Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Office cases - personeelsomgeving


Studiepunten0Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Ameye Christien
  • Van Den Bossche Inge
  • Ameye Christien

Onderwijsvorm

  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Office tools 1 infoverwerving en –verwerking
Office tools 2 dataverwerking en presentaties

Eindcompetentie

1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. 1. De student bepaalt zelfstandig welke gegevens noodzakelijk zijn om interne bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen en werkt hiervoor de nodige documenten uit.
2. De student analyseert en structureert verkregen cijfermateriaal uit de boekhoudafdeling tot bedrijfsinformatie voor het personeel. De student verwerkt deze tot een afgewerkt document in de gepaste huisstijl.
3. De student heeft oog voor de geheimhouding van personeelsinformatie en beveiligt, indien noodzakelijk, de digitale informatie.
4. De student beseft hoe belangrijk de juistheid van informatie is voor een personeelsdienst en handelt deze correct af.
5. De student verwerkt zelfstandig de gegevens in databanken tot onmiddellijk bruikbare informatie met behulp van de juiste tools in Access.
6. De student ontwikkelt een routine bij het up-to-date houden en raadplegen van databankbestanden in Access.

2.A. Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.
1. De student bespreekt en argumenteert, na een grondige zelfstandige analyse van een verkregen opdracht, oplossingen voor het gestelde probleem. Deze bespreking gebeurt voornamelijk in klasverband.
2. De student corrigeert bestaande lange documenten en past ze aan door gebruik te maken van geavanceerde functies in Word.
3. De student maakt op een correcte manier formulieren, rapporten, ... aan met nauwkeurige naleving van de huisstijl van een firma.

3.B. Hij kan daarvoor werkbare procedures opstellen: voor zichzelf, voor medewerkers, voor de leidinggevende en op die manier ook het doelgerichte, planmatige handelen bij anderen bevorderen.
3.C. De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.
1. De student automatiseert de personeelsadministratie door gebruik te maken van gespecialiseerde functies in Word en Excel en Access.
2. De student analyseert bij elke beroepsspecifieke probleemsituatie vooreerst de stappen die hij moet ondernemen om de opdracht tot een goed einde te brengen. Na een klassikale bespreking en verantwoording werkt de student vervolgens zo zelfstandig mogelijk de opdracht uit.
3. De student gebruikt bij het opstellen van brieven en formulieren nuttige geavanceerde functies in Word.

4.A. Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie, strategie van het management begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.
4.B. Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering.
1. Door het aanbieden van bedrijfsgerichte cases binnen een personeelsdienst van een bedrijf leert de student bedrijfsgericht te denken en te redeneren.
2. De student redeneert vanuit inzicht actief mee bij de uitwerking van opdrachten en geeft advies betreffende informatieverwerking en –beheer evenals de organisatie van de personeelsadministratie.
3. De student denkt en handelt klantgericht, ook naar het personeel binnen het bedrijf.

5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. 5.B. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
1. De student bouwt ivm verschillende beroepsspecifieke cases uit het domein 'Interne communicatie' een kwaliteitsvolle redenering op en lost deze op met creativiteit en flexibiliteit waarbij hij correctheid en volledigheid nastreeft.
2. De student werkt op een efficiënte en geïntegreerde manier met de MS-Office-pakketten Word, Excel en Powerpoint. De student verantwoordt de keuze van het gebruikte pakket en wordt zich bewust van het belang en het nut van deze software binnen de beroepscontext.
3. De student neemt steeds een kritische houding aan bij de keuze van het toepassingspakket voor het oplossen van een opdracht waarbij de functionaliteiten van elk pakket worden afgewogen om zo de opdracht zo efficiënt mogelijk uit te werken.
4. De student werkt op een efficiënte manier met MS Access en aanvaardt dat systematische zelfstudie in het kader van latere professionele activiviteiten een noodzakelijke manier van werken is.

Inhoud

Werkzaam op een personeelsdienst zullen verschillende realistische opdrachten tot een goed einde moeten worden gebracht.
Enkele voorbeelden:
- Uitwerken van een personeelsbrochure
- Updaten van opleidingscursus
- Informatieverwerking op een personeelsdienst
- Automatisatie van het personeelswerk
- Werken met een databank

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Integratie MS Office in cases

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
MS Access
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
  • Evaluatie

    Integratie MS Office in cases
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen met computer100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met computer100%
    MS Access
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen met computer100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer100%