Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Biologie 2
Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs |
2010-11 |
nvt |
BALSO_3156 |
8 |
240 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijsvorm
- Studiereis/excursie
- Hoorcollege
- Practicum
- Groepswerk
- Zelfstudie
Begincompetentie
Zie Biologie 1
Eindcompetentie
BALSO_01.01 | BALSO_01.01 - De leraar kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via raadpleging van het leerplan, observatie, bevraging mentor, en kennis over de ontwikkeling van jongeren | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.02 | BALSO_01.02 - De leraar kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.04 | BALSO_01.04 - De leraar kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten en bordschema’s, en kan zelf een leerlijn uitzetten | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.05 | BALSO_01.05 - De leraar kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creëren | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.06 | BALSO_01.06 - De leraar kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvorm | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.01 | BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.02 | BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.03 | BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgeven | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_04.04 | BALSO_04.04 - De leraar kan een stimulerende, gezonde, milieuvriendelijkeen werkbare klasruimte creëren (materialen worden op veilige wijze door leerlingen gebruikt en nadien opgeruimd, …) , rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
Leraar als inhoudelijk expert:
3.1 Inzicht verwerven in het functioneren van planten en dieren als organisme en binnen een levensgemeenschap. Inzicht verwerven in de indeling van het dierenrijk, met nadruk op de bouw en voeding van gewervelden
3.3 In de lesvoorbereidingen verwijzen naar eindtermen, leerplannen, bronnen, ...
Leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
1.1 De beginsituatie van leerlingen en leergroep kunnen achterhalen door raadplegen van het leerplan
1.2 Doelstellingen kunnen kiezen en formuleren voor de lessen
1.4 Leerinhouden kunnen structureren en vertalen in leerstappen, opdrachten, bordschema's
1.5 Aangepaste methodische aanpak kunnen uitwerken en verantwoorden
1.6 Aangepaste leermiddelen kunnen selecteren en uitwerken met een hoge dosis 'aanschouwelijkheid'
Leraar als organisator:
4.4 Een experiment of dissectie kunnen opzetten en uitvoeren
Inhoud
Inhoudelijk expert:
1. Overzicht van het dierenrijk met extra aandacht voor de vertebraten
2. Stelsels bij mens en zoogdieren: Huid en huidstructuren - Spijsverteringsstelsel (+ voeding) - Skelet
3. Plant, dier en milieu (excursies)
Vakdidactiek:
1. Leermiddelen en didactische werkvormen van het biologieonderwijs
2. Gebruik van leerplannen, eindtermen en handboeken. Ontwerpen en gebruiken van werkbladen.
3. Specifieke didactiek: determinatie, microscopie, observatie, dissectie, excursie, ...
4. Opstellen van lesvoorbereidingen Biologie
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Inhoudelijk expert
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Vakdidactiek
Online studiemateriaalOpdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Samenstelling van het eindcijfer:
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0,1,2,3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 bedraagt
Inhoudelijk expert |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | | Vakdidactiek |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |