Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Economie 1
Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs |
2010-11 |
nvt |
BALSO_3169 |
7 |
210 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Groepswerk
- Oefensessie
- Zelfstudie
Begincompetentie
Geen specifieke voorkennis vereist. Van de kandidaten wordt wel verwacht dat ze interesse hebben in het actueel sociaal-economisch gebeuren en dat ze beschikken over voldoende zelfdiscipline, alsook over het vermogen tot logisch redeneren.
Eindcompetentie
BALSO_03 | BALSO_03 - Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expert | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.01 | BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_10 | BALSO_10 - Functioneel geheel 10: De leraar als cultuurparticipant | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_10.02 | BALSO_10.02 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het sociaal-economische domein | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.07 | BALSO_11.07 - De leraar kan een uiteenzetting geven voor leerlingen om te informeren, activeren of overtuigen op verschillende manieren, met schriftelijke ondersteuning in schrift en beeld | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.12 | BALSO_11.12 - De leraar kan een presentatie op verschillende manieren (interactief, kort, lang) houden voor volwassen gesprekspartners over de klas- en schoolcontext, met behulp van ondersteuning in schrift en beeld | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.15 | BALSO_11.15 - De leraar is er zich bewust van dat schriftelijk werkmateriaal, bestemd voor leerlingen en andere partners binnen het schoolgebeuren, foutloos moet zijn, en slaagt er in dit te realiseren | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12 | BALSO_12 - Attitudes | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.01 | BALSO_12.01 - Beslissingsvermogen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.03 | BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.04 | BALSO_12.04 - Leergierigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.06 | BALSO_12.06 - Zin voor samenwerking | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.07 | BALSO_12.07 - Verantwoordelijkheidszin | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
Handelseconomie: -> De student heeft inzicht in een ganse reeks regels die van toepassing zijn op de Belgische handelaars. -> De student kan de vele aspecten van handel uitleggen en hun onderling verband weergeven. -> De student toont het be aan van overheidsinstellingen en kredietinstellingen ten dienste van de handelaar. Algemene economie: -> De student maakt zich een economisch begrippenapparaat (micro-economie) eigen om zo een globale kijk te krijgen op het economisch aspect van onze samenleving. Een goede beheersing van deze begrippen is primordiaal. -> De student leert de sociaal-economische realiteit begrijpen. -> De student begrijpt de economische wetmatigheden. -> Hij denkt na over sociaal-economische verschijnselen. -> De student leert de gegevens uit zijn leefwereld ordenen in logische en samenhangende verbanden. -> De student plaats de leerstof binnen de economische realiteit (door voorbeelden te geven, door vergelijkingen te maken,…) -> De student is in staat om zelf een economische redenering op te bouwen aan de hand van oefeningen. Boekhouden: -> De student heeft inzicht in de basisbeginselen van het dubbel boekhouden. -> Hij berekent facturen en creditnota's en registreert de handelsverrichtingen; ->Hij is vertrouwd met de denkmethodes en de administratieve aspecten van het boekhouden. -> De student kan de boekingen beredeneren en hij kan het waarom van de boekingen formuleren.
Inhoud
Economie 1 bestaat uit 3 onderdelen: handelseconomie, algemene economie 1 en boekhouden. HANDELSECONOMIE Deel I 1. Inleiding: ontstaan van de onderneming, de bedrijfskolom, indeling van de bedrijven, berekening van de waarde van de productie 2. De zelfstandige beroepen 3. Verplichtingen van de handelaar bij de oprichting van een onderneming 4. Verplichtingen bij de uitbating van een onderneming 5. Handelsovereenkomsten 6. Overheidssteun aan kleine ondernemingen 7. Instanties ten dienste van de handel 8. Risico's nemen en beheersen. 9. Schaal van de onderneming 10. Maatschappelijk verantwoord ondernemen Deel II 1. De fasen van de koop 2. De kredietinstrumenten 3. De beleggingsmiddelen ALGEMENE ECONOMIE 1. Inleidende begrippen 2. Het consumentengedrag 3. Het producentengedrag 4. Marktvormen en prijsvorming BOEKHOUDEN 1. Het systeem van dubbel boekhouden: de grondbeginselen 2. De aan- en verkoopcyclus met hun uitgaven- en inkomstenstroom: berekenen en boeken van aan- en verkoopfacturen en van in- en uitgaande creditnota's.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Betaalmiddelen in België
- Boekhouden voor het beleid
- Economie Vandaag 2010
Evaluatie
Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de verschillende deelvakken.
Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één of meerdere delen):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
* 8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
* 9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 90% | Handelseconomie 25 % + Algemene economie 35 % + Boekhouden 30 %. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | Handelseconomie 35 % + Algemene economie 35 % + Boekhouden 30 %. | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 10% | Handelseconomie |