Hoofdpagina | Bachelor in het informatiemanagement en de informatiesystemen
Actualia
Docenten
Onderwijsvorm
Eindcompetentie
1. BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDER
1.A. De jonge professional spoort met de gepaste ICT-tools alle soorten informatiebronnen op, selecteert daarin efficiënt de relevante gegevens, verwerkt deze tot in beroepscontext direct bruikbare informatie en doet deze doorstromen naar anderen.
1.10. De jonge professional wendt spontaan en exploratief nieuwe technieken en softwarepakketten aan binnen de beroepscontext.
2. BEROEPSROL: COMMUNICATOR
2.B. De jonge professional bepaalt voor een vooropgestelde boodschap en doelgroep de aangewezen communicatiekanalen en vormt daarvoor een geschikte communicatiestructuur
2.1. De jonge professional communiceert vlot, durft vragen stellen, kan probleemoplossend denken en durft hulp inroepen bij het bespreken van een opdracht.
2.6. De jonge professional documenteert beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen en communiceert deze zowel aan specialisten als aan leken (zowel schriftelijk als via een presentatie).
5. BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER
5.A. De jonge professional staat bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
5.B. De jonge professional levert bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
5.1. De jonge professional ontwikkelt en bekwaamt zich en blijft alert voor nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied.
5.3. De jonge professional bouwt een kwaliteitsvolle redenering, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten.
5.7. De jonge professional denkt ook lateraal (=breed).
6. BEROEPSROL: CREATOR
6.A De jonge professional heeft interesse in maatschappelijke en culturele ontwikkelingen en hij spiegelt deze aan zijn eigen opdracht en werk.
6.B De jonge professional is steeds op zoek naar werk van andere ontwerpers en aanverwante disciplines in een internationale context.
Inhoud
De bedoeling van dit vak is actuele topics aan bod te laten komen.
Dit zal gebeuren aan de hand van een aantal lezingen en workshops waarin de nadruk zal liggen op de nieuwste ontwikkelingen op het vlak van interactieve productontwikkeling in de breedste betekenis van het woord.
Tijdens de lezingen zal er ook aandacht besteed worden aan de doorstroom van informatie uit onderzoek gedaan in Memori (de onderzoeksgroep van de KHMechelen) en andere onderzoeksinstellingen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
De studenten kiezen in groep een onderwerp naar keuze en onderzoeken hiervan (na goedkeuring) de stand van zaken.
Hierover stellen ze een paper samen die het gekozen onderwerp in de beroepscontext plaatst, de relevante informatie bundelt , een praktische kijk geeft op mogelijkheden en kansen van het onderzochte thema binnen het vakgebied.
De exacte samenstelling van de paper is afhankelijk van het onderwerp, daarom stellen de studenten eerst een korte inhoud voor en bepalen in samenspraak met de verantwoordelijke docent de benadering en uitwerking.
Op het einde van het academiejaar worden deze papers gebundeld in een 'state of the business' en ter beschikking gesteld van alle studenten.
De papers worden beoordeeld op hun relevantie, volledigheid, kritische kijk en bruikbaarheid.
De student wordt beoordeeld op zijn inbreng bij het tot stand komen van de paper (op basis van een peer-evaluation) en kennis van het gekozen thema/onderwerp.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 100% |