Hoofdpagina | Bachelor in het informatiemanagement en de informatiesystemen

Groepsdynamica-projectmanagement


Studiepunten0Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Vandermaesen Bart
  • Hoflack Stefaan

Onderwijsvorm

  • Practicum
  • Hoorcollege

Begincompetentie

Voor Groepsdynamica: eindtermen secundair onderwijs: sociale vaardigheden:

I. Streven naar het ontwikkelen van relationele veelzijdigheid
De leerlingen
1 ontdekken de voor- en nadelen van verschillende relatievormen in verschillende contexten en maken op basis daarvan keuzes.
2 benoemen en duiden hun emoties, uiten deze gepast en herkennen en duiden andermans emoties.
3 kiezen bewust relatievormen, rekening houdende met contextelementen zoals de situaties en de partners.

II. Streven naar duidelijke communicatie
De leerlingen
4 communiceren doelgericht, bijvoorbeeld;
toetsen elkaars interpretatie en stemmen die zo nodig op elkaar af;
brengen de eigen gevoelens en gedachten tot uiting;
herkennen en gaan om met vooroordelen en uitingen van ongepaste beïnvloeding (intimidatie, manipulatie, ).

5 hebben er oog voor dat ze wensen en situaties benaderen vanuit eigen en andermans authenticiteit en expressie.

III. Constructief participeren aan de werking van sociale groepen
De leerlingen
6 helpen mee aan het formuleren en realiseren van groepsdoelstellingen door bijvoorbeeld:
contacten te maken;
te overleggen en afspraken te maken;
taken en functies te verdelen;
belangen af te wegen en te bemiddelen;
bij te dragen aan een goed functioneren van de groep als groep.

7 kunnen het belang en de mogelijke risico's aangeven van het behoren tot formele en informele
maatschappelijke netwerken en kunnen de voordelen ervan gebruiken.
8 streven naar een evenwicht tussen eigen wensen, verlangens en belevingen, en het groepsbelang.
9 kunnen omgaan met hiërarchie, macht en regelgevingen.
10 engageren zich om een eigen verantwoordelijkheid op te nemen.

IV. Conflicthantering en overleg
De leerlingen..
11 hebben inzicht in de potentieel constructieve en destructieve rol van conflicten.
12 zien het belang in van gevoelens en lichaamstaal bij het benaderen van conflicten.
13 hanteren conflicten door de eigen belangen te behartigen zonder hierbij de belangen, motivaties en emoties van anderen uit het oog te verliezen.
14 zijn bij conflicten bereid naar anderen te luisteren, hen de kans te geven zich uit te drukken, hen te respecteren, hun emotionele grenzen te respecteren, te overleggen.

Voor Projectmanagement: eindtermen secundair onderwijs.

Eindcompetentie

Voor Groepsdynamica:

Beroepsrol: communicator

2.1. De jonge professional communiceert vlot, durft vragen stellen, kan probleemoplossend denken en durft hulp inroepen bij het bespreken van een opdracht. Hij beschikt over de nodige assertiviteit om adekwaat te functioneren in een sociale context.

2.4. De jonge professional functioneert constructief in een (multicultureel, multidisciplinair) team, met respect voor de inbreng van de anderen. Hij beschikt over voldoende zelfinzicht om zijn eigen positie en rol in een team te kunnen duiden, de effecten van zijn gedrag na te gaan en desgewenst aan te passen.


Beroepsrol: organisator/coördinator

3.4. De jonge professional leert efficiënt te blijven functioneren onder (redelijk) zware werkdruk. Hij ziet in dat samenwerken met anderen een voortdurend engagement vereist, en kan dit ook opbrengen.


Beroepsrol: kwaliteitsbewaker

5.9. Wanneer de jonge professional in een (project)team functioneert, dan hanteert hij zijn inzicht in de verschillende rollen die voorkomen in zulk samenwerkingsverband.

Voor Projectmanagement:

Beroepsrol: Beleidsadviseur/ondernemer:

4.3. De jonge professional doet kostprijscalculatie en budgetbeheer in het kader van een project.

- De jonge professional is in staat om de kostprijscalculatie voor een project uit te voeren, vertrekkende van de kost per individuele taak.
- De jonge professional kent een aantal basistechnieken die gebruikt kunnen worden bij de budgetopvolging van een project.
- De jonge professional kent de verschillende soorten kosten en kan deze binnen een project situeren.

Beroepsrol: kwaliteitsbewaker:

5.9. Wanneer de jonge professional in een (project)team functioneert, dan hanteert hij zijn inzicht in de verschillende rollen die voorkomen in zulk samenwerkingsverband.

- De jonge professional kent de verschillende projectrollen en de verantwoordelijkheden per rol. Hij/Zij is in staat om zelfstandig de rol van projectmedewerker uit te voeren en hierover te rapporteren naar de projectmanager.

Inhoud

Groepsdynamica:

Naast een historische schets en een disciplinaire afbakening van groepsdynamica als wetenschapsdomein worden volgende themata besproken:
• Basiskenmerken van groepen
• beeldvorming en persoonswaarneming
• communicatie in groepen
• groepsprocessen
• leiderschap
• conflicthantering

Deze themata worden telkens omkaderd met oefeningen en illustraties, vooral dan in het onderdeel practicum. Input vanuit deze ervaringen wordt gebruikt om theoretische concepten toe te lichten.

Projectmanagement:

De nadruk van deze module ligt op de kennismaking met de problemen die gepaard gaan met de uitvoering van projecten binnen professionele organisaties, waarbij een aantal basisconcepten een denkkader bieden om deze op te lossen.
Hierbij wordt ook aandacht besteed aan de rol van het projectteam, waarbij zowel het standpunt van een projectmedewerker als dat van een (beginnend) projectmanager wordt belicht.

Situering van Projectmanagement binnen een organisatie
• Indeling in projectfasen:
1. vóór de project initiatie
2. project initiatie
3. project definitie
4. project planning
5. project uitvoering
6. projectafronding
• Programma & Portfolio management
• Inleiding in een projectopvolgingstool (bijv. MS Project)

Tijdens de cursus worden de theoretische onderwerpen ondersteund door enkele mini-workshops in groepsverband. Hierbij verkrijgt de student een concreet inzicht in enkele concrete probleemgebieden bij de uitvoering van projecten en de oplossingen die via projectmanagementtechnieken worden aangeboden.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Groepsdynamica

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Projectmanagement

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Groepsdynamica
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen50%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%
Projectmanagement
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%