Hoofdpagina | Bachelor in het informatiemanagement en de informatiesystemen
Systeemontwikkeling 1
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Een basis van OO Programmeren.
Eindcompetentie
INFORMATIEBEHEERDER
1.C. De jonge professional organiseert de informatie-infrastructuur.
1.1. De jonge professional bepaalt de concrete informatie- en communicatiebehoefte, op basis van de operationele plannen van de opdrachtgever.
1.2. De jonge professional zet functionele specificaties om naar een praktische implementatie.
1.4. De jonge professional maakt nuttig gebruik van CASE-tools voor het opstellen van zijn analyse.
1.5. De jonge professional vertaalt technische specificaties naar een object-georiënteerd script.
COMMUNICATOR
2.A. De jonge professional communiceert omtrent een project zowel mondeling als schriftelijk, in Nederlands, Frans en Engels, professioneel met alle betrokken partijen.
2.4. De jonge professional functioneert constructief in een (multicultureel, multidisciplinair) team, met respect voor de inbreng van de anderen.
2.6. De jonge professional documenteert beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen en communiceert deze zowel aan specialisten als aan leken.
ORGANISATOR/COÖRDINATOR
3.3. De jonge professional onderscheidt hoofd- en bijzaken, en stelt op basis daarvan prioriteiten.
KWALITEITSBEWAKER
5.A. De jonge professional staat bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
5.4. De jonge professional werkt accuraat, met aandacht voor alle relevante details.
5.5. De jonge professional begrijpt een probleemsituatie van een eindgebruiker en komt via een systematische aanpak tot een al dan niet tijdelijke oplossing.
5.6. De jonge professional spoort analytisch en gestructureerd de oorzaken van problemen op en stelt definitieve oplossingen voor.
5.7. De jonge professional denkt ook lateraal.
5.9. Wanneer de jonge professional in een team functioneert, dan hanteert hij zijn inzicht in de verschillende rollen die voorkomen in zulk samenwerkingsverband.
Inhoud
Basisbegrippen Systeemontwikkeling
Data analyse aan de hand van Entity Relationship.
Behoefteanalyse: Algemeen - Use Cases
UML overzicht
Analyse: Activiteitsdiagram, domein klassendiagram
Methodologie: Het Unified Process – Disciplines - Fasen
Ontwerp: Gedrag Perspectief (Communicatie, Interactiediagram); Structuur Perspectief; Toestandsdiagram; Ontwerppatronen; Component Perspectief; Distributie Perspectief
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Softwareontwikkeling met UML en Java
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
opmerking bij de permanente evaluatie:
De studenten werken in kleine groepen aan een opdracht. Naast de technische oplossing (product), wordt de student ook beoordeeld op attitude gedurende het project (proces) en op de wijze waarop hij/zij kennis verwerkt en deelt met anderen. Voor zowel proces als product krijgt het volledige team 1 globale score. Deze globale beoordeling kan door de docent individueel worden bijgestuurd op basis van het individuele proces.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen met computer | | 75% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met computer | | 100% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | Deze opdrachten worden tijdens de duur van de lessen gegeven. Deze worden afgegeven tijdens de loop van de lessen op een vooraf meegedeeld tijdstip. Niet of niet op tijd afleveren betekent een nul voor deze opdracht. | 25% |