BALSO_01 | BALSO_01 - Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.01 | BALSO_01.01 - De leraar kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via raadpleging van het leerplan, observatie, bevraging mentor, en kennis over de ontwikkeling van jongeren | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.03 | BALSO_01.03 - De leraar kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.06 | BALSO_01.06 - De leraar kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvorm | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.07 | BALSO_01.07 - De leraar kan een krachtige, ervaringsgerichte leeromgeving voorbereiden en realiseren, waarin welbevinden en betrokkenheid worden nagestreefd en waarin aandacht is voor de heterogeniteit binnen de leergroep. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.10 | BALSO_01.10 - De leraar kan in overleg met collega's deelnemen aan zorgverbredingsinitiatieven en die laten aansluiten bij de totaalbenadering van de school. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.11 | BALSO_01.11 - De leraar kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met het taalbeheersingsniveau van de leerlingen. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.12 | BALSO_01.12 - De leraar kan omgaan met de diversiteit van de leergroep. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.13 | BALSO_01.13 - De leraar kan leer- en ontwikkelingsprocessen opzetten en realiseren vanuit een vakoverschrijdende invalshoek | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.14 | BALSO_01.14 - De leraar kan leerlingen laten nadenken over hun eigen leerproces door oriëntatie op een taak, het maken van een planning, het zoeken naar leer- en oplossingsstrategieën, uitkomsten te verifiëren en het leerproces bij te sturen. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02 | BALSO_02 - Functioneel geheel 2: De leraar als opvoeder | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.01 | BALSO_02.01 - De leraar kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op school | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.01.1 | BALSO_02.01.1 - De leraar kan bewust contact nemen met de leerlingen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.01.2 | BALSO_02.01.2 - De leraar kan activiteiten inbouwen waarin sociale vaardigheden worden geoefend en waar communicatie, ook over gevoelens en waarden, mogelijk is | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.01.3 | BALSO_02.01.3- De leraar kan luisteren naar gevoelens bij leerervaringen, fouten maken toelaten, positieve relaties tussen leerlingen stimuleren, voldoende feedback geven | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.02 | BALSO_02.02 - De leraar kan de emancipatie van de leerlingen bevorderen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.03 | BALSO_02.03 - De leraar kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.04 | BALSO_02.04 - De leraar kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.05 | BALSO_02.05 - De leraar kan adequaat omgaan met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met leerlingen met gedragsmoeilijkheden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.06 | BALSO_02.06 - De leraar kan het fysieke en geestelijke welzijn van de leerlingen bevorderen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03 | BALSO_03 - Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expert | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.03 | BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgeven | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.05 | BALSO_03.05 - De leraar kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen, door hier in de lesvoorbereiding rekening mee te houden en naar te verwijzen (eindtermen, leerplandoelstellingen en jaarplannen) en door tijdens de les verwijzingen te maken naar voorkennis, andere vakken, ... | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_04 | BALSO_04 - Functioneel geheel 4: De leraar als organisator | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_04.01 | BALSO_04.01 - De leraar kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen door gestructureerd op te treden, door het geven van duidelijke instructies, grenzen te stellen en deze te doen naleven | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_05 | BALSO_05 - Functioneel geheel 5: De leraar als innovator/onderzoeker | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_05.02 | BALSO_05.02 - De leraar kan uit artikels uit praktijkpublicaties informatie selecteren om de eigen klaspraktijk mee te verrijken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_05.03 | BALSO_05.03 - De leraar kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_05.03.2 | BALSO_05.03.2 - De leraar kan de essentiële aspecten uit het pedagogisch-didactisch handelen formuleren | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_06 | BALSO_06 - Functioneel geheel 6: De leraar als partner van ouders/verzorgers | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_06.01 | BALSO_06.01 - De leraar kan zich informeren over en discreet omgaan met gegevens over de leerling | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_06.02 | BALSO_06.02 - De leraar kan met ouders/verzorgers communiceren over het kind in de school op basis van overleg met collega's of externen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_06.04 | BALSO_06.04 - De leraar kan met ouders/verzorgers een gesprek voeren over opvoeding en onderwijs | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_07 | BALSO_07 - Functioneel geheel 7: De leraar als lid van een schoolteam | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_07.01 | BALSO_07.01 - De leraar kan overleggen en samenwerken binnen het schoolteam | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_07.02 | BALSO_07.02 - De leraar kan binnen het team over een taakverdeling overleggen en de afspraken naleven | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_08 | BALSO_08 - Functioneel geheel 8: De leraar als partner van externen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_08.01 | BALSO_08.01 - De leraar kan met hulp van collega's contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_08.01bis | BALSO_08.01bis - De aspirant-leraar kan contacten leggen met stagescholen en mentoren op een commmunicatief correcte wijze | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_08.02 | BALSO_08.02 - De leraar kan met de hulp van collega's de nodige relaties met organisaties initiëren, uitbouwen en onderhouden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_08.03 | BALSO_08.03 - De leraar kan met het oog op gelijkeonderwijskansen en in overleg met collega's, contacten leggen, communiceren en samenwerken met de brede sociaal-culturele sector | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_09 | BALSO_09 - Functioneel geheel 9: De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_09.01 | BALSO_09.01 - De leraar kan deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema’s | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_09.02 | BALSO_09.02 - De leraar kan dialogeren over het beroep van de leraar en de plaats ervan in de samenleving | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_10 | BALSO_10 - Functioneel geheel 10: De leraar als cultuurparticipant | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_10.01 | BALSO_10.01 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het sociaal-politieke domein | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_10.03 | BALSO_10.03 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het levensbeschouwelijke domein | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_10.04 | BALSO_10.04 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het cultureel-esthetische domein | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_10.05 | BALSO_10.05 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het (cultureel)-wetenschappelijke domein | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11 | BALSO_11 - Taalcompetenties van de leraar | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.03 | BALSO_11.03 - De leraar kan gesprekken voeren met leerlingen, zowel individueel als in groep, over onderwerpen die door alle partners kunnen aangebracht worden, en in het bijzonder over leerinhouden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.07 | BALSO_11.07 - De leraar kan een uiteenzetting geven voor leerlingen om te informeren, activeren of overtuigen op verschillende manieren, met schriftelijke ondersteuning in schrift en beeld | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.11 | BALSO_11.11 - De leraar kan verschillende soorten gesprekken (leerlingenbespreking, evaluatie- of functioneringsgesprek,…) voeren met volwassenen over de klas- en schoolcontext | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.12 | BALSO_11.12 - De leraar kan een presentatie op verschillende manieren (interactief, kort, lang) houden voor volwassen gesprekspartners over de klas- en schoolcontext, met behulp van ondersteuning in schrift en beeld | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12 | BALSO_12 - Attitudes | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.01 | BALSO_12.01 - Beslissingsvermogen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.02 | BALSO_12.02 - Relationele gerichtheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.03 | BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.04 | BALSO_12.04 - Leergierigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.05 | BALSO_12.05 - Organisatievermogen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.06 | BALSO_12.06 - Zin voor samenwerking | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.07 | BALSO_12.07 - Verantwoordelijkheidszin | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.08 | BALSO_12.08 - Flexibiliteit | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.09 | BALSO_12.09 - Inlevingsvermogen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.10 | BALSO_12.10 - Zorgzaamheid (bekommerd zijn) | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.11 | BALSO_12.11 - Voorkomendheid (bescheidenheid, gezonde durf, beleefdheid) | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |