Hoofdpagina | Bachelor in het informatiemanagement en de informatiesystemen
Mediakunde
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
2. BEROEPSROL: COMMUNICATOR
2.B De jonge professional bepaalt voor een vooropgestelde boodschap en doelgroep de aangewezen communicatiekanalen en vormt daarvoor een geschikte communicatiestructuur.
2.7. De jonge professional bepaalt voor een specifieke boodschap en doelgroep, de meest geschikte communicatiekanalen.
6. BEROEPSROL: CREATOR
6.A De jonge professional heeft interesse in maatschappelijke en culturele ontwikkelingen en hij spiegelt deze aan zijn eigen opdracht en werk.
6.1. De jonge professional plaatst zijn grafische output in een breed cultureel kader.
Inhoud
Het uitgangspunt van de cursus Mediakunde 2008 is de situering van Media en Communicatie in onze samenleving.
De cursus heeft aandacht voor traditionele media (zoals print, radio en televisie) maar focust zich vooral op digitale media (internet, games en mobile). We bekijken eerst de media zoals die vandaag zijn. We brengen deze in kaart en kijken vervolgens terug naar het tot stand komen van een complexe mediamarkt.
We analyseren de drijvende krachten die leiden tot innovaties binnen deze markt en wagen onszelf aan nieuwe vormen van media (zoals web2.0, mash-ups, social media, ...). Vanuit de geschiedenis, de huidige situatie en met een ruime blik op de toekomst, gaan we samen op zoek naar wat Media en Communicatie kunnen betekenen.
In een eerste deel van de cursus wordt in verhaalvorm gebracht vanuit een theoretische invalshoek. In een tweede deel gaan we stapgewijs over naar een meer praktische aanpak waar zin voor initiatief, creativiteit en innovatie centraal staan.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 100% |