Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Informatica 1
Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs |
2010-11 |
nvt |
BALSO_3197 |
7 |
210 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Op De Beeck Jan
- Van Hecke Kristin
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
BALSO_03.01 | BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.03 | BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgeven | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_05.03 | BALSO_05.03 - De leraar kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.01 | BALSO_12.01 - Beslissingsvermogen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.02 | BALSO_12.02 - Relationele gerichtheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.03 | BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.04 | BALSO_12.04 - Leergierigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.05 | BALSO_12.05 - Organisatievermogen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.06 | BALSO_12.06 - Zin voor samenwerking | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.08 | BALSO_12.08 - Flexibiliteit | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.10 | BALSO_12.10 - Zorgzaamheid (bekommerd zijn) | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.11 | BALSO_12.11 - Voorkomendheid (bescheidenheid, gezonde durf, beleefdheid) | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
De student verwerft een basic-inzicht in de technische aspecten van een doorsnee pc.
De student is in staat de basisfunctie van Word 2007 te gebruiken.
De student is in staat de basisfunctie van Outlook 2007 te gebruiken.
Inhoud
Inhoudelijk expert:
Informatietechnologie
• Informatiesystemen
• Het gegevensverwerkend proces
• Opbouw van een computer (CVE - RAM/ROM/Cache - extern geheugen)
• Het bussyteem (adres/data/stuurbus - interrupting - fetch/execute)
• Werking van de CVE
• Randapparatuur (informatiedragers, magnetische en optische, ...)
Outlook 2007
Een degelijke kennis en vaardigheid verwerven in de functies van het pakket. Windows XP Een degelijke kennis en vaardigheid verwerven in de mogelijkheden van Windows XP. Een vergelijkende studie maken tussen verschillende Windows-versies. (Win 98/Win 2000/Win XP)
Word 2007
Een degelijke kennis verwerven in de basisfunctie's van Word 2007.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- MS Windows XP
- MS Word 2007
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Clausule:
Elk leerstofonderdeel telt mee in het eindtotaal volgens het aangegeven percentage. In geval van een zwaar tekort op één van de onderdelen zal dit het totaal resultaat beïnvloeden. Indien het resultaat op een onderdeel 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt zal het eindresultaat verlaagd worden tot 8/20. Indien het resultaat op een onderdeel 5 of 6 op 20 is zal het eindresultaat verlaagd worden tot 9/20.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen met computer | 30% | Outlook & Windows | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 20% | Windows & Word | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 50% | Informatietechnologie | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 50% | Informatietechnologie | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | 50% | Outlook & Windows & Word |