Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Opvoedkunde
Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs |
2010-11 |
nvt |
BALSO_671 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Grimon Anne
- De Doncker Caroline
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs met extra nadruk op vakoverschrijdende eindtermen sociale vaardigheden.
Eindcompetentie
BALSO_01 | BALSO_01 - Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.01 | BALSO_01.01 - De leraar kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via raadpleging van het leerplan, observatie, bevraging mentor, en kennis over de ontwikkeling van jongeren | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.10 | BALSO_01.10 - De leraar kan in overleg met collega's deelnemen aan zorgverbredingsinitiatieven en die laten aansluiten bij de totaalbenadering van de school. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02 | BALSO_02 - Functioneel geheel 2: De leraar als opvoeder | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.01 | BALSO_02.01 - De leraar kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op school | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.01.1 | BALSO_02.01.1 - De leraar kan bewust contact nemen met de leerlingen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.02 | BALSO_02.02 - De leraar kan de emancipatie van de leerlingen bevorderen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.05 | BALSO_02.05 - De leraar kan adequaat omgaan met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met leerlingen met gedragsmoeilijkheden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_05 | BALSO_05 - Functioneel geheel 5: De leraar als innovator/onderzoeker | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_05.03 | BALSO_05.03 - De leraar kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_07 | BALSO_07 - Functioneel geheel 7: De leraar als lid van een schoolteam | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_07.01 | BALSO_07.01 - De leraar kan overleggen en samenwerken binnen het schoolteam | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_07.02 | BALSO_07.02 - De leraar kan binnen het team over een taakverdeling overleggen en de afspraken naleven | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_07.03 | BALSO_07.03 - De leraar kan de eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in het team bespreekbaar maken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_08 | BALSO_08 - Functioneel geheel 8: De leraar als partner van externen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_08.01 | BALSO_08.01 - De leraar kan met hulp van collega's contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11 | BALSO_11 - Taalcompetenties van de leraar | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.13 | BALSO_11.13 - De leraar kan specifieke soorten teksten (lesvoorbereidingen, notities,…) voor het functioneren op klas- en schoolniveau, voor de eigen professionalisering en voor communicatieve doeleinden schrijven | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12 | BALSO_12 - Attitudes | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.02 | BALSO_12.02 - Relationele gerichtheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.05 | BALSO_12.05 - Organisatievermogen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.06 | BALSO_12.06 - Zin voor samenwerking | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.1 De beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (comp.niveau 1)
--> De student kent de ontwikkeling van de tiener op lichamelijk, psychologisch, cognitief, seksueel en moreel gebied.
--> De student kent de voornaamste kenmerken van tieners met bepaalde zorgbehoeften (ADHD, dyslexie, autisme, Gilles de la Tourette, hoogbegaafdheid, faalangst, ...)
1.10 De leerkracht kan in overleg met collega's deelnemen aan zorgverbredingsinitiatieven en die laten aansluiten bij de totaalbenadering van de school (comp. niveau 1)
--> De student kent het gelijke onderwijskansendecreet, het leerzorgkader en de bepalingen rond inclusief en geïntegreerd onderwijs.
Functioneel geheel 2: De leraar als opvoeder
2.1 In overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op school. (comp.niveau 1)
--> De student kan zijn lessen afstemmen op het ontwikkelingsniveau en de persoonlijke situatie van leerlingen.
2.2 De emancipatie van de leerlingen bevorderen met het oog op optimaliseren van onderwijskansen. (comp.niveau 1)
--> De student kan zijn onderwijsaanbod afstemmen op het ontwikkelingsniveau en de persoonlijke situatie van elke leerling.
2.5 Adequaat omgaan met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met leerlingen met gedragsmoeilijkheden. (comp.niveau 1)
--> De student geeft een aantal tips voor de aanpak van leerlingen met bepaalde zorgbehoeften in een klassituatie(ADHD, dyslexie, Autisme, Tourette, hoogbegaafdheid, faalangst,...).
Functioneel geheel 5: De leraar als innovator- de leraar als onderzoeker
5.3. Het eigen functioneren bevragen en bijsturen. (comp.niveau 2)
--> De student bevraagt zijn samenwerkingsvaardigheden bij het maken van een opdracht.
Functioneel geheel 7: De leraar als lid van een schoolteam
7.1 Overleggen en samenwerken binnen het schoolteam (comp.niveau 2)
--> De student werkt in een taakgerichte groep op flexibele, nauwkeurige en vlotte wijze aan een opdracht.
--> De student beoordeelt op kritische wijze zichzelf en zijn medestudenten op het gebied van samenwerking.
7.2 In het team over een taakverdeling overleggen en deze naleven (comp.niveau 2)
--> De student spreekt met zijn groepsgenoten een werkwijze en taakverdeling af en leeft deze ook na.
--> De student beoordeelt op kritische wijze zichzelf en zijn medestudenten op de mate waarin men de taakverdeling is nagekomen.
Functioneel geheel 8: De leraar als partner van externen
8.1 Contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden. (comp.niveau 2)
--> De student kent de belangrijkste organisaties die hulpverlening aanbieden voor tieners en leerlingen met zorgbehoeften.
--> De student kan deze organisaties op een correcte wijze contacteren.
--> De student kan doelgericht communiceren met deze organisaties.
Inhoud
1 De ontwikkelingspsychologie van de puber en adolescent
1.1 Wat is ontwikkeling? Wat is adolescentiepsychologie?
1.2 De ontwikkeling van de tiener op lichamelijk vlak: lichamelijke groei, verruimde cognitieve mogelijkheden, ontwikkeling in het morele denken
1.3 De ontwikkeling van de tiener op seksueel gebied: seksuele ervaringen bij tieners, seksuele opvoeding op school, lesgeven over thema's als homoseksualiteit en tienerzwangerschappen
1.4 De ontwikkeling van een identiteit en zelfbeeld bij de tiener: hoe ontwikkelt een tiener zijn identiteit op een stabiele wijze? Wat is het aandeel van ouders en de peergroep hierin? Welke identiteitsproblemen kunnen ontstaan?
1.5 Hoe houden we als leerkracht in ons pedagogisch-didactisch handelen rekening met de ontwikkeling van tieners?
2 Zorgverbreding
2.1 De wetgeving in Vlaanderen m.b.t. gelijke onderwijskansen, het leerzorgkader, inclusie, geïntegreerd onderwijs.
2.2 Bestuderen van de problematiek van leerlingen met extra zorgbehoeften. Volgende problematieken komen aan bod:
- dyslexie/dyscalculie
- autisme
- syndroom van Gilles de la Tourette
- hoogbegaafdheid
- faalangst
- ADHD
2.3 Hoe stemmen we als leerkracht ons pedagogisch-didactisch handelen af op deze doelgroep?
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Evaluatie
De beoogde competenties worden voor 40% permanent geëvalueerd tijdens de lesmomenten of d.m.v. taken. Het te laat indienen van taken wordt verrekend in het eindtotaal. De takenkaarten die bij de cursus gevoegd zijn, omschrijven de precieze regeling.
Clausule:
'Elk onderdeel telt mee in het eindtotaal volgens het aangegeven percentage: het examen over de onderdelen adolescentiepsychologie en zorgverbreding voor 60% en de permanente evaluatie rond het onderdeel 'kinderen met zorgbehoeften' voor 40%. In geval van een zwaar tekort op één of beide van deze onderdelen zal dit het totaal resultaat als volgt beïnvloeden.
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 40% | Het onderdeel 'kinderen met zorgbehoeften' | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 60% | De onderdelen adolescentiepsychologie en zorgverbreding | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 40% | Het onderdeel 'kinderen met zorgbehoeften' | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 60% | De onderdelen adolescentiepsychologie en zorgverbreding |