Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Engels 1
Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs |
2010-11 |
nvt |
BALSO_2637 |
7 |
210 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Oefensessie
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Groepswerk
- Zelfstudie
Begincompetentie
- eindtermen Engels secundair onderwijs / ERK: B1
- interesse voor de Engelse taal en cultuur
- bereidheid tot bijhouden/bijwerken taalbeheersing buiten de contacturen
Eindcompetentie
BALSO_03 | BALSO_03 - Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expert | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.01 | BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_10 | BALSO_10 - Functioneel geheel 10: De leraar als cultuurparticipant | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11 | BALSO_11 - Taalcompetenties van de leraar | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.01 | BALSO_11.01 - De leraar heeft een goede non-verbale taal: hij/zij heeft een natuurlijke, expressieve en enthousiaste houding. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.07 | BALSO_11.07 - De leraar kan een uiteenzetting geven voor leerlingen om te informeren, activeren of overtuigen op verschillende manieren, met schriftelijke ondersteuning in schrift en beeld | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.09 | BALSO_11.09 - De leraar kan verschillende soorten teksten op verschillende manieren en voor verschillende doelen (informeren, activeren, overtuigen, …) vertellen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.10 | BALSO_11.10 - De leraar kan verschillende soorten teksten (verhaal, gedicht, sprookje, …) op verschillende manieren (gewoon, vertellend, dramatiserend, interactief) en voor verschillende doelen (informeren, activeren, overtuigen, …) voorlezen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.11 | BALSO_11.11 - De leraar kan verschillende soorten gesprekken (leerlingenbespreking, evaluatie- of functioneringsgesprek,…) voeren met volwassenen over de klas- en schoolcontext | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.12 | BALSO_11.12 - De leraar kan een presentatie op verschillende manieren (interactief, kort, lang) houden voor volwassen gesprekspartners over de klas- en schoolcontext, met behulp van ondersteuning in schrift en beeld | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.13 | BALSO_11.13 - De leraar kan specifieke soorten teksten (lesvoorbereidingen, notities,…) voor het functioneren op klas- en schoolniveau, voor de eigen professionalisering en voor communicatieve doeleinden schrijven | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12 | BALSO_12 - Attitudes | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.03 | BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.04 | BALSO_12.04 - Leergierigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.06 | BALSO_12.06 - Zin voor samenwerking | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.07 | BALSO_12.07 - Verantwoordelijkheidszin | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
BALSO 03: De leraar als inhoudelijk expert
1. Communicatieve vaardigheden: studenten...
- begrijpen actuele Engelstalige documenten en verscheidene tekstsoorten;
- beheersen lees- en luisterstrategieën en kunnen documenten bondig samenvatten, bespreken en er vragen bij formuleren;
- nemen op een vlotte en correcte wijze deel aan een gesprek over onderwerpen van algemeen-maatschappelijk en cultureel belang;
- geven een presentatie over algemene onderwerpen en/of cultuur en literatuur;
- kunnen een vlotte tekst schrijven in het Engels (een samenvatting, bespreking of verslag).
2. Taalkundige component: studenten...
- beheersen de basiswoordenschat van het Engels en werken zelfstandig aan de systematische verwerving en uitbreiding hiervan;
- herkennen verschillende taalregisters, idiomatische uitdrukkingen en moedertaalinterferentie;
- kunnen woordenschat verklaren van de teksten die gelezen worden;
- beheersen de fundamentele regels van de Engelse spraakkunst;
- formuleren een regel correct, duidelijk en volledig;
- stellen een regel beknopt en visueel voor;
- passen de regels automatisch toe in spreek- en schrijfopdrachten;
- zoeken onderdelen die (nog) niet behandeld werden zelfstandig op in een naslagwerk.
BALSO 10: de leraar als cultuurparticipant
Studenten volgen de actualiteit in de Engelstalige wereld en verruimen hun kennis via literaire en niet-literaire teksten en audiovisueel materiaal; ze lezen zelfstandig een aantal boeken, artikels, kortverhalen, ... om hun taal- en cultuurkennis uit te breiden en om kennis te maken met verschillende genres.
BALSO 11: Taalcompetenties van de leraar
Studenten...
- hebben een goede non-verbale taal en een natuurlijke, expressieve en enthousiaste houding;
- kunnen een uiteenzetting geven;
- kunnen verschillende soorten teksten vertellen, voorlezen, begrijpen en schrijven;
- kunnen een gesprek voeren;
- kunnen een interactieve presentatie houden, met ondersteuning van schrift en beeld.
- Bij het bovenstaande maken ze gebruik van het Engels als voertaal.
BALSO 12: Attitudes
- kritische ingesteldheid / leergierigheid: studenten tonen een ruime interesse voor de Engelse taal en cultuur en zijn bereid zich op de hoogte te houden van de actualiteit; ze oefenen zelfstandig hun luister- en leesvaardigheid door regelmatig de Engelstalige media te volgen; ze kijken kritisch naar eigen werk.
- organisatievermogen: studenten bepalen zelfstandig of in groep een methodische aanpak bij opdrachten en presentaties.
- zin voor samenwerking: studenten werken in groep bij (tekst)bespreking, presentaties, enz.
- verantwoordelijkheidszin: studenten nemen zelf verantwoordelijkheid op voor het afwerken en indienen van opdrachten.
Inhoud
1. COMMUNICATIEVE VAARDIGHEDEN
Strategieën m.b.t. vaardigheden: o.a. skimmen, scannen, oriënterend en intensief luisteren; verscheidene tekstsoorten (vb. essay, verslag); gesprek, presentatie.
2. TAALKUNDIGE COMPONENT
2.1 Woordenschat: basiswoordenschat m.b.t. verscheidene thema’s (o.a. travelling, environment, weather, nature, education, work, politics); taalregisters, idiomatische uitdrukkingen, moedertaalinterferentie (o.a. 'false friends').
2.2 Grammatica: introductie tot de Engelse grammatica en bijhorende metataal; in het eerste jaar ligt de nadruk op het werkwoord (tenses, irregular verbs, verb classes, modality, conditional tenses). De oefeningen uit English Grammar in Use en Grip on Grammar worden vnl. zelfstandig gemaakt. Grammatica kan occasioneel aan bod komen n.a.v. lectuur of taalvaardigheidstraining.
3. CULTURELE COMPONENT
- kennis van de Engelstalige wereld, meerbepaald de Britse eilanden;
- literatuur (o.a. kortverhalen, jeugdliteratuur, verhaalanalyse, ...);
- woordenschat, inhoud, bespreking en situering van teksten en boeken die gelezen worden;
- cultuur wordt voor een deel gekoppeld aan woordenschat (zie 2.1: geography, politics, education, media).
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- An A to Z of Common Errors
- Britain for Learners of English.
- English Grammar In Use (with answers and cd-rom)
- Grip on Grammar
- Grip on Grammar - Exercises (incl. cd-rom)
- Longman Dictionary of Contemporary English + DVD
- Spark Grammar Summary
- Van Dale middelgroot woordenboek Engels-Nederlands
- Van Dale middelgroot woordenboek Nederlands-Engels
- What's What?
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Het eindresultaat is niet noodzakelijk een optelsom van de verschillende punten; een zwaar tekort (7/20 of minder) op het mondelinge deel kan leiden tot een vermindering van het eindcijfer, ook al is het schriftelijke examen ruim voldoende (en omgekeerd).
Bij het mondelinge examen wordt rekening gehouden met zowel inhoud als presentatie (structuur van het antwoord, vlot en correct taalgebruik, uitspraak, expressiviteit en communicatieve vaardigheid).
Indien de deadline van een opdracht niet wordt gerespecteerd, kunnen de punten niet worden opgenomen in het geheel.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 60% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 20% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 20% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 60% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 20% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 20% | |