Hoofdpagina | Bachelor in het informatiemanagement en de informatiesystemen

Systeemontwikkeling 2


Studiepunten5Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Vandermeiren Chris

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

De eindcompetenties van Systeemontwikkeling 1
Een userinterface kunnen bouwen in VB.net
Bedrijfslogica op object georiënteerde manier kunnen programmeren
In een applicatie connectie kunnen leggen met een databank
De modelleertaal UML begrijpen en kunnen gebruiken
Projectmatig en iteratief werken

Eindcompetentie

De vermelde begincompetenties geïntegreerd toepassen in een systeemontwikkelingsproject.
Elk van de voorheen verworven technieken (UML, .net, projectmanagement...) moeten aangewend worden om in groep op een gestructureerde wijze een gesteld eindoel tijdig te bereiken. Hierbij is het van groot belang zowel in groep als naar de buitenwereld (docenten in dit geval) efficiënt te communiceren over de inhoud, de problemen en de voortgang van het project. Na een geslaagd project past dan een professionele presentatie van het eindproduct én van het doorgemaakte proces.
INFORMATIEBEHEERDER
1.C. De jonge professional organiseert de informatie-infrastructuur.
1.1. De jonge professional bepaalt de concrete informatie- en communicatiebehoefte, op basis van de strategische, tactische en/of operationele plannen van de opdrachtgever.
1.2. De jonge professional zet functionele specificaties om naar een praktische implementatie.
1.3. De jonge professional stelt functionele specificaties op en zet deze om in passende proces- en gegevensarchitecturen.
1.4. De jonge professional maakt nuttig gebruik van CASE-tools.
1.5. De jonge professional vertaalt technische specificaties naar een procedureel of object-georiënteerd script.
1.7. De jonge professional maakt in een Client/Server omgeving een applicatie volgens een gescheiden lagenmodel (3-tier), d.w.z.:
- een user interface uitwerken en beoordelen met oog voor ergonomische, functionele en communicatieve aspecten,
- bedrijfslogica implementeren met technieken zoals serverside scripting en
- een databank construeren en aanspreken volgens de geldende regels.
COMMUNICATOR
2.2. De jonge professional kan zijn project vlot duiden, alsook de wijze waarop de invulling ervan tot stand kwam. Hij geeft een onderbouwde presentatie over de inhoudelijke, technische en financiële facetten van het werk.
2.4. De jonge professional functioneert constructief in een (multicultureel, multidisciplinair) team, met respect voor de inbreng van de anderen.
2.6. De jonge professional documenteert beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen en communiceert deze zowel aan specialisten als aan leken.
ORGANISATOR/COORDINATOR
3.A. De jonge professional analyseert volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht, pakt deze planmatig aan en bereikt hiermee een oplossing.
Hij stelt daarvoor werkbare procedures op voor zichzelf, voor medewerkers, voor de leidinggevende en bevordert op die manier ook het doelgerichte en planmatige handelen bij anderen.
3.B. De jonge professional plant zijn werk, stelt prioriteiten en haalt deadlines, ook als hij onder (zware) stress staat.
3.1. De jonge professional gebruikt technieken van projectmanagement binnen een project.
3.2. De jonge professional onderscheidt hoofd- en bijzaken, en stelt op basis daarvan prioriteiten.
3.3. De jonge professional maakt een werkplanning op en volgt deze ook effectief.
3.4. De jonge professional blijft efficiënt functioneren onder zware werkdruk.
KWALITEITSBEWAKER
5.4. De jonge professional werkt accuraat, met aandacht voor alle relevante details.
5.5. De jonge professional begrijpt een probleemsituatie van een eindgebruiker en komt via een systematische aanpak tot een al dan niet tijdelijke oplossing.
5.9. Wanneer de jonge professional in een (project)team functioneert, dan hanteert hij zijn inzicht in de verschillende rollen die voorkomen in zulk samenwerkingsverband.

Inhoud

De studenten werken in kleine groepen aan een totaal project waarbij een volledige systeemontwikkelingscyclus wordt doorlopen. Gaande van de behoefteanalyse, tot en met een implementatie.
De student moet hierbij alle kennis gebruiken die hij/zij reeds heeft vergaard in vorige jaren, zoals bijvoorbeeld:
- inplannen en opvolgen van de projectwerking
- communicatie en presentatie technieken
- modeleren met behulp van UML
- programmeren in OO omgeving volgens een gescheiden lagen model
- opzetten van een werkbare datastructuur
- modelleren en implementeren van bedrijfslogica
- opzetten van een weldoordachte en intuïtieve user-interface
Gezien het multidisciplinair karakter van het project is er een vergaande integratie met andere projecten vanuit vakken uit een ander vakgebied. Hierbij zal elk vakgebied op zich het zelfde project vanuit een ander perspectief gaan belichten.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

De studenten werken in kleinere groepen aan een grote opdracht. Naast de technische oplossing (product), wordt de student ook beoordeeld op attitude gedurende het project (proces) en op de wijze waarop hij/zij kennis verwerkt en deelt met anderen. Voor zowel proces als product krijgt het volledige team 1 globale score. Deze globale beoordeling wordt individueel bijgestuurd door middel van peer-to-peer evaluaties en reflectie gesprekken.
(*) Het mondelinge examen (tweede examenkans) is gebaseerd op een verdere uitwerking van het project dat tijdens het jaar werd uitgewerkt.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%