Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Handel-Burotica 1


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_3787
Studiepunten 7 Studietijd 210 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Rijmenams Marleen
  • Van Hecke Kristin

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Groepswerk
  • Zelfstudie
  • Oefensessie

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs. Van de kandidaten wordt verwacht dat ze interesse hebben in het actueel sociaal-economisch gebeuren en dat ze beschikken over voldoende zelfdiscipline, alsook over het vermogen tot logisch redeneren.

Eindcompetentie

BALSO_02BALSO_02 - Functioneel geheel 2: De leraar als opvoederGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.01BALSO_02.01 - De leraar kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op schoolGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.06BALSO_02.06 - De leraar kan het fysieke en geestelijke welzijn van de leerlingen bevorderenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03BALSO_03 - Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expertGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.02BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_10BALSO_10 - Functioneel geheel 10: De leraar als cultuurparticipantGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_10.01BALSO_10.01 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het sociaal-politieke domeinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11BALSO_11 - Taalcompetenties van de leraarGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.07BALSO_11.07 - De leraar kan een uiteenzetting geven voor leerlingen om te informeren, activeren of overtuigen op verschillende manieren, met schriftelijke ondersteuning in schrift en beeldGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.12BALSO_11.12 - De leraar kan een presentatie op verschillende manieren (interactief, kort, lang) houden voor volwassen gesprekspartners over de klas- en schoolcontext, met behulp van ondersteuning in schrift en beeldGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.13BALSO_11.13 - De leraar kan specifieke soorten teksten (lesvoorbereidingen, notities,…) voor het functioneren op klas- en schoolniveau, voor de eigen professionalisering en voor communicatieve doeleinden schrijvenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12BALSO_12 - AttitudesGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.01BALSO_12.01 - BeslissingsvermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.03BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.04BALSO_12.04 - LeergierigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.05BALSO_12.05 - OrganisatievermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.06BALSO_12.06 - Zin voor samenwerkingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

HANDELSECONOMIE: -> De student heeft inzicht in een ganse reeks regels die van toepassing zijn op de Belgische handelaars. -> De student kan de vele aspecten van handel uitleggen en hun onderling verband weergeven. -> De student toont het belang aan van overheidsinstellingen en kredietinstellingen ten dienste van de handelaar. BOEKHOUDEN: -> De student heeft inzicht in de basisbeginselen van dubbel boekhouden. -> Hij is vertrouwd met de denkmethodes en de administratieve aspecten van het boekhouden. -> De student kan de boekingen beredeneren en hij kan het waarom van de boekingen formuleren. DOCUMENTBEHANDELING: -> De studenten benadrukken het belang van een goede typhouding en een ergonomische werkomgeving. -> De studenten dragen zorg voor de apparatuur in de computerklas. -> De studenten kunnen omgaan met de didactische hulpmiddelen in een computerklas. -> De studenten vergelijken en evalueren de verschillende manieren om te leren typen. -> De studenten volgen de recentste evoluties in de aangeboden methoden om te leren typen. -> De student maakt eenvoudige presentaties voor gebruik binnen en buiten de lessen. -> De studenten structureren steeds de leerinhouden bij het maken van oefeningen, toepassingen en opdrachten in MS Powerpoint.

Inhoud

Handel-Burotica 1 bestaat uit 3 deelvakken: handelseconomie, boekhouden en documentbehandeling

HANDELSECONOMIE
Deel I
1. Inleiding: ontstaan van de onderneming, de bedrijfskolom, indeling van de bedrijven,
berekening van de waarde van de productie.
2. De zelfstandige beroepen
3. Verplichtingen van de handelaar bij de oprichting van een onderneming
4. Verplichtingen bij de uitbating van een onderneming
5. Handelsovereenkomsten
6. Overheidssteun aan kleine ondernemingen
7. Instanties ten dienste van de handel
(8. Ondernemen is risico's nemen en beheersen)
9. Schaal van de onderneming
10. Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Deel II
1. De fasen van de koop
2. De kredietinstrumenten
3. De beleggingsmiddelen

BOEKHOUDEN
1. Het systeem van dubbel boekhouden: de grondbeginselen
(2. De aan- en verkoopcyclus met hun uitgaven- en inkomstenstroom: berekenen en boeken
van aan- en verkoopfacturen en van in- en uitgaande creditnota's)

DOCUMENTBEHANDELING
Klaviervaardigheid:
- typen volgens de tienvingerblinde methode, zowel het basisklavier, boven- en
onderrij als bovenste rij moet vlot en blind aangeslagen worden.
- de verschillende methoden om te leren typen worden bestudeerd en vergeleken.
- de studenten zullen de verschillende methoden oefenen.
Ms Powerpoint 2007
De basisfuncties verwerven van het pakket PowerPoint 2007.






Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Betaalmiddelen in België
  • Boekhouden voor het beleid
  • Office 2007 PowerPoint (met CD-rom)

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de verschillende deelvakken.
Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één of meerdere delen):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
* 8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
* 9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen60% Handelseconomie 25 % + Boekhouden 35 %
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie30% Documentbehandeling
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen70% Handelseconomie 35 % + Boekhouden 35 %
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer30% Documentbehandeling
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie10% Handelseconomie