Hoofdpagina | Bachelor in het informatiemanagement en de informatiesystemen

Project 2


Studiepunten6Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Rutten Kathleen
  • Vanelderen Robert

Onderwijsvorm

  • Practicum

Begincompetentie

Eindcompetenties Project 1.

Eindcompetentie

Eindcompetenties:

1. Beroepsrol: Informatiebeheerder.
1.B. De jonge professional organiseert de informatie.
1.1. De jonge professional bepaalt de concrete informatie- en communicatiebehoefte, op basis van de strategische, tactische en/of operationele plannen van de opdrachtgever.


2. Beroepsrol: Communicator.

2.B. De jonge professional bepaalt voor een vooropgestelde boodschap en doelgroep de aangewezen communicatiekanalen en vormt daarvoor een geschikte communicatiestructuur.
2.2. De jonge professional kan zijn project vlot duiden, alsook de wijze waarop de invulling ervan tot stand kwam. Hij geeft een onderbouwde presentatie over de inhoudelijke, technische en financiële facetten van het werk.
2.7. De jonge professional bepaalt voor een specifieke boodschap en doelgroep, de meest geschikte communicatiekanalen.

3. Beroepsrol: Organisator/Coördinator.
3.B. De jonge professional plant zijn werk in tijd, stelt prioriteiten en haalt deadlines, ook als hij onder (zware) stress staat.
3.3. De jonge professional maakt een werkplanning op en volgt deze ook effectief.
3.4. De jonge professional leert efficiënt te blijven functioneren onder (redelijk) zware werkdruk.

4. Beroepsrol: Beleidsadviseur- Ondernemer.
4.A. De jonge professional begrijpt de visie en managementstrategie en vat de draagwijdte ervan zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.
4.1. De jonge professional formaliseert inhoudelijke, technische en financiele facetten van het werk (business-case) in een offerte.

5. Beroepsrol: Kwaliteitsbewaker.

5.A. De jonge professional staat bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
5.5. De jonge professional begrijpt een probleemsituatie van een eindgebruiker en komt via een systematische aanpak tot een al dan niet tijdelijke oplossing.
5.7. De jonge professional denkt ok lateraal (=breed).

6. Beroepsrol: Creator.
6.E De jonge professional vertaalt interactieve scenario’s naar een functionele en ergonomische user interface.
6.2. De jonge professional past de principes van grafische vormgeving toe.
6.4. De jonge professional verwoordt, visualiseert en presenteert zijn ideeen en ontwerpen.

Inhoud

De student kan conceptueel denken en zijn ideeën visualiseren en communiceren naar zijn opdrachtgevers toe.
Hij kan zich inleven in een doelgroep en stelt de gebruikte beeldtaal af op deze doelgroep.
Student voert onderzoek i.f.v. zijn opdracht en visualiseert de resultaten op een grafisch verantwoorde manier.
Hij maakt daarvoor gebruik van verschillende media en houdt rekening met de specifieke eisen die daarbij van toepassing zijn.

Tijdens het projectwerk gaan de studenten aan de slag met de technische en grafische uitwerking van hun project. Ze kunnen hiermee aantonen dat ze de verworven kennis in de verschillende theoretische en praktische vakken, maar ook van hun eigen vooronderzoek, tot een geheel kunnen integreren.
Tijdens het projectwerk moeten de studenten hun kennis uitdiepen op zelfstandige basis en/of onder begeleiding van één of meerdere docenten.

De student wordt verondersteld zijn kennis uit te diepen onder beperkte begeleiding van één of meerdere docenten.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans praktisch niet mogelijk.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Portfolio100%