Hoofdpagina | Bachelor in het informatiemanagement en de informatiesystemen
Keuzemodule: ICT-applicatie ontwikkeling
Docenten
Onderwijsvorm
- Werkcollege
- Hoorcollege
- Practicum
- Zelfstudie
Begincompetentie
De eindtermen van de opleidingsonderdelen: Programmeren 1, Webtechnologie 1, Website automatisatie
Eindcompetentie
INFORMATIEBEHEERDER
1.C. De jonge professional organiseert de informatie-infrastructuur.
1.2. De jonge professional zet functionele specificaties om naar een praktische implementatie.
1.3. De jonge professional stelt functionele specificaties op en zet deze om in passende proces- en gegevensarchitecturen (= de ICT-architectuur).
1.5. De jonge professional vertaalt technische specificaties naar een procedureel of object-georiënteerd script.
1.7. De jonge professional maakt in een Client/Server omgeving een applicatie volgens een gescheiden lagenmodel (3-tier), d.w.z.:
• een user interface uitwerken en beoordelen met oog voor ergonomische, functionele en communicatieve aspecten,
• bedrijfslogica implementeren met technieken zoals serverside scripting en
• een databank construeren en aanspreken volgens de geldende regels.
1.11. De jonge professional onderkent de nodige maatregelen voor systeembeveiliging en past deze toe.
Inhoud
De student krijgt een eerste kennismaking met dynamische webpagina's voor de aanmaak van een e-business site.
De eerste weken wordt een kort overzicht gegeven van:
- werking en configuratie van een webserver.
- userbeheer en security op een webserver.
- server-side-scripting aan de hand van voorbeelden.
- de bestaande scripting-componenten en hoe men deze kan toepassen.
- de koppeling tussen een website en een databank.
Bij dit alles gaat de aandacht voornamelijk naar de web-technische kant van de dynamische sites.
Na deze inleiding op dynamische webpagina's moeten de studenten deze kennis, samen met hun kennis uit andere vakken gebruiken en toepassen om een goed gestructureerde en gebruiksvriendelijke dynamische site te bouwen. De student moet zelf in staat zijn meer geavanceerde praktische problemen om te zetten in een technische oplossing.
Zo moeten de studenten na de inleiding over de werking en basisconfiguratie van een webserver in staat zijn voorgelegde scenario’s om te zetten in een bruikbare oplossing.
Daarbij zal de student, vertrekkende van de basiskennis, probleemoplossend zijn/haar kennis verder moeten uitbreiden door zelfstudie.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
De studenten moeten een proces portfolio aanleggen waarover gedurende de werkcolleges wordt gereflecteerd. De studenten werken in kleinere groepen aan een opdracht. Naast de technische oplossing van de "dynamische website", wordt de student ook beoordeeld op attitude (stiptheid, planning, teamwerk, ...) en op de wijze waarop hij/zij kennis verwerkt en deelt met anderen.
Ontwikkeling in .NET |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 100% permanente evaluatie, gebaseerd op attitude, medewerking, aanwezigheid en uitwerking van een project in ASP.NET. | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | Uitwerking van project in ASP.NET en mondelinge verdediging. | 100% | Webserverbeheer |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | | 100% |