BALSO_01 | BALSO_01 - Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.01 | BALSO_01.01 - De leraar kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via raadpleging van het leerplan, observatie, bevraging mentor, en kennis over de ontwikkeling van jongeren | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.04 | BALSO_01.04 - De leraar kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten en bordschema’s, en kan zelf een leerlijn uitzetten | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.07 | BALSO_01.07 - De leraar kan een krachtige, ervaringsgerichte leeromgeving voorbereiden en realiseren, waarin welbevinden en betrokkenheid worden nagestreefd en waarin aandacht is voor de heterogeniteit binnen de leergroep. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.10 | BALSO_01.10 - De leraar kan in overleg met collega's deelnemen aan zorgverbredingsinitiatieven en die laten aansluiten bij de totaalbenadering van de school. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.11 | BALSO_01.11 - De leraar kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met het taalbeheersingsniveau van de leerlingen. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.12 | BALSO_01.12 - De leraar kan omgaan met de diversiteit van de leergroep. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.14 | BALSO_01.14 - De leraar kan leerlingen laten nadenken over hun eigen leerproces door oriëntatie op een taak, het maken van een planning, het zoeken naar leer- en oplossingsstrategieën, uitkomsten te verifiëren en het leerproces bij te sturen. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.01 | BALSO_02.01 - De leraar kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op school | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.01.1 | BALSO_02.01.1 - De leraar kan bewust contact nemen met de leerlingen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.01.2 | BALSO_02.01.2 - De leraar kan activiteiten inbouwen waarin sociale vaardigheden worden geoefend en waar communicatie, ook over gevoelens en waarden, mogelijk is | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.01.3 | BALSO_02.01.3- De leraar kan luisteren naar gevoelens bij leerervaringen, fouten maken toelaten, positieve relaties tussen leerlingen stimuleren, voldoende feedback geven | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.02 | BALSO_02.02 - De leraar kan de emancipatie van de leerlingen bevorderen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.03 | BALSO_02.03 - De leraar kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.04 | BALSO_02.04 - De leraar kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.05 | BALSO_02.05 - De leraar kan adequaat omgaan met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met leerlingen met gedragsmoeilijkheden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.06 | BALSO_02.06 - De leraar kan het fysieke en geestelijke welzijn van de leerlingen bevorderen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.01 | BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.02 | BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_04.01 | BALSO_04.01 - De leraar kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen door gestructureerd op te treden, door het geven van duidelijke instructies, grenzen te stellen en deze te doen naleven | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_05.01 | BALSO_05.01 - De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…) | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_05.02 | BALSO_05.02 - De leraar kan uit artikels uit praktijkpublicaties informatie selecteren om de eigen klaspraktijk mee te verrijken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_05.03 | BALSO_05.03 - De leraar kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_05.03.2 | BALSO_05.03.2 - De leraar kan de essentiële aspecten uit het pedagogisch-didactisch handelen formuleren | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_06.01 | BALSO_06.01 - De leraar kan zich informeren over en discreet omgaan met gegevens over de leerling | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_06.02 | BALSO_06.02 - De leraar kan met ouders/verzorgers communiceren over het kind in de school op basis van overleg met collega's of externen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_06.03 | BALSO_06.03 - De leraar kan in overleg met het team communiceren met de ouders/verzorgers over het klas- en schoolgebeuren, rekening houdend met de diversiteit tussen de ouders | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_06.04 | BALSO_06.04 - De leraar kan met ouders/verzorgers een gesprek voeren over opvoeding en onderwijs | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_06.05 | BALSO_06.05 - De leraar kan in Standaardnederlands of naargelang van de context in een ander passend register, adequaat in interactie treden met ouders en verzorgers | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_07.01 | BALSO_07.01 - De leraar kan overleggen en samenwerken binnen het schoolteam | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_07.03 | BALSO_07.03 - De leraar kan de eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in het team bespreekbaar maken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_08.01 | BALSO_08.01 - De leraar kan met hulp van collega's contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_08.01bis | BALSO_08.01bis - De aspirant-leraar kan contacten leggen met stagescholen en mentoren op een commmunicatief correcte wijze | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_08.02 | BALSO_08.02 - De leraar kan met de hulp van collega's de nodige relaties met organisaties initiëren, uitbouwen en onderhouden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_08.03 | BALSO_08.03 - De leraar kan met het oog op gelijkeonderwijskansen en in overleg met collega's, contacten leggen, communiceren en samenwerken met de brede sociaal-culturele sector | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_09.01 | BALSO_09.01 - De leraar kan deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema’s | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_09.02 | BALSO_09.02 - De leraar kan dialogeren over het beroep van de leraar en de plaats ervan in de samenleving | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_10.03 | BALSO_10.03 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het levensbeschouwelijke domein | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_10.04 | BALSO_10.04 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het cultureel-esthetische domein | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_10.05 | BALSO_10.05 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het (cultureel)-wetenschappelijke domein | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11 | BALSO_11 - Taalcompetenties van de leraar | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.07 | BALSO_11.07 - De leraar kan een uiteenzetting geven voor leerlingen om te informeren, activeren of overtuigen op verschillende manieren, met schriftelijke ondersteuning in schrift en beeld | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.11 | BALSO_11.11 - De leraar kan verschillende soorten gesprekken (leerlingenbespreking, evaluatie- of functioneringsgesprek,…) voeren met volwassenen over de klas- en schoolcontext | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.12 | BALSO_11.12 - De leraar kan een presentatie op verschillende manieren (interactief, kort, lang) houden voor volwassen gesprekspartners over de klas- en schoolcontext, met behulp van ondersteuning in schrift en beeld | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.15 | BALSO_11.15 - De leraar is er zich bewust van dat schriftelijk werkmateriaal, bestemd voor leerlingen en andere partners binnen het schoolgebeuren, foutloos moet zijn, en slaagt er in dit te realiseren | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12 | BALSO_12 - Attitudes | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.01 | BALSO_12.01 - Beslissingsvermogen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.02 | BALSO_12.02 - Relationele gerichtheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.03 | BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.04 | BALSO_12.04 - Leergierigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.05 | BALSO_12.05 - Organisatievermogen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.06 | BALSO_12.06 - Zin voor samenwerking | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.07 | BALSO_12.07 - Verantwoordelijkheidszin | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.08 | BALSO_12.08 - Flexibiliteit | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.09 | BALSO_12.09 - Inlevingsvermogen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.10 | BALSO_12.10 - Zorgzaamheid (bekommerd zijn) | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.11 | BALSO_12.11 - Voorkomendheid (bescheidenheid, gezonde durf, beleefdheid) | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |