Hoofdpagina | Bachelor in het informatiemanagement en de informatiesystemen
Zingeving, ethiek en deontologie 2
Docenten
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Hoorcollege
- Oefensessie
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindcompetenties zoals geformuleerd in Zingeving, ethiek en deontologie 1
Eindcompetentie
5. BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER
5.A. De jonge professional staat bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
5.B. De jonge professional levert bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
Voor de rol van kwaliteitsbewaker betekent dit:
5.10. De jonge professional onderkent ethische, deontologische en maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext en neemt hierbij een beredeneerd standpunt in.
5.3. De jonge professional bouwt een kwaliteitsvolle redenering, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten.
5.11. De jonge professional benadert creatief en daadkrachtig de beroepsspecifieke problemen (bv. operationele problemen bij implementatie van een nieuw systeem).
Dit betekent:
1. De student geeft invulling aan de notie integriteit als professionele verantwoordelijkheid.
2. De student analyseert op een systematische wijze beroepseigen morele dilemma’s en integriteitkwesties.
3. De student beschrijft de verschillende managamentstrategieën en -instrumenten die integriteit in een organisatie kunnen verankeren.
4. De student heeft inzicht in de hedendaagse stromingen van maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzame ontwikkeling.
Inhoud
We onderzoeken de ethische en maatschappelijke aspecten van de informatietechnologie. Dit doen we in drie stappen die onderling verbonden zijn: 1. Ethisch oordelen in een complexe bedrijfssituatie; 2. Bedrijven tussen winst en waarden; 3. Een kritische kijk op de vrije markteconomie.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | | 100% |