Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Biologie 2


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_3156
Studiepunten 8 Studietijd 240 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Cauwenberghs Peter

Onderwijsvorm

  • Studiereis/excursie
  • Hoorcollege
  • Practicum
  • Groepswerk
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Zie Biologie 1

Eindcompetentie

BALSO_01.01BALSO_01.01 - De leraar kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via raadpleging van het leerplan, observatie, bevraging mentor, en kennis over de ontwikkeling van jongerenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.02BALSO_01.02 - De leraar kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.04BALSO_01.04 - De leraar kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten en bordschema’s, en kan zelf een leerlijn uitzettenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.05BALSO_01.05 - De leraar kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creërenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.06BALSO_01.06 - De leraar kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvormGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.02BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.03BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04.04BALSO_04.04 - De leraar kan een stimulerende, gezonde, milieuvriendelijkeen werkbare klasruimte creëren (materialen worden op veilige wijze door leerlingen gebruikt en nadien opgeruimd, …) , rekening houdend met de veiligheid van de leerlingenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

Leraar als inhoudelijk expert:

3.1 Inzicht verwerven in het functioneren van planten en dieren als organisme en binnen een levensgemeenschap. Inzicht verwerven in de indeling van het dierenrijk, met nadruk op de bouw en voeding van gewervelden

3.3 In de lesvoorbereidingen verwijzen naar eindtermen, leerplannen, bronnen, ...



Leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:

1.1 De beginsituatie van leerlingen en leergroep kunnen achterhalen door raadplegen van het leerplan

1.2 Doelstellingen kunnen kiezen en formuleren voor de lessen

1.4 Leerinhouden kunnen structureren en vertalen in leerstappen, opdrachten, bordschema's

1.5 Aangepaste methodische aanpak kunnen uitwerken en verantwoorden

1.6 Aangepaste leermiddelen kunnen selecteren en uitwerken met een hoge dosis 'aanschouwelijkheid'



Leraar als organisator:

4.4 Een experiment of dissectie kunnen opzetten en uitvoeren

Inhoud

Inhoudelijk expert:

1. Overzicht van het dierenrijk met extra aandacht voor de vertebraten

2. Stelsels bij mens en zoogdieren: Huid en huidstructuren - Spijsverteringsstelsel (+ voeding) - Skelet

3. Plant, dier en milieu (excursies) 



Vakdidactiek:

1. Leermiddelen en didactische werkvormen van het biologieonderwijs

2. Gebruik van leerplannen, eindtermen en handboeken. Ontwerpen en gebruiken van werkbladen.

3. Specifieke didactiek: determinatie, microscopie, observatie, dissectie, excursie, ...

4. Opstellen van lesvoorbereidingen Biologie

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Vakdidactiek
  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
  • Evaluatie

    Samenstelling van het eindcijfer:

    1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore

    2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:

    *8/20 indien een deelscore 0,1,2,3 of 4 op 20 bedraagt

    *9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 bedraagt

    Inhoudelijk expert
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%
    Vakdidactiek
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%