Hoofdpagina | Bachelor in het informatiemanagement en de informatiesystemen

Enterprise Resource Planning


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Thielemans Wouter

Onderwijsvorm

  • Practicum

Begincompetentie

De student dient inzicht te hebben in bedrijfsprocessen zoals aangebracht in Financieel Management (aankoop- en verkoopproces, logistiek en voorraadbeheer,...).

Eindcompetentie

1. INFORMATIEBEHEERDER
1.A. De jonge professional spoort met de gepaste ICT-tools alle soorten informatiebronnen op, selecteert daarin efficiënt de relevante gegevens, verwerkt deze tot in beroepscontext direct bruikbare informatie en doet deze doorstromen naar anderen.
1.B. De jonge professional organiseert de informatie.
1.C. De jonge professional organiseert de informatie-infrastructuur.
Voor de rol van informatiebeheerder betekent dit:
1.1. De jonge professional bepaalt de concrete informatie- en communicatiebehoefte, op basis van de strategische, tactische en/of operationele plannen van de opdrachtgever.
1.10. De jonge professional wendt spontaan en exploratief nieuwe technieken en softwarepakketten aan binnen de beroepscontext.

2. COMMUNICATOR
2.A. De jonge professional communiceert omtrent een project zowel mondeling als schriftelijk, in Nederlands, Frans en Engels, professioneel met alle betrokken partijen.
Voor de rol van communicator betekent dit:
2.1. De jonge professional communiceert vlot, durft vragen stellen, kan probleemoplossend denken en durft hulp inroepen bij het bespreken van een opdracht.
2.2. De jonge professional kan zijn project vlot duiden, alsook de wijze waarop de invulling ervan tot stand kwam. Hij geeft een onderbouwde presentatie over de inhoudelijke, technische en financiële facetten van het werk.
2.4. De jonge professional functioneert constructief in een (multicultureel, multidisciplinair) team, met respect voor de inbreng van de anderen.
2.6. De jonge professional documenteert beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen en communiceert deze zowel aan specialisten als aan leken (zowel schriftelijk als via een presentatie).

3. ORGANISATOR/COÖRDINATOR
3.A. De jonge professional analyseert volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht, pakt deze planmatig aan en bereikt hiermee een oplossing.
Hij stelt daarvoor werkbare procedures op voor zichzelf, voor medewerkers, voor de leidinggevende en bevordert op die manier ook het doelgerichte en planmatige handelen bij anderen.
Voor de rol van organisator/coördinator betekent dit:
3.5. De jonge professional heeft inzicht in het nut van ICT-structuren, -procedures en -standaarden als basis voor een goede werking van het bedrijf.
3.6. De jonge professional pakt "veranderingen" in het bedrijf handig aan. Change management vereist namelijk het grondig kennen van de business en het bewaren van het evenwicht tussen mens en techniek.

4. BELEIDSADVISEUR/ONDERNEMER
4.A. De jonge professional begrijpt de visie en managementstrategie en vat de draagwijdte ervan zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.
4.B. De jonge professional formuleert een advies en een verantwoording op basis van beroepsgebonden informatie en draagt zo bij tot de beleidsvoering.
4.C. Als dienstenleverancier aan interne en externe klanten handelt de jonge professional klantgericht en bewaakt hij de klantgerichtheid.
Voor de rol van beleidsadviseur/ondernemer betekent dit:
4.4. De jonge professional kweekt affiniteit met technologieën en leveranciers.
4.9. De jonge professional herkent de essentiële financiële elementen van een bedrijf (boekhouden, kostprijsberekening, budgetbeheer, …), kan deze elementen kaderen en ondersteunt ze via ICT.

5. KWALITEITSBEWAKER
5.A. De jonge professional staat bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
5.B. De jonge professional levert bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
Voor de rol van kwaliteitsbewaker betekent dit:
5.5. De jonge professional begrijpt een probleemsituatie van een eindgebruiker en komt via een systematische aanpak tot een al dan niet tijdelijke oplossing.

Inhoud

Onderstaande onderwerpen zijn niet-limitatief:
Basisbegrippen ERP: evolutie van ERP (historiek, evolutie en trends), ERP in relatie tot SCM / CRM / ...
Selectie en implementatie van ERP-projecten: marktoverzicht ERP-leveranciers, ROI van ERP.
Bedrijfsprocessen bij productie-, distributie- en dienstverlenende organisaties.
Procesmodellering.
Studenten via oefeningen in een ERP-toepassing wegwijs maken in logistieke besturingsconcepten in samenhang met andere bedrijfsprocessen.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Uitrustings- en werkmateriaal

  • Toegepaste Software

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten30%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting met computer70%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting met computer100%