Hoofdpagina | Bachelor in het informatiemanagement en de informatiesystemen

Methoden van onderzoek en rapportering


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Franssen Vicky Docente
  • Vandermeiren Chris

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

Geen.

Eindcompetentie

1. BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDER
1.A. De jonge professional spoort met de gepaste ICT-tools alle soorten informatiebronnen op, selecteert daarin efficiënt de relevante gegevens, verwerkt deze tot in beroepscontext direct bruikbare informatie en doet deze doorstromen naar anderen.
1.B. De jonge professional organiseert de informatie.

2. BEROEPSROL: COMMUNICATOR
2.2. De jonge professional kan zijn project vlot duiden, alsook de wijze waarop de invulling ervan tot stand kwam. Hij geeft een onderbouwde presentatie over de inhoudelijke, technische en financiële facetten van het werk.
2.6 De jonge professional documenteert beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen en communiceert deze zowel aan specialisten en aan leken. (zowel schriftelijk als via een presentatie).

3. BEROEPSROL: ORGANISATOR/COÖRDINATOR
3.1. De jonge professional gebruikt technieken van projectmanagement binnen een project.
3.2. De jonge professional onderscheidt hoofd- en bijzaken, en stelt op basis daarvan prioriteiten.


5. BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER
5.1. De jonge professional ontwikkelt en bekwaamt zich en blijft alert voor nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied.
5.3. De jonge professional bouwt een kwaliteitsvolle redenering, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten.
5.7. De jonge professional denkt ook lateraal (=breed).

Inhoud

Inhoud
1. theoretische uitleg over het practicum en hoe een (eind)project en/of onderzoek in het algemeen tot stand komt.
2. theorie over correcte methodologie van onderzoek en rapportering en de ondervonden problemen en valkuilen worden belicht, aan de hand van een real-life onderzoek/project. In casu: Crossmedia jongeren communities: think global, act local (project "vana" uitgevoerd bij onderzoekcentrum Memori in de periode 2008-2010), maar kan ook een ander lopend of afgelopen onderzoek/project zijn.
3. Practicum:
Gestructureerd opstarten van het eindwerk, dat tijdens het 3de jaar zal afgewerkt worden. Er wordt geoefend in het opbouwen van een concept, een methode, een rapportering en een presentatie.
Op het einde van het semester heeft de student een onderwerp gekozen uit zijn interessegebied, heeft een concept voor een eindwerk vastgelegd in samenspraak met de docent en heeft hieromtrent inleidende opzoekingen gedaan. De student neemt contact met een bedrijf uit de sector waarin het eindwerk thuis hoort, om af te toetsen in welke mate het onderzoeksonderwerp als "relevant" wordt bestempeld. Zo nodig, wordt het onderwerp bijgestuurd, zodat de eindwerkopdracht klaar is voor verdere uitwerking tijdens het 3de jaar.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen70%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Portfolio30%