007 Een degelijke kennis en vaardigheid verwerven van het pakket PowerPoint 2007: alle functies die nodig zijn om een eenvoudige tot (semi-)professionele grafische diapresentatie te ontwerpen.



B. TECHNOLOGISCHE OPVOEDING

1. Kennismaking met leervak en leerplan techniek in de eerste graad A: visie op het leervak, algemene doelstellingen, beginsituatie van de leerlingen, verschil tussen het oude en nieuwe leerplan (start 2010 - 2011) 

2. De leerinhouden uit het nieuwe leerplan staan centraal. We behandelen (een deel van) het toepassingsgebied 'INFORMATIE EN COMMUNICATIE' uit de A-stroom: 

    2.1 Wat is techniek? Technologie en techniek; het technisch proces. Werken volgens een gegeven algoritme. Geschiedenis benaderd vanuit een technische hoek. Behoeften, normen en waarden.

    2.2 Informatietechnologie: Logische functies; binair en hexadecimaal talstelsel; tellerprincipes; programmeren: muziek, sturen van een wagentje of miniverkeerslicht, kraan, …; sturingen uitvoeren met de didactische paneeltjes; sturingen simuleren en uitvoeren aan de hand van software en hardware die beschikbaar is in het werkveld. 

3. Elk project wordt ingeleid met een verwijzing naar het leerplan en een bespreking van de eindtermen en leerinhouden. De mindmaps van de verschillende toepassinggebieden worden besproken. Naast de leerinhouden wordt veel aandacht besteed aan het beschikbare en geschikte didactisch materieel, de mogelijkheden van ICT-ondersteuning, nuttige adressen van leermiddelenbedrijven e.a.

4. Achtergrondinformatie: er wordt op geregelde tijdstippen actuele, relevante achtergrondinformatie aangeboden.




Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Logisch schakelen 1
  • Logisch schakelen 2
  • MS Word 2007
  • Office 2007 PowerPoint (met CD-rom)
  • Schakel 1 - leerplan 2010 - leerwerkschrift
  • Techniek Explora opzoekboek

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Berekening totaalscore
Algemene regel: de totaalscore is het gewogen gemiddelde van de deelscores.
Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één onderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie15% Informatica: WORD
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie20% Informatica: opdracht + tussentijdse evaluatie POWERPOINT
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met computer15% Informatica: WORD
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met computer20% Informatica: POWERPOINT
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen45% Technologische Opvoeding
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie20% Technologische Opvoeding
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen45% Technologische Opvoeding
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten20% Technologische Opvoeding