Hoofdpagina | Bachelor in het informatiemanagement en de informatiesystemen

Chinees 1


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Verstegen Anneleen

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Oefensessie

Begincompetentie

Eindcompetenties secundair onderwijs.

Eindcompetentie

De eindcompetenties worden binnen het Europese taalniveau A1 gesitueerd (Raad van Europa, 2001).

Communicator:
Voor eindcompetentie 2A (De jonge professional communiceert omtrent een project zowel mondeling als schriftelijk, in Nederlands, Frans en Engels, professioneel met alle betrokken partijen.):
2.1. De jonge professional durft waar mogelijk communiceren in het Chinees en zoekt naar manieren om zijn/haar niveau te verbeteren.
2.3. De jonge professional genereert op klantvriendelijke wijze aanbevelingen en feedback, d.i. rekening houdend met culturele verschillen.
2.4. De jonge professional functioneert constructief in een multicultureel team (meer bepaald in samenwerking met Chinezen), met respect voor de inbreng van de anderen.
2.5. De jonge professional gebruikt zijn/haar (zij het zeer beperkte) kennis van het Chinees bij het, vooral mondeling, communiceren met medewerkers, klanten, opdrachtgevers... Door het zeer beperkte gebruik van Chinees toont de student dat hij/zij geïnteresseerd is in de Chinese taal en cultuur en wekt sympathie en welwillendheid op bij de Chinese tegenpartij.

Kwaliteitsbewaker:
Voor eindcompetentie 5A (De jonge professional staat bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.):
5.4. De jonge professional werkt accuraat, met aandacht voor alle relevante details. Dit uit zich o.a. in aandacht voor de subtiele verschillen in Chinese karakters.

Inhoud

1. Iemand begroeten.
2. Vragen hoe het gaat met de andere of een derde persoon.
3. Drank bestellen.
4. Nationaliteit.
5. Kennis maken.

Lessen 1-4 in het handboek (New Practical Chinese Reader 1).

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • New Practical Chinese Reader 1 Textbook
  • New Practical Chinese Reader 1 Workbook

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Het mondeling examen wordt niet vooraf gegaan door een schriftelijke voorbereiding.

Voor studenten die dit opleidingsonderdeel onder examencontract opnemen, geldt volgende evaluatiemethode:
Eerste examenkans - Eerste examenperiode: 60% mondeling, 40% schriftelijk
Tweede examenkans - Derde examenperiode: 60% mondeling, 40% schriftelijk

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen50%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen40%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie10%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen60%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen40%