Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Geschiedenis 1


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_3184
Studiepunten 7 Studietijd 210 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • De Greve Maria-Magdalena
  • Lansu Gregg

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.03BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_10BALSO_10 - Functioneel geheel 10: De leraar als cultuurparticipantGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_10.01BALSO_10.01 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het sociaal-politieke domeinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_10.02BALSO_10.02 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het sociaal-economische domeinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_10.03BALSO_10.03 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het levensbeschouwelijke domeinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_10.04BALSO_10.04 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het cultureel-esthetische domeinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_10.05BALSO_10.05 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het (cultureel)-wetenschappelijke domeinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11BALSO_11 - Taalcompetenties van de leraarGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.07BALSO_11.07 - De leraar kan een uiteenzetting geven voor leerlingen om te informeren, activeren of overtuigen op verschillende manieren, met schriftelijke ondersteuning in schrift en beeldGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.10BALSO_11.10 - De leraar kan verschillende soorten teksten (verhaal, gedicht, sprookje, …) op verschillende manieren (gewoon, vertellend, dramatiserend, interactief) en voor verschillende doelen (informeren, activeren, overtuigen, …) voorlezenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.12BALSO_11.12 - De leraar kan een presentatie op verschillende manieren (interactief, kort, lang) houden voor volwassen gesprekspartners over de klas- en schoolcontext, met behulp van ondersteuning in schrift en beeldGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.13BALSO_11.13 - De leraar kan specifieke soorten teksten (lesvoorbereidingen, notities,…) voor het functioneren op klas- en schoolniveau, voor de eigen professionalisering en voor communicatieve doeleinden schrijvenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12BALSO_12 - AttitudesGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.01BALSO_12.01 - BeslissingsvermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.02BALSO_12.02 - Relationele gerichtheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.03BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.04BALSO_12.04 - LeergierigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.05BALSO_12.05 - OrganisatievermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.06BALSO_12.06 - Zin voor samenwerkingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.07BALSO_12.07 - VerantwoordelijkheidszinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.08BALSO_12.08 - FlexibiliteitGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.09BALSO_12.09 - InlevingsvermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.10BALSO_12.10 - Zorgzaamheid (bekommerd zijn)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.11BALSO_12.11 - Voorkomendheid (bescheidenheid, gezonde durf, beleefdheid)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

De leraar als inhoudelijk expert:
- basiskennis beheersen en recente evoluties in verband met domeinspecifieke kennis en vaardigheden opvolgen
- de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheid aanwenden

Inhoud

1 Chronologie
1.1 historisch referentiekader van de prehistorie tot en met de klassieke oudheid
- de begrippen prehistorie en protohistorie: definiëring en duiding
- het domein en de techniek van de archeologie
- feiten en fictie over het ontstaan en de geologische geschiedenis van de aarde
- van niet-menselijke en menselijke primaten: over de afstamming en de evolutie van de mens
- de ontwikkelingsgeschiedenis van de mens:
- van voedselverzamelaar tot voedselproducent: focus op het proces van de neolithisatie en de impact ervan
- taal en schrift
- kunst en cultuur
- op weg naar beschaving: de metaaltijden en het ontstaan van de eerste complexe samenlevingen
- focus: de Kelten
- definiëring en duiding bij het begrip ‘stroomculturen’
- studie van de ontwikkelingsvoorwaarden van de vier Stroomculturen
- Egypte: focus op geografie, economie, historische ontwikkeling, maatschappelijk en geestelijk leven
- Egypte: situering in de ontwikkelingsgeschiedenis van de mens en zijn beschaving
- Mesopotamië: focus op geografie, historische patronen en historische ontwikkeling
- Mesopotamië: situering in de ontwikkelingsgeschiedenis van de mens en zijn beschaving
- overzicht van de ontwikkelingen op het vlak van de verschillende maatschappelijke domeinen tijdens de Dark Ages, de Archaïsche periode, de Klassieke periode en de Hellenistische periode van de Griekse Klassieke Oudheid
- de plaats van Hellas en de Helleense en Hellenistische wereld in de wereldgeschiedenis
- overzicht van de ontwikkelingen op het vlak van de verschillende maatschappelijke domeinen tijdens de vroegste Romeinse geschiedenis en de Koningstijd, de vroege, volle en late Republiek en de Keizertijd van de Romeinse Klassieke Oudheid
- de plaats van Rome en het Romeinse wereldrijk in de wereldgeschiedenis
- de ondergang van het Romeinse Rijk en de laat-antieke tijd als overgang naar de middeleeuwen in Europa

2 Introductie op historische en informatievaardigheden
- oefeningen/opdrachten rond leren 'lezen'
- leesopdracht historisch wetenschappelijk werk
- opdracht Informatievaardigheden: opzoeken en verwerken van historische informatie
- begeleide studie-opdrachten

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Atlas van de algemene en Belgische geschiedenis
  • De Oudheid - Grieken en Romeinen in de context van de wereldgeschiedenis
  • Een kennismaking met de oude wereld
  • Kleine geschiedenis van de vooruitgang
  • Onder het oog van de zonnegod

Evaluatie

Indien de deadline van een opdracht niet wordt gerespecteerd, kunnen de punten niet worden opgenomen in het geheel.

De evaluatieoverzichten omschrijven de precieze regeling.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen85% schriftelijk examen chronologie en leesopdracht WRIGHT
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten15% examentaak informatievaardigheden
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen85% mondeling examen chronologie en leesopdracht
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten15% examentaak informatievaardigheden