Hoofdpagina | Bachelor in het informatiemanagement en de informatiesystemen

Kwantitatieve methoden


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • De Wit Helga

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Oefensessie

Begincompetentie

Eindtermen SO
Beginnerskennis excel

Eindcompetentie

Eindcompetentie
INFORMATIEBEHEERDER
1A. De jonge professional selecteert uit een veelheid van kwantitatieve gegevens op een efficiënte wijze de meest relevante op en verwerkt deze tot in beroepscontext direct bruikbare informatie ter ondersteuning van het beleid en doet deze doorstromen naar anderen.
De JP meet en registreert kenmerken bij onderzoekseenheden.
De JP organiseert de meetresultaten op gepaste wijze in een spreadsheet, bvb. Excel.
De JP past geschikte analysemethoden toe, rekening houdend met het meetniveau van de betrokken gegevens.

COMMUNICATOR
2B. Als communicator bepaalt de JP voor een vooropgestelde boodschap en doelgroep, de aangewezen communicatiekanalen en vormt daarvoor een geschikte communicatiestructuur.
De JP bepaalt voor een specifieke boodschap en doelgroep, de meest geschikte wijze van voorstelling en presentatie (2.7)

KWALITEITSBEWAKER
5A. De jonge professional staat bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
De JP werkt accuraat, met aandacht voor alle relevante details (5.4)
De JP gaat analytisch en systematisch te werk bij het opsporen van problemen en het evalueren van resultaten (5.2/5.6)

5B. De jonge professional levert bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
De gekende analysemethoden en hun interpretaties ondersteunen de JP bij de systematische evaluatie van zijn beroepsomgeving en bij de gestuctureerde opsporing van eventuele problemen (5.6)

Inhoud

Inhoud
1 Hoofdstuk: VERZAMELEN
1.1 METEN EN REGISTREREN
1.2 EENHEDEN: 1.2.1 Onderzoekspopulatie 1.2.2 Onderzoekseenheden 1.2.3 Afbakening van de populatie 1.2.4 Steekproefkader en methoden
1.3 KENMERKEN OF VARIABELEN
1.4 HET DATABESTAND

2 Hoofdstuk: ANALYSEREN
2.1 Meetniveaus
2.1.1 Nominaal meetniveau
2.1.2 Ordinaal meetniveau
2.1.3 Intervalniveau
2.1.4 Rationiveau
2.1.5 Samenvatting
2.1.6 Oefeningen
2.2 Univariate, bivariate en multivariate analyse
2.3 UNIVARIATE ANALYSE
2.3.1. Frequentietabellen
2.3.1.1 Ongegroepeerde frequentieverdeling
2.3.1.2 Gegroepeerde meetwaarden of klassen
2.3.2 Centrum- en spreidingsmaten
2.3.2.1 Centrummaten voor ongegroepeerde gegevens
2.3.2.2 Centrummaten voor gegroepeerde gegevens
2.3.2.3 Spreidingsmaten voor ongegroepeerde gegevens
2.3.2.4 Spreidingsmaten voor gegroepeerde gegevens
2.3.2.5 Eigenschappen van centrum- en spreidingsmaten
2.3.2.6 Een toepassing van centrum- en spreidingsmaten
2.4 Bivariate analyse
2.4.1 Kruistabellen
2.4.1.1 Tabellen en percentages
2.4.1.2 Grafische voorstellingen
2.4.2 Verbanden en significantie
2.4.2.1 Wat is een verband tussen twee variabelen ?
2.4.2.2 Wat is een oorzakelijk verband ?
2.4.2.3 Wat is een significant verband ?
2.4.3 De X²-toets
2.4.4 Het correlatieonderzoek ?
3 Hoofdstuk: PRESENTEREN
3.1 Type grafieken
3.2 Maken van grafieken met behulp van excel
3.3 Tips, do’s and don’ts


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen met computer100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met computer100%