Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Communicatieve vaardigheden 1


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_3165
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • De Coninck Kristof
  • Kelly Niomi
  • Timmerman Joke

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Zelfstudie
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties secundair onderwijs Nederlandse taalvaardigheid.
Eindcompetenties secundair onderwijs met in het bijzonder de vakoverschrijdende eindtermen leren leren en sociale vaardigheden.

Eindcompetentie

BALSO_01BALSO_01 - Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.01BALSO_01.01 - De leraar kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via raadpleging van het leerplan, observatie, bevraging mentor, en kennis over de ontwikkeling van jongerenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.11BALSO_01.11 - De leraar kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met het taalbeheersingsniveau van de leerlingen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05BALSO_05 - Functioneel geheel 5: De leraar als innovator/onderzoekerGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.03BALSO_05.03 - De leraar kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_07BALSO_07 - Functioneel geheel 7: De leraar als lid van een schoolteamGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_07.05BALSO_07.05 - De leraar kan in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met alle leden van het schoolteamGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11BALSO_11 - Taalcompetenties van de leraarGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.01BALSO_11.01 - De leraar heeft een goede non-verbale taal: hij/zij heeft een natuurlijke, expressieve en enthousiaste houding.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.04BALSO_11.04 - De leraar kan teksten beoordelen op toegankelijkheid voor zijn leerlingen en kan die teksten zo nodig via mondelinge en schriftelijke ingrepen toegankelijk makenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.05BALSO_11.05 - De leraar kan mondeling opdrachten geven met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoeringGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.06BALSO_11.06 - De leraar kan schriftelijk vragen en opdrachten formuleren met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoeringGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.09BALSO_11.09 - De leraar kan verschillende soorten teksten op verschillende manieren en voor verschillende doelen (informeren, activeren, overtuigen, …) vertellenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.10BALSO_11.10 - De leraar kan verschillende soorten teksten (verhaal, gedicht, sprookje, …) op verschillende manieren (gewoon, vertellend, dramatiserend, interactief) en voor verschillende doelen (informeren, activeren, overtuigen, …) voorlezenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12BALSO_12 - AttitudesGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.01BALSO_12.01 - BeslissingsvermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.02BALSO_12.02 - Relationele gerichtheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.03BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.04BALSO_12.04 - LeergierigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.05BALSO_12.05 - OrganisatievermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.06BALSO_12.06 - Zin voor samenwerkingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.07BALSO_12.07 - VerantwoordelijkheidszinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.08BALSO_12.08 - FlexibiliteitGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen


De student verwoordt de theoretische basis om de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep via observatie en bevraging te achterhalen en om een klasproces te observeren .


De student bespreekt de theoretische basis om met leerlingen doelgericht gesprekken te voeren, om feedback mondeling en schriftelijk te formuleren en om een heldere uiteenzetting te geven, al of niet ondersteund met visuele of andere hulpmiddelen. De student kan vertellen en voorlezen, en is zich daarbij bewust van zijn eigen mogelijkheden om die vaardigheden optimaal in te zetten en eventuele beperkingen te compenseren. De student hanteert een correct Nederlands zowel mondeling als schriftelijk. Hij is zich bewust van de verwachtingen wat betreft het gebruik van het Standaardnederlands, kent zijn eigen werkpunten en weet hoe hij vooruitgang kan boeken. Dit toont hij aan in zijn portfolio. De student maakt verslagen waarbij hij rekening houdt met: juiste spelling, correcte grammatica, vlotte stijl en aangepast lay-out. De student geeft een presentatie waarbij hij rekening houdt met: non-verbale aspecten, stemgebruik,taalgebruik, aangepast materiaal en opbouw.


De leraar als innovator en onderzoeker


De student kan zijn eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen en heeft inzicht in de vaardigheid feedback, waarbij hij de spelregels bij feedback geven en feedback ontvangen uitvoerig kan bespreken. Onder begeleiding van lectoren kan hij deze vaardigheid in een veilige klassituatie ten toon spreiden. Langs deze feedback kan hij de communicatieve vaardigheden van medestudenten en ook zijn eigen communicatieve vaardigheden bespreekbaar maken. De student kan kritisch kijken naar zijn eigen leerproces. Aan de hand van eigen praktijkervaringen en door gebruik te maken van de feedback van anderen, formuleert hij voor zichzelf nieuwe werkpunten en stuurt hij zijn eigen leertraject bij. Dit alles is te vinden in zijn portfolio. Hij ziet ook in hoe hij zijn eigen competenties verder kan ontwikkelen. Hij krijgt een zicht op de relevante en toegankelijke informatiebronnen (boeken, tijdschriften, het internet,…), weet waar hij betrouwbare informatie (onder andere over correct taalgebruik, in het bijzonder de Woordenlijst Nederlandse Taal -online- en de Leidraad Nederlandse Taal -online-) kan vinden. Deze informatiebronnen kan hij kritisch bekijken en raadplegen. Een weerslag hiervan is te vinden in het portfolio.


De leraar als lid van een schoolteam


De student verwoordt de theoretische basis rond volgende communicatievaardigheden: spreken, luisteren, een verzoek doen, observeren, feedback geven en feedback krijgen. De student past deze kennis ook toe in een veilige klassituatie en zal aldus onder begeleiding van lectoren de eigen aanpak – alsook die van anderen – in een groep bespreekbaar kunnen maken.


De student is zich bewust van de verwachtingen wat betreft het gebruik van het Standaardnederlands, kent zijn eigen werkpunten en weet hoe hij vooruitgang kan boeken. De student kan een korte, heldere uiteenzetting geven en daarbij flexibel gebruik maken van ondersteuning in schrift en beeld. De student hanteert een correct Nederlands zowel mondeling als schriftelijk (klassikale presentatie, zakelijke e-mail, belang van beleefde en verzorgde interactie met docent, mentor en schoolhoofd ). De student maakt verslagen waarbij hij rekening houdt met: juiste spelling, correcte grammatica, vlotte stijl en aangepast lay-out. De student geeft een presentatie waarbij hij rekening houdt met: non-verbale aspecten, stemgebruik, taalgebruik, aangepast materiaal en opbouw


De student heeft een permanente aandacht voor de volgende attitudes:


o A1 beslissingsvermogen


o A2 relationele gerichtheid


o A3 kritische ingesteldheid


o A4 leergierigheid


o A5 organisatievermogen


o A6 zin voor samenwerking


o A7 verantwoordelijkheidszin



o A8 flexibiliteit

Inhoud

NEDERLANDSE TAALVAARDIGHEID

- Stemgebruik en uitspraak

- Voorlezen en vertellen

- Beoordelen en toegankelijk maken van teksten, tekststructuren kunnen herkennen en ontleden

- Spelling, grammatica, tekstopbouw

- Definiëren, analyseren en kunnen duiden van non-verbale communicatie en paraverbale communicatie, zowel in de klas als bij oefeningen op video



COMMUNICATIE BINNEN EEN ONDERWIJSCONTEXT

- Definiëren van communicatie

- Een nieuw communicatiemodel

- Motieven om te communiceren

- Waarnemen en observeren

- Luisteren en parafraseren

- Een assetief verzoek formuleren

- Feedback geven en krijgen

- Mondelinge examens afleggen

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Uitrustings- en werkmateriaal

  • Softwarepakket nederlandse spelling

Evaluatie

Opmerking: Het eindresultaat is niet noodzakelijk een optelsom van de verschillende punten. Een zwaar tekort op het mondelinge deel kan bijvoorbeeld leiden tot een vermindering van het eindcijfer, ook al is het schriftelijke examen ruim voldoende (en omgekeerd). Bij het mondelinge examen wordt rekening gehouden met zowel inhoud als presentatie (structuur van het antwoord, vlot en correct taalgebruik, uitspraak, expressiviteit en communicatieve vaardigheid).

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen30%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen30%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen50%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Portfolio20%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Portfolio20%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen50%