Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Frans 1


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_2636
Studiepunten 7 Studietijd 210 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Kayobotsi Nadine

Onderwijstaal

  • Nederlands
  • Frans

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindtermen Frans van het S.O. behaald hebben (niveau B1 Europees Referentiekader). Bereid zijn te communiceren in het Frans in en buiten de lessen. Gesproken en geschreven Frans vrij vlot verstaan. Interesse vertonen voor de Franse taal en cultuur.

Eindcompetentie

BALSO_01BALSO_01 - Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.01BALSO_01.01 - De leraar kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via raadpleging van het leerplan, observatie, bevraging mentor, en kennis over de ontwikkeling van jongerenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.02BALSO_01.02 - De leraar kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.03BALSO_01.03 - De leraar kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.04BALSO_01.04 - De leraar kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten en bordschema’s, en kan zelf een leerlijn uitzettenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.05BALSO_01.05 - De leraar kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creërenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.06BALSO_01.06 - De leraar kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvormGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.07BALSO_01.07 - De leraar kan een krachtige, ervaringsgerichte leeromgeving voorbereiden en realiseren, waarin welbevinden en betrokkenheid worden nagestreefd en waarin aandacht is voor de heterogeniteit binnen de leergroep.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.08BALSO_01.08 - De leraar kan observatie en proces- en productevaluatie voorbereiden, in de vorm van een toets, taak, examen en alternatieve assessmentvorm, individueel en indien nodig in team.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.11BALSO_01.11 - De leraar kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met het taalbeheersingsniveau van de leerlingen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.12BALSO_01.12 - De leraar kan omgaan met de diversiteit van de leergroep.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

INHOUDELIJK EXPERT:
1. De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
1.4 Leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten: Leerinhouden Franse grammatica en woordenschat concreet kunnen verwoorden
1.6 Individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen: informatie over leermiddelen terugvinden, raadplegen en aanpassen

3. De leraar als inhoudelijk expert:
3.1 Basiskennis beheersen en recente evoluties in verband met domeinspecifieke kennis en vaardigheden opvolgen: Franse taal beheersen en zelfstandig bijwerken, recente evoluties volgen.
3.2 De verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden: Luister- en spreekvaardigheid beheersen en bijwerken a.h.v. authentieke voorbeelden. Leesvaardigheid stimuleren d.m.v. authentieke teksten.

4. De leraar als organisator:
4.2 Een soepel en efficiënt lesverloop creëren, passend in een tijdsplanning vanuit het oogpunt van de leraar en de lerende: Oefeningen, taken en lectuur inplannen en voorbereiden.
4.3. Op correcte wijze administratieve taken uitvoeren: stipt en nauwkeurig zijn in het maken van een taken.

10. De leraar als cultuurparticipant:
10.1 Actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen:
kritisch omgaan met informatie

TAALCOMPETENTIES:
4. Schriftelijk vragen en opdrachten formuleren
Non-verbaal: de student heeft een natuurlijke, expressieve en enthousiaste houding.
De student hanteert een duidelijk bordschrift.

OVERIGE:
Verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het maken van taken.

Inhoud

- Communicatieve vaardigheden: mondelinge oefeningen tijdens de contacturen + schriftelijke taken (rédactions)Taalkunde: Grammaire 2000 (tot p.74) - Basisvaardigheden: essentiële grammaticale kennis - Woordenschat: Vocabulaire 2000 (zelfstudie) - Taak over Wallonië - Persoonlijke lectuur

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Exercices 2000
  • Grammaire 2000 (incl. cd-rom)

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen20%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen50%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie30%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen50%