Hoofdpagina | Bachelor in het informatiemanagement en de informatiesystemen

Actualia & capita selecta


Studiepunten0Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Vandermeiren Chris
  • Berghmans Peter

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Practicum

Begincompetentie

Informatiebeveiliging: Basiskennis 1 IMS van Bedrijfskunde, ICT en Communicatievaardigheden.

ICT/S Management: Aangezien dit verschillende topics zijn, die het huidige studiepakket aanvullen, zijn er geen specifieke begincompetenties.

Eindcompetentie

- Informatiebeveiliging: Algemene kennis van de basisprincipes van informatiebeveiliging. Afhankelijk van het afstudeertraject kan de student zich verdiepen in bepaalde deelaspecten.

- ICT/S Management: Afhankelijk van de aangebrachte topics komen uit elke beroepsrol een aantal eindcompetenties van de opleiding IMS aan bod.

1. BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDER
1.A. De jonge professional spoort met de gepaste ICT-tools alle soorten informatiebronnen op, selecteert daarin efficiënt de relevante gegevens, verwerkt deze tot in beroepscontext direct bruikbare informatie en doet deze doorstromen naar anderen.
1.B. De jonge professional organiseert de informatie.
1.C. De jonge professional organiseert de informatie-infrastructuur.

1.1. De jonge professional bepaalt de concrete informatie- en communicatiebehoefte, op basis van de strategische, tactische en/of operationele plannen van de opdrachtgever.
1.2. De jonge professional zet functionele specificaties om naar een praktische implementatie.
1.3. De jonge professional stelt functionele specificaties op en zet deze om in passende proces- en gegevensarchitecturen (= de ICT-architectuur).
1.6. De jonge professional beheert een database en een server. Dit behelst het beheer van de capaciteit, beschikbaarheid en performance.
1.8. De jonge professional modelleert gegevensstructuren in het kader van informatie-ontsluiting, en zorgt tevens voor het opladen, transformeren, cleansen en onderhouden van een datawarehouse. Via passende regels moet gezorgd worden voor JERI (Just Enough Relevant Info).
1.9. De jonge professional maakt procedures voor automatische uitvoering van taken o.a. backup’s.
De nadruk ligt op life-cycle (van creatie tot archivering) en duurzame oplossingen (procedures) en dit in tegenstelling tot one-shot oplossingen.
1.11. De jonge professional onderkent de nodige maatregelen voor systeembeveiliging en past deze toe.

2.A. De jonge professional communiceert omtrent een project zowel mondeling als schriftelijk, in Nederlands, Frans en Engels, professioneel met alle betrokken partijen
2.B. De jonge professional bepaalt voor een vooropgestelde boodschap en doelgroep de aangewezen communicatiekanalen en vormt daarvoor een geschikte communicatiestructuur.
2.1. De jonge professional communiceert vlot, durft vragen stellen, kan probleemoplossend denken en durft hulp inroepen bij het bespreken van een opdracht.
2.2. De jonge professional kan zijn project vlot duiden, alsook de wijze waarop de invulling ervan tot stand kwam. Hij geeft een onderbouwde presentatie over de inhoudelijke, technische en financiële facetten van het werk.
2.3. De jonge professional genereert op klare en klantvriendelijke wijze aanbevelingen en feedback.
2.4. De jonge professional functioneert constructief in een (multicultureel, multidisciplinair) team, met respect voor de inbreng van de anderen.
2.5. De jonge professional communiceert in Nederlands, Frans en Engels, zowel mondeling als schriftelijk, met medewerkers, klanten, opdrachtgevers, …
2.6. De jonge professional documenteert beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen en communiceert deze zowel aan specialisten als aan leken (zowel schriftelijk als via een presentatie).
2.7. De jonge professional bepaalt voor een specifieke boodschap en doelgroep, de meest geschikte communicatiekanalen.

4. BEROEPSROL: BELEIDSADVISEUR/ONDERNEMER
4.A. De jonge professional begrijpt de visie en managementstrategie en vat de draagwijdte ervan zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.
4.B. De jonge professional formuleert een advies en een verantwoording op basis van beroepsgebonden informatie en draagt zo bij tot de beleidsvoering.
4.C. Als dienstenleverancier aan interne en externe klanten handelt de jonge professional klantgericht en bewaakt hij de klantgerichtheid.

4.4. De jonge professional kweekt affiniteit met technologieën en leveranciers.
4.5. De jonge professional realiseert de doelstelling van de ITIL-servicesupport-processen (incident-, problem-, change-, release- en configurationmanagement) in een gegeven bedrijfssituatie.
4.6. De jonge professional denkt praktijkgericht over de servicedelivery-processen (capacity-, availability-, continuity-, servicelevel-management).

5.A. De jonge professional staat bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
5.B. De jonge professional levert bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
5.1. De jonge professional ontwikkelt en bekwaamt zich en blijft alert voor nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied.
5.2. De jonge professional doet aan kwaliteitszorg o.a. via het meten van resultaten (wat een bewezen positief effect heeft op kwaliteit).
5.3. De jonge professional bouwt een kwaliteitsvolle redenering, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten.
5.4. De jonge professional werkt accuraat, met aandacht voor alle relevante details.
5.5. De jonge professional begrijpt een probleemsituatie van een eindgebruiker en komt via een systematische aanpak tot een al dan niet tijdelijke oplossing.
5.6. De jonge professional spoort analytisch en gestructureerd de oorzaken van problemen op en stelt definitieve oplossingen voor.
5.7. De jonge professional denkt ook lateraal (=breed).
5.8. De jonge professional gaat discreet en ethisch om met informatie.
5.9. Wanneer de jonge professional in een (project)team functioneert, dan hanteert hij zijn inzicht in de verschillende rollen die voorkomen in zulk samenwerkingsverband.
5.10. De jonge professional onderkent ethische, deontologische en maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext en neemt hierbij een beredeneerd standpunt in.
5.11. De jonge professional benadert creatief en daadkrachtig de beroepsspecifieke problemen (bv. operationele problemen bij implementatie van een nieuw systeem).

Inhoud

- Informatiebeveiliging: De studenten leren de basisprincipes kennen van informatiebeveiliging. Hierbij worden zowel tactische normen zoals ISO 27001 en ISO 27002, als maturiteitsnormen, zoals SSE-CMM, gebruikt. Verder leren de studenten de basisprincipes van ethical hacking. Hierbij leren ze de verschillende stappen in het hacking proces. Deze competenties worden voorzien van een rode draad: Informatiebeveiliging bij lokale besturen. Hierbij worden de studenten ingelicht over de evoluties en resultaten van de gelijknamige PWO (Projectmatig Wetenschappelijk Onderzoek).

- ICT/S management: Nieuwe, nog voor de student onaangeroerde topics, aan bod te laten komen. Deze topics zijn gekozen op basis van volgende criteria: aanvullingen op het opleidingsaanbod; nieuwe trends, onderwerpen waar de ICT/S manager "van wakker ligt", ... Concreet vertaalt zich dat voornamelijk in een behandeling van mogelijke onderwerpen als information economics, Business-ICT alignment en ICT Governance, Audit (CobiT), ICT/S Management, gastlezingen, workshops en juridische begrippen in de informaticasector. Hierin komen vakoverschrijdende topics aan bod. Op deze manier zal de student verbanden leren leggen tussen onderwerpen en vakken die voor hem op het eerste zicht los van elkaar stonden. Zodoende wordt gepoogd de vakken gedurende het hele leertraject te integreren. Van de student wordt verwacht dat hij kritisch met gegevens kan omgaan en verbanden kan leggen tussen nieuwe en reeds behandelde onderwerpen. Bovendien wordt er gezocht naar markante nieuwsfeiten uit de week/weken voorafgaand aan het college en worden er verbanden en duiding gegeven bij deze ontwikkelingen.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

ICT/S Management

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Informatiebeveiliging
  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
  • Evaluatie

    ICT/S Management
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examenWanneer een gastspreker een lezing geeft, dient u verplicht aanwezig zijn, ook wanneer deze lezing op een ander moment gepland wordt dan de les (bvb 's avonds). Bij gewettigde afwezigheid dient een vervangtaak gemaak te worden. Ongewettigde afwezigheid wordt in rekening gebracht in de examenscore. (-3 punten per afwezigheid)100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%
    Informatiebeveiliging
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%