Hoofdpagina | Bachelor in het informatiemanagement en de informatiesystemen
Website automatisatie
Docenten
Onderwijsvorm
- Oefensessie
- Groepswerk
- Werkcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindtermen van het opleidingsonderdeel webtechnologie 1, programmeren 1 en databanken 1
Eindcompetentie
INFORMATIEBEHEERDER
1.C. De jonge professional organiseert de informatie-infrastructuur.
1.5. De student vertaalt technische specificaties naar een procedureel of object-georiënteerd script.
COMMUNICATOR
2.B. De jonge professional bepaalt voor een vooropgestelde boodschap en doelgroep de aangewezen communicatiekanalen en vormt daarvoor een geschikte communicatiestructuur.
2.2. De jonge professional kan zijn project vlot duiden, alsook de wijze waarop de invulling ervan tot stand kwam. Hij geeft een onderbouwde presentatie over de inhoudelijke, technische en financiële facetten van het werk.
2.4. De jonge professional functioneert constructief in een (multicultureel, multidisciplinair) team, met respect voor de inbreng van de anderen.
ORGANISATOR/COÖRDINATOR
3.A. De jonge professional analyseert volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht, pakt deze planmatig aan en bereikt hiermee een oplossing.
Hij stelt daarvoor werkbare procedures op voor zichzelf, voor medewerkers, voor de leidinggevende en bevordert op die manier ook het doelgerichte en planmatige handelen bij anderen.
3.1. De jonge professional gebruikt technieken van projectmanagement binnen een project.
3.3. De jonge professional maakt een werkplanning op en volgt deze ook effectief.
KWALITEITSBEWAKER
5.A. De jonge professional staat bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
5.9. Wanneer de student in een (project)team functioneert, dan hanteert hij zijn inzicht in de verschillende rollen die voorkomen in zulk samenwerkingsverband.
CREATOR
6.E. De jonge professional vertaalt interactieve scenario’s naar een functionele en ergonomische user interface.
6.4. De jonge professional verwoordt, verantwoordt, visualiseert en presenteert zijn ideeën en ontwerpen.
6.6. De jonge professional vertaalt functionaliteit naar een ergonomisch verantwoorde vormgeving.
Inhoud
De student krijgt:
- een inleiding tot het maken van dynamische webpagina's
- een overzicht van server-side-scripting aan de hand van voorbeelden
- een overzicht van de bestaande scripting-componenten en hoe men deze kan toepassen
- de koppeling tussen een website en een databank
In het probleemgestuurde werkcollege zal de student aan de hand van een case deze technieken in de praktijk brengen. Hierbij bouwt hij/zij verschillende modulen die worden geïntegreerd in een totaal site. Bij dit alles gaat de aandacht voornamelijk naar de web-technische kant van de dynamische sites. Echter moet de student zijn kennis uit andere vakken gebruiken en toepassen om een goed gestructureerde en gebruiksvriendelijke site te bouwen.
De student zal moeten samenwerken met collega studenten, deadlines respecteren en op een duidelijke manier rapporteren/reflecteren. Hierbij is attitude een zeer belangrijke factor.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
De studenten moeten een proces portfolio aanleggen waarover gedurende de werkcolleges wordt gereflecteerd. De studenten werken in kleinere groepen aan een opdracht. Naast de technische oplossing van de dynamische website, wordt de student ook beoordeeld op attitude (stiptheid, planning, teamwerk, ...) en op de wijze waarop hij/zij kennis verwerkt en deelt met anderen.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 100% |