Hoofdpagina | Bachelor in het informatiemanagement en de informatiesystemen

Frans 1 uitbreiding


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • D'haeyere Ilse

Onderwijsvorm

  • Stage/praktijkoefening
  • Hoorcollege
  • Zelfstudie
  • Werkcollege

Begincompetentie

eindtermen van opleidingsonderdeel Frans1.

Eindcompetentie

BEROEPSROL: COMMUNICATOR
2.A. Als communicator communiceert en negotieert de jonge professional omtrent een project zowel mondeling als schriftelijk in het Frans.
Hij past het register en de moeilijkheidsgraad van de inhoud aan naargelang hij communiceert met medewerkers, klanten, opdrachtgevers,...

Voor de rol van communicator betekent dit:
2.1. De jonge professional communiceert vlot, durft vragen stellen, kan probleemoplossend denken en durft hulp inroepen bij het bespreken van een opdracht.
2.3. De jonge professional genereert op klare en klantvriendelijke wijze aanbevelingen en feedback.
2.4. De jonge professional functioneert constructief in een (multicultureel, multidisciplinair) team, met respect voor de inbreng van de anderen.
2.5. De jonge professional communiceert mondeling in het Frans en Engels met medewerkers, klanten, opdrachtgevers, …
2.6. De student documenteert beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen en communiceert deze zowel aan specialisten als aan leken.

De student interpreteert de opdracht correct, kan hieromtrent hieromtrent een goede presentatie geven, en onderhandelt met alle belanghebbende partijen.

BEROEPSROL: ORGANISATOR/COÖRDINATOR
3.B. De student plant zijn werk in , stelt prioriteiten en haalt deadlines, ook als hij onder (zware) stress staat.

Voor de rol van organisator betekent dit:

3.2. De jonge professional onderscheidt hoofd- en bijzaken, en stelt op basis daarvan prioriteiten.
3.3. De jonge professional maakt een werkplanning op en volgt deze ook effectief.

BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER
5.A. De jonge professional staat bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.

Voor de rol van kwaliteitsbewaker betekent dit:
5.3. De jonge professional bouwt een kwaliteitsvolle redenering, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten.
5.4. De jonge professional werkt accuraat, met aandacht voor alle relevante details.
5.8. De jonge professional gaat discreet en ethisch om met informatie.
5.10 De jonge professional onderkent ethische, deontologische en maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext en neemt hierbij een beredeneerd standpunt in.

De student vat zelfstandig een taak aan en werkt deze af. Hij rapporteert zelfstandig over het proces en de resultaten en tevens verantwoordt hij zijn eigen aanpak.

Inhoud

In het kader van interculturaliteit voeren de studenten een uitgebreide veldwerk-opgave uit die hen enerzijds confronteert met de noodzaak zich voor te bereiden op een tweetalige omgeving en die hen anderzijds laat kennismaken met een andere (bedrijfs)cultuur. Studenten lopen een dag stage in een Franstalig bedrijf in Brussel of Wallonië, ze maken hierover een rapport dat nadien mondeling wordt gepresenteerd.
De verschillende stadia:
- voorbereiding project (zoeken van bedrijf; telefoon )
- uitvoering project
- presentatie project
- evaluatie project
Verder wordt er ook gewerkt rond teksten over informatica gelinkte onderwerpen: begrijpen, uitspraak, synthetiseren.

Actuele onderwerpen worden aangereikt via internet (RFI en la presse francophone): begrijpen, vertellen

Vaardigheden in telefoneren

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%