BALSO_01.01 | BALSO_01.01 - De leraar kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via raadpleging van het leerplan, observatie, bevraging mentor, en kennis over de ontwikkeling van jongeren | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.02 | BALSO_01.02 - De leraar kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.03 | BALSO_01.03 - De leraar kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.04 | BALSO_01.04 - De leraar kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten en bordschema’s, en kan zelf een leerlijn uitzetten | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.05 | BALSO_01.05 - De leraar kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creëren | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.06 | BALSO_01.06 - De leraar kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvorm | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.07 | BALSO_01.07 - De leraar kan een krachtige, ervaringsgerichte leeromgeving voorbereiden en realiseren, waarin welbevinden en betrokkenheid worden nagestreefd en waarin aandacht is voor de heterogeniteit binnen de leergroep. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.08 | BALSO_01.08 - De leraar kan observatie en proces- en productevaluatie voorbereiden, in de vorm van een toets, taak, examen en alternatieve assessmentvorm, individueel en indien nodig in team. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.12 | BALSO_01.12 - De leraar kan omgaan met de diversiteit van de leergroep. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.01 | BALSO_02.01 - De leraar kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op school | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.01.1 | BALSO_02.01.1 - De leraar kan bewust contact nemen met de leerlingen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.01.2 | BALSO_02.01.2 - De leraar kan activiteiten inbouwen waarin sociale vaardigheden worden geoefend en waar communicatie, ook over gevoelens en waarden, mogelijk is | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.04 | BALSO_02.04 - De leraar kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.05 | BALSO_02.05 - De leraar kan adequaat omgaan met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met leerlingen met gedragsmoeilijkheden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.08 | BALSO_02.08 - De leraar kan de aandacht van de leerlingen vasthouden en interesse wekken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.01 | BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.02 | BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_10.03 | BALSO_10.03 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het levensbeschouwelijke domein | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_10.04 | BALSO_10.04 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het cultureel-esthetische domein | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.02 | BALSO_11.02 - De leraar hanteert een duidelijk bordschrift | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.04 | BALSO_11.04 - De leraar kan teksten beoordelen op toegankelijkheid voor zijn leerlingen en kan die teksten zo nodig via mondelinge en schriftelijke ingrepen toegankelijk maken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.05 | BALSO_11.05 - De leraar kan mondeling opdrachten geven met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoering | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.06 | BALSO_11.06 - De leraar kan schriftelijk vragen en opdrachten formuleren met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoering | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.09 | BALSO_11.09 - De leraar kan verschillende soorten teksten op verschillende manieren en voor verschillende doelen (informeren, activeren, overtuigen, …) vertellen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.02 | BALSO_12.02 - Relationele gerichtheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.03 | BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.04 | BALSO_12.04 - Leergierigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.06 | BALSO_12.06 - Zin voor samenwerking | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.09 | BALSO_12.09 - Inlevingsvermogen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |