Begincompetentie
De student heeft een positieve leerhouding en staat open voor reflectie.
De student kan zowel schriftelijk als mondeling zijn gedachten op heldere wijze verwoorden.
Eindcompetenties secundair onderwijs.
Leerresultaten
- De student ontwerpt een overzichtelijk bordschema.
- De student kan informatie over leermiddelen terugvinden en raadplegen - onder meer met behulp van informatietechnologie -, rekening houdend met de specifieke noden van de doelgroep en van individuele leerlingen. Desgevallend kan hij de leermiddelen ook aanpassen aan de doelgroep en de omstandigheden. De ondersteunende kennis omvat kennis van leerprocessen en de kenmerken van een adequate en motiverende leeromgeving, inclusief de rol van een aangepast taalgebruik daarin.
- De student kan (multimediale) leermiddelen en werkvormen kiezen en ze afstemmen op de doelstellingen, rekening houdend met individuele verschillen. De aandacht van leerlingen vasthouden en interesse wekken
- De student boeit door een aangepast stem- en taalgebruik en een dynamische houding een publiek bij het vertellen over een bepaald thema.
- De student kan suggesties verwoorden om onderwijs toegankelijk(er) te maken voor een intercultureel doelpubliek.
- De student past de reflectiecyclus van Korthagen toe op zijn leerervaringen als student lerarenopleiding secundair onderwijs.
- De student reflecteert a.h.v. de reflectiecyclus van Korthagen over zijn leerervaringen als student lerarenopleiding secundair onderwijs.
- De student heeft een visie over de essentiële vaardigheden van een goede leerkracht.
- De student kan de basiscompetenties van de leraar secundair onderwijs in praktijksituaties benoemen.
- De student kan zijn eigen kwaliteiten en werkpunten als toekomstige leerkracht bespreken. Taalcompetenties
- De student gebruikt een adequate en correcte mondelinge en schriftelijke taal en heeft aandacht voor het belang van non-verbale communicatie. De student heeft een natuurlijke, expressieve en enthousiaste houding
- De student straalt een positieve lichaamstaal uit. De student hanteert een duidelijk bordschrift - De student ontwerpt een overzichtelijk bordschema.
- De student kan expressief vertellen, aangepast aan de situatie, het doel en aan het begripsniveau en de belevingswereld van de leerlingen.
- De student brengt de inhoud met een gepaste verbale (stemgebruik, vlot, gestructureerd, rijk taalgebruik,…) en non-verbale ondersteuning (mimiek, beweging, voorwerpen,…).
- De student kan expressief voorlezen, aangepast aan de situatie, het doel en aan het begripsniveau en de belevingswereld van de leerlingen.
- De student kan zijn voorlezen flexibel aanpassen, inspelend op de reacties van de leerlingen en op de situaties.
Inhoud
‘Toolshop’ (modulair) - 1 SP
Een aantal technische vaardigheden, die de basis vormen van het handelen als leraar worden hier getraind. Rekening houdend met de opties genomen door de departementsdirectie in het ICT – prioriteitenplan van het departement Lerarenopleiding van de Katholieke Hogeschool Mechelen, wordt het verwerven van een aantal ICT–vaardigheden (inloggen op het KHM–netwerk, e-mailen, Word, Excel, Powerpoint, E-leren, via webdetective veilige/onveilige internetsites detecteren) in deze toolshop centraal gesteld. Daarnaast worden ook aan een aantal vaardigheden, die de studenten nodig zullen hebben tijdens hun stagemomenten (maken van transparanten en bordschema's, werken met fotokopietoestellen,…) of tijdens de verdere opleiding (werken met bibliotheekcatalogus, refereren naar bibliografische werken,…) onder de aandacht van de toekomstige leerkrachten gebracht.
‘Basisvaardigheden’ (wekelijkse colleges) - 3 SP
Door middel van enkele thema's word je tijdens de colleges intensief getraind in een aantal pedagogisch-didactische en communicatieve vaardigheden.
Thema 1: Wat is een goede leerkracht voor jou?
- welke eigenschappen heeft jouw ideale leraar?
- wat is een subjectieve onderwijstheorie en hoe ziet de jouwe eruit?
- wat zijn de basiscompetenties die jij als toekomstige leerkracht moet verwerven?
- welke zijn de kerncompetenties inzake taalgebruik en houding bij een goede leerkracht?
Thema 2: Wie ben jij als leerkracht?
- wat is je professioneel zelfverstaan?
- wat zijn je eigen kwaliteiten als leerkracht?
- op welke wijze kan ik mijn kernkwaliteiten als leerkracht creatief presenteren?
- wat is reflecteren en waarom is het belangrijk in een lerarenopleiding?
Thema 3: Wat is een goede les?
- hoe maak ik een goede lesvoorbereiding?
Thema 4: Intercultureel onderwijs
- op welke wijze kan ik mijn onderwijs toegankelijker maken voor een intercultureel publiek?
Thema 5: Drama en expressie
- hoe kan ik mijn verbaal en non- verbaal taalgebruik en lichaamshouding als leerkracht nog verbeteren?
- hoe kan ik mijn empathisch vermogen nog beter ontwikkelen?
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
De beoogde competenties worden voor 100% permanent geëvalueerd tijdens de lesmomenten of d.m.v. taken. Het te laat indienen van taken wordt verrekend in het eindtotaal. De takenkaarten die bij de cursus gevoegd zijn, omschrijven de precieze regeling.
Uitzonderingsregel
In geval een zwaar tekort op één onderdeel (de toolshop of één van de examenopdrachten voor 'Basisvaardigheden') maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden; toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. bij gewogen gemiddelden - berekend op basis van de algemene regel - kleiner dan 9/20 of groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore
2. bij gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |